1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. جدیترین شرایط واردات خودرو از سوی سازمان استاندارد اعلام شد

جدیترین شرایط واردات خودرو از سوی سازمان استاندارد اعلام شد

12 مهر 1400
  • 14
  • 4306

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: هرچند معتقدم در شرایط فعلی واردات خودرو فشار به منابع ارزی کشور وارد خواهد کرد اما در صورت تصویب این طرح در مجلس و شورای نگهبان، خودروهای وارداتی باید استانداردهای ۸۵گانه داشته باشند و در غیر این صورت اجازه ورود نخواهند داشت.

ایشان با تاسی گرفتن از سخنان وزیر صنعت که جدیدا اعلام کرده بود که تا زمانیکه تراز دلاری کشور بالانس نشود موافق واردات خودرو نیست، مطابق حرف وزیر اظهار نظر کردند در صورتیکه تا قبل از اعلام نظر وزیر موضعی در ابن خصوص نداشتند.

 غلامرضا شریعتی امروز  در نشست خبری گفت: در صورت تصویب واردات خودرو به کشور، خودروهای وارداتی باید از استانداردهای ۸۵گانه برخوردار باشند.

وی افزود: هرچند معتقدم در شرایط فعلی، واردات خودرو فشار به منابع ارزی کشور وارد خواهد کرد، اما در صورت تصویب این طرح در مجلس و شورای نگهبان، خودروهای وارداتی باید از استانداردهای ۸۵گانه برخوردار باشند و در غیر این صورت اجازه ورود نخواهند داشت.

شریعتی درخصوص واردات خودروهای دست دوم به کشور نیز گفت: اگر دولت در این زمینه تصمیمی اتخاذ کند، سازمان ملی استاندارد ایران هم دستورالعملی برای آن تدوین خواهد کرد.

گفتنی است،  طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس دهم مطرح شد، اما ایرادی که شورای نگهبان به ماده ۴ آن وارد کرد و آن را مغایر با اقتصاد مقاومتی و اصل ۱۱۰ قانون اساسی برشمرد، سبب شد تا این ماده برای اصلاح به کمیسیون صنایع و معادن مجلس برگشت داده شود. اکنون و در این دوره از مجلس شورای اسلامی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ماده ۴ را مورد اصلاح قرار داده است.

ماده ۴ این طرح خود دارای چهار تبصره است به گونه‌ای که بر اساس آن هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند در مقابل صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودروی تمام برقی یا هیبریدی یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره ‌یا بالاتر برحسب گواهی‌های استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند.

در تبصره یک این ماده آمده است که نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای دولت ایجاد شود همچنین سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر ۶ ماه یک بار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود.

طرح ساماندهی صنعت خودرو که چند بار در تردد بین مجلس و شورای نگهبان بود، روز ۳۱ شهریورماه نیز در شورای نگهبان بررسی شد. اعضای شورای نگهبان نسبت به مصوبه در برخی موارد ابهاماتی داشتند. به‌طور مثال درباره «واردات بدون انتقال ارز» ابهاماتی مطرح شد، زیرا شیوه های مختلفی را در بر می‌گرفت و از مجلس خواسته شد که موضوع مقداری دقیق‌تر و شفاف‌تر شود.

 
بررسی استانداردهای خودرو  در سفر به عراق

 شریعتی در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود به عراق، افزود: هدف از این سفر اجرایی کردن تفاهم نامه همکاری سازمان‌های ملی استاندارد دو کشور بود که بندهایی از آن به دلیل اختلاف نظر اجرایی نشده بود.

وی با بیان اینکه مباحث اصلی دو طرف در موضوع صادرات خودرو و میلگرد به عراق بود، ادامه داد: خودروهای تولیدی کشورمان از استانداردهای ۸۵گانه اروپا برخوردارند که تمرکز آنها بر ایمنی و آلایندگی است، اما عراقی‌ها از استانداردهای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تبعیت می‌کنند و در این مورد عدم تطابق‌هایی وجود داشت.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه استانداردهای ۸۵گانه کشورمان به مراتب از استانداردهای حاشیه خلیج فارس بالاتر است، خاطر نشان کرد: در نهایت عراقی‌ها پذیرفتند که مفاد استانداردهای ۸۵گانه را برایشان ارسال کنیم تا مورد تطبیق قرار دهند تا در صورت تایید، خودروهای ایرانی اجازه حضور در بازار عراق بیابند.

وی بیان‌داشت: برخورداری خودروها از vin number عراقی، برچسب made in iraq و تایید خودروها از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، درخواست‌های دیگر در موضوع صادرات خودرو به این کشور بود.

شریعتی همچنین با اشاره به تصمیم عراقی‌ها برای بازپس فرستادن میلگردهای صادراتی ایران به این کشور، دلیل آن را کیفیت پایین این محصولات از سوی عراقی‌ها عنوان کرد، اما گفت: در این زمینه مطرح کردیم که تجار عراقی نسبت به ورود اجناس بی‌کیفیت اقدام کرده‌اند، اما میلگرد استاندارد ایرانی از استانداردهای BS انگلیس، ESTM آمریکا و استانداردهای سازمان جهانی استاندارد (ISO) برخوردار است.

وی ادامه‌داد: این استانداردهای سختگیرانه به دلیل زلزله‌خیز بودن کشورمان اعمال می‌شود و در این زمینه عراقی‌ها با توجه به ناتوانی در بررسی استانداردها، خواستار اعمال فقط یکی از این استانداردها شدند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین تصریح‌کرد: در ماه‌های گذشته و با اتخاذ رویکردی سختگیرانه، بهبود کیفی خوبی در مصالح ساختمانی از جمله سیمان، کاشی و سرامیک و غیره را شاهد بودیم و هیچ مشکلی از نظر استاندارد در صادرات این محصولات وجود ندارد.




نظرات

  • علی علی (15 مهر 1400 ساعت 12:43)

    سلام .خودرو های زیر استاندارد های داخلی که حتی کشور همسایه عراق خودرو را مرجوع کرده !اجازه صادرات داده شود! و خودروهای روز اروپا با پاس کردن 85مورد از استاندارهای عجیب و غریب داخلی اجازه ورود دارند!!بخاطر رفاه بیشتر مردم در رعایت اصول ایمنی بیشتر ؟

  • تقی تقی (13 مهر 1400 ساعت 22:30)

    مسولان در این کشور از پستی به پست دیگر منتقل میشن بدون اینکه تخصصی داشته باشن متاسفانه

  • عنب عنب (13 مهر 1400 ساعت 13:49)

    آیا مجلس و شورای نگهبان را مردم انتخاب کرده اند یا شرکت ایران خودرو و سایپا؟ آنها باید به نفع جیب ملت باشند نه به نفع جیب سرمایه داران شرکتهای بی کیفیت و بی عرضه ای که تا یک سال بعدشان هم ماشینشان را فروخته اند و هی میگویند ضرر کردیم ضرر کردیم . بنز و تویوتا نیز نمیتوانند اینجور محصولاتشان را به زور به مردم بدبخت بیاندازند و به مردم فخر بفروشند و دروغ بگویند . آقایان منتخب مردم شما به اسم کمک به تولیدات داخلی و گارکران زحمت کش ، دارید به مردم ظلم میکنید و به نفع یک سری دلال و سرمایه دار عمل میکنید . مردم از ظلم داخلی خسته شده اند ،گوش شنوا داشته باشید .

  • افشین افشین (13 مهر 1400 ساعت 13:22)

    مظهر فساد .واقعا آقای رییسی این شخص فاسد باید در دولت شما باشه

  • جواد جواد (13 مهر 1400 ساعت 11:10)

    این اینجا چیکار میکنه پستش عوض شده

  • سیروان سیروان (12 مهر 1400 ساعت 20:29)

    خخخخخخ استاندارد 85 گانه الان فکر میکنن که پراید خیلی ایمن تره از بنز و بی ام و ????????????????

  • shokri shokri (12 مهر 1400 ساعت 20:09)

    آخه چرا چرتو پرت میگه مگه خودروهای تولید داخل استاندارد 85 گانه را دارن خدا وکیلی

  • shokri shokri (12 مهر 1400 ساعت 20:09)

    آخه چرا چرتو پرت میگه مگه خودروهای تولید داخل استاندارد 85 گانه را دارن خدا وکیلی

  • Sina Sina (12 مهر 1400 ساعت 19:24)

    فکر میکنم ASTM درست باشه . نه ESTM

  • مخمدی مخمدی (12 مهر 1400 ساعت 15:30)

    حتما منظور ایشان استاندارهای ۸۵ گانه ایی که ایران خودرو و سایپا دارند،

  • علی کوفی نژاد علی کوفی نژاد (12 مهر 1400 ساعت 14:53)

    سلام:متاسفانه رئیس سازمان استانداردمتوجه خودش نیست تاچه برسدبه استاندارد واردات وحتی تولیدات...دولت ومجلس گل وبلبل

  • علی علی (12 مهر 1400 ساعت 12:19)

    اگر جرات داری برو جلو استاندارد خودرو داخلی بگیر حرف مفت نزن خواهشا

  • Koorosh Koorosh (12 مهر 1400 ساعت 11:46)

    این آدم همون استاندار خوزستان نبود؟
    اینا از بین نمیرن بلکه تغییر جایگاه میدن...
    هفت تپه کم بود...
    حالا ب جای کل مردم باید تصمیم بگیره...

    محمدی محمدی (12 مهر 1400 ساعت 15:35)

    بله حتما خودشان هستند
    از ذکر هاشون معلومه