1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. دلایل خرابی صفحه کلاچ خودرو چیست و چگونه رفع می شود؟

دلایل خرابی صفحه کلاچ خودرو چیست و چگونه رفع می شود؟

دلایل خرابی صفحه کلاچ در خودرو چیست ؟
10 مهر 1400
  • 0

آیا شما هم به دنبال راهنمای آشنایی با عملکرد سیستم کلاچ خودروی خود هستید؟ می دانید که اصلی ترین نقش مربوط به دیسک و صفحه در کلاچ خودرو چیست؟

آیا شما هم به دنبال راهنمای آشنایی با عملکرد سیستم کلاچ خودروی خود هستید؟ می دانید که اصلی ترین نقش مربوط به دیسک و صفحه در کلاچ خودرو چیست؟ بار دیگر از شما عزیزان و همراهان همیشگی خود دعوت می کنیم که مطالب درج شده در فروشگاه لوازم یدکی پیش روی خود را، مطالعه نموده و دقیق ترین اطلاعات را در مورد کلاچ خودروی خود به دست آورید.


معرفی و آشنایی با سیستم کلاچ خودرو

4.jpg

یکی از مهم ترین قسمت های مربوط به هر اتومبیلی را، کلاچ و سیستم متعلق به آن شکل داده است. کلاچ مهمترین و اولین قطعه ی مورد استفاده در انتقال نیرو و قدرت به شمار می آید که می توان به راحتی ارتباط میان جعبه دنده با موتور را، به کمک این قطعه شکل داد.

همچنین در نظر داشته باشید که استفاده از کلاچ خودرو می تواند مانع از ورود ضربه های شدید و ناگهانی به موتور شود. امروزه شرکت های تولیدکننده اتومبیل، سعی بر آن دارند تا بهترین و باکیفیت ترین سیستم کلاچ خودرو، را در تولیدات و محصولات خود مورد استفاده قرار دهند.

همچنین لازم به ذکر می باشد که کوچکترین آسیب یا ایراد در کلاچ خودرو، می تواند خسارت های بسیار زیادی را به اتومبیل وارد کرده و راننده ها مجبور شوند تا برای تعمیر کلاچ خودروی خود، هزینه های بسیار زیادی را پرداخت کنند.

به همین دلیل توصیه می شود که با دقت بسیار بالایی از سیستم مربوط به کلاچ خودرو، استفاده کنید تا بتوانید هزینه های کمتری را، جهت تعمیر خرج نمایید. همچنین می توانید برای آشنایی بهتر و دقیق تر با وظیفه و عملکرد مربوط به کلاچ خودرو، به دفترچه راهنمای استفاده از اتومبیل خود، مراجعه کرده و ارزنده ترین و مهمترین اطلاعات را به دست آورید.

البته شما می توانید در صورت داشتن هرگونه ابهامی راجع به اجزای مربوط به کلاچ خودرو و نحوه ی عملکرد این قطعات، با همکاران ما از فروشگاه قطعات یدکی پیش روی خود، در ارتباط باشید. در ادامه مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد اجزای تشکیل دهنده کلاچ خودرو و راهنمای خرید قطعات مربوط به کلاچ، بیشتر صحبت کنیم. با ما همراه باشید.


اجزای سیستم کلاچ خودرو

2.jpg

سیستم کلاچ خودرو از قطعات و اجزای بسیار متنوعی تشکیل شده است که هر یک از این قطعات، وظایف و نقش مجزایی را بر عهده دارند. از اصلی ترین اجزای مربوط به سیستم مذکور، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فلایویل: یکی از مهمترین قطعات مورد استفاده در سیستم مذکور به شمار می آید که دارای جرم زیادی بوده و اصلی ترین وظیفه ی آن، انتقال نیروی گشتاور یا پیشرانه می باشد. این قطعه می توانید نیروی مذکور را، به جعبه دنده انتقال داده و بهترین کارایی را در کلاچ خودرو به وجود آورد.

صفحه کلاچ: صفحه کلاچ مدوری شکل بوده که دائما با فلایویل در ارتباط بوده و وقتی به اهرم و پدال کلاچ فشار آورید، این صفحه از فلایویل جدا می شود. همچنین اطراف این قطعه پر از لنت های میخ دار بوده که حتما در هنگام خرید، به این موضوع توجه لازم را داشته باشید.

فنر کلاچ: بر روی پوسته، فنر کلاچ سوار شده است که اصلی ترین وظیفه ی آن، فشار آوردن نیرو بر روی صفحه کلاچ می باشد. همچنین دو نوع فنر می توانید در کلاچ خودرو مورد مشاهده قرار دهید که عبارتند از: فنرهای دیافراگمی و فنر های مارپیچی.

دیسک کلاچ: یکی از دیگر مهمترین اجزای مربوط به سیستم مذکور می باشد که شکل آن حلقوی بوده و این قطعه می تواند حرکت طولی را انجام دهد و نیروی به وجود آمده را به موتور انتقال دهد.

بلبرینگ کلاچ: از دیگر اصلی ترین قطعات مربوط به سیستم کلاچ خودرو را، بلبرینگ کلاچ شکل داده است که بر روی شفت ورودی واقع شده و بارزترین وظیفه ی آن نیز، فشردن تیغه های دیسک کلاچ است. وقتی شما به پدال کلاچ فشار وارد می کنید، صفحه به شکل خود به خود از دیسک جدا شده و شما می توانید به راحتی، دنده ی مد نظرتان را تعویض نمایید.


دیگر اجزای مربوط به سیستم کلاچ خودرو

البته در نظر داشته باشید که اجزای مربوط به سیستم کلاچ خودرو، بسیار پیچیده و متعدد می باشند که از دیگر اصلی ترین این قطعات و اجزا می توان به موارد زیر اشاره داشت:

دوشاخه کلاچ: دوشاخه ی کلاچ به قطعه ای اطلاق می شود که بر روی بلبرینگ سوار شده و روی آن حرکت دورانی خود را انجام می دهد. شکل این قطعه مانند دو شاخه ای است که دارای یک لولا بوده و نقش بسیار خطیری را، در سیستم مذکور بر عهده دارد.

مکانیزم اهرم بندی: مکانیزم اهرم بندی از دیگر مهمترین قطعات مورد استفاده در کلاچ خودرو می باشد که شما می توانید به کمک این قطعه، نیروی پای خود را از پدال به دوشاخه انتقال داده و سپس بلبرینگ، فنر و دیسک را به حرکت در آورید. مکانیزیم مذکور ممکن است از چند سیم مفتول و اهرم تشکیل شده باشد.

پوسته کلاچ: از اصلی ترین قطعات مورد استفاده در سیستم کلاچ خودرو را، پوسته کلاچ شکل داده است که این قطعه به فلایول متصل شده و تمام اجزای مربوط به این سیستم بر روی این قطعه سوار هستند که از مهمترین این قطعات می توان به فنر کلاچ، دیسک، فنر و صفحه و غیره اشاره نمود.


مهم ترین علایم مربوط به خرابی سیستم کلاچ خودرو

شما می توانید از نزدیک با علایم مربوط به خرابی سیستم کلاچ خودرو، آشنا شوید تا بتوانید در صورت بروز مشکلی در سیستم کلاچ اتومبیل تان، اقدامات مورد نیاز را در جهت تعمیر کلاچ خودرو، انجام دهید. از مهمترین علایم و نشانه های مربوط به خرابی سیستم مذکور، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بکسواد شدن کلاچ: یکی از شایع ترین و بارزنرین نشانه های خرابی مربوط به کلاچ خودرو را، بکسواد شدن آن شکل داده است که این علت آن نیز سوختن یا ساییده شدن لنت صفحه کلاچ است.

لرزش کلاچ: یکی از مهمترین نشانه های مربوط به خرابی کلاچ خودرو را، لرزش آن شکل داده است که اصلی ترین علت این لرزش را، تنظیم نبودن شاخک های مربوط به دیسک یا روغنی شدن صفحه می باشد.

دل زدن پدال مربوط به کلاچ: در بسیاری از مواقع راننده ها با مشکل دل زدن پدال کلاچ مواجه می شوند که این امر می تواند دلایل بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد که از مهمترین این دلایل می توان به واقع نبودن مسیر کلاچ و گیربکس در یک امتداد، اشاره کرد. همچنین شل شدن فلایویل نیز سبب دل زدن پدال مربوط به کلاچ خواهد شد.

خلاص نکردن کلاچ: از دیگر مهمترین علایم مربوط به خرابی سیستم کلاچ خودرو را، جدا نکردن کلاچ شکل داده است که در این صورت مشکل را، بایستی در گیربکس، صفحه و شافت ها مورد بررسی قرار دهید.

شنیدن صدای جیغ مانند، زمانی که به پدال کلاچ فشار وارد می کنید: خرابی مربوط به بلبرینگ و صفحه می تواند سبب این علایم شود.


دلایلی خرابی سیستم کلاچ خودرو

آیتم های بسیار زیادی وجود دارند که سبب خرابی سیستم کلاچ خودرو می شوند و شما می توانید با این آیتم ها آشنا شده و از انجام آنها خودداری کنید. از مهمترین دلایلی که سبب خرابی کلاچ خودرو می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استفاده بی مورد از کلاچ

• نگه داشتن پا بر روی پدال کلاچ به مدت بسیار طولانی تر

• تعویض نکردن دنده به شکل درست

• استفاده از قطعات بی کیفیت و نامرغوب در سیستم کلاچ خودرو

• متوقف کردن اتومبیل در سربالایی ها به کمک کلاچ

• استفاده از روغن غیر استاندارد در گیربکس

• قبل از تعویض دنده، پدال کلاچ را رها کردن

توجه نمایید که هر یک از آیتم های مذکور در فوق، می توانند آسیب های جدی تری را به سیستم کلاچ اتومبیل تان وارد کنند.

راهنمای خرید اجزای مربوط به سیستم کلاچ خودرو

حال که در قسمت های قبلی با اجزای مربوط به سیستم کلاچ خودرو، از نزدیک آشنا شدید، می توانید با خیال راحت و بدون داشتن هرگونه استرسی، فرایند مربوط به خرید اینترنتی این قطعات را انجام دهید.

برای خرید کیت کلاچ خودرو، توصیه می شود که از فروشگاه های اینترنتی معتبر و شناخته شده ای اقدام کنید چرا که امروزه برخی از فروشگاه ها، قطعات تقلبی متعلق به کلاچ خودرو را، در بازار عرضه می کنند که این قطعات نه تنها از کیفیت بالایی برخوردار بوده، بلکه قیمت بسیار هنگفتی را نیز دارند.

برای همین پیشنهاد می کنیم که حتما از همین وب سایت فروشگاه قطعات یدکی ما، اقدام به خرید اینترنتی اجزای مربوط به سیستم کلاچ خودرو نمایید و باکیفیت ترین و مرغوب ترین صفحه و دیسک مورد نیاز خود را، تهیه و خریداری کنید. برای مشاهده ی تصاویر مربوط به اجزای متعلق کلاچ خودرو، می توانید از همین وب سایت اقدام نموده و این اجزا را با یکدیگر مورد مقایسه قرار دهید.

البته بهتر است که قبل از خرید اینترنتی مدنظرتان، مشخصات فنی و ویژگی های مربوط به قطعات سیستم مذکور را، با دقت بسیار بالایی مطالعه کنید. البته می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قطعات مورد نیاز خود، نظرات و انتقادات درج شده توسط دیگر مشتریان و خریداران را، از این فروشگاه ، بررسی نمایید و با خیال آسوده، تصمیم خرید را اخذ کنید.


قیمت اجزا و قطعات مربوط به سیستم کلاچ خودرو

هر خریداری دوست دارد تا باکیفیت ترین و بی نظیرترین قطعات مورد نیاز خود را با کمترین و ارزان ترین قیمت ممکن تهیه و خریداری کنند. این موضوع در خصوص خرید اجزای مربوط به سیستم کلاچ خودرو نیز، صدق می کند و همین امر سبب شده است تا افراد در فروشگاه های مختلف به دنبال بررسی قیمت مربوط به اجزای کلاچ خودرو باشند.

بی شک شما مناسب ترین قطعات مورد نیاز خود را می توانید به راحتی از فروشگاه قطعات یدکی gisp.ir پیدا کنید و سپس با خیال راحت اقدام به خرید نمایید. برای خرید قطعات یدکی اصلی همواره می توانید به وبسایت گروه جی آی اس پی مراجعه کنید.



نظرات