1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. واردات خودرو با موافقت وزیر صمت از سرگرفته خواهد شد

واردات خودرو با موافقت وزیر صمت از سرگرفته خواهد شد

27 مهر 1400
  • 0

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از نتایج جلسه روز گذشته کمیسیون متبوع خود با حضور وزیر صمت و معاون ارزی بانک مرکزی با موضوع بحث و بررسی پیرامون مصوبه ساماندهی صنعت خودرو خبر داد.

علی جدی در خصوص جلسه روز گذشته کمیسیون متبوع خود با موضوع بررسی ابهامات وارده بر مصوبه ساماندهی صنعت خودرو اظهار داشت: در جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع با حضور وزیر صمت و معاونان وی و همچنین معاون ارزی بانک مرکزی مقرر گردید، کمیته صنعت پیشنهادات خود در رابطه با رفع ابهامات ماده 4 مصویه ساماندهی مبنی بر واردات خودرو را که از سوی شورای نگهبان مورد ایراد قرارگرفته بود، در جلسات آتی ارائه نماید.

وی افزود: در این جلسه ابهامات مطرح شده بر مصوبه ساماندهی از سوی شورای نگهبان و همچنین بحث تولید خودرو و برنامه‌های وزیر صمت در بخش تولید خودرو مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت وزیر صمت ضمن درخواست استمهال از مجلس نسبت به آزادسازی واردات خودرو تا پایان سال از رویکرد این وزارتخانه مبنی بر آزادسازی واردات خودرو و عملیاتی‌سازی آن در سال 1401 در صورت همکاری و موافقت مجلس خبر داد.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در خصوص موضع بانک مرکزی نسبت به مصوبه ساماندهی مبنی بر آزادسازی واردات خودرو از طریق ارز صادراتی و ارز بدون منشاء از نگرانی این مرجع نسبت به تامین ارز موردنیاز واردات از بازار داخلی اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی مخالف واردات با ارز بدون منشاء بوده و بر این نکته قائل است که نحوه تامین ارز برای واردات خودرو موجب خروج بازار ارز داخلی از حالت تعادل نشود.

جدی در ادامه بیان کرد: با توجه به فحوای اظهارات مطرح شده در جلسه روز گذشته کمیسیون، می‌بایست در انتظار پیشنهادات کمیته صنعت بمانیم تا تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ شود.

وی در خصوص راهکار مدنظر کمیسیون نسبت به رفع ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر تعارض مصوبه ساماندهی با سیاست‌های کلان و اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: اگر کمیسیون بر مصوبه خود اصرار بورزد، می‌بایست در جهت اقناع مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بکوشد و در این زمینه کمیته صنعت می‌بایست پیشنهادات و راهکارهای خود را ارائه نماید.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص راهکار اساسی تنظیم بازار و قیمت خودرو و حمایت از تولید داخل خاطرنشان کرد: اگر عرضه متناسب با تقاضای بازار باشد، بازار خودرو نیز به طور خودبخودی تنظیم خواهد شد و عامل بروز تشنج در بازار، عدم تناسب و تعادل میان عرضه و تقاضا است. مشابه کالای خودرو در بحث سیمان نیز شاهد بودیم که به محض کاهش عرضه ناشی از قطعی برق، بازار سیمان از حالت تعادلی خارج شد، اما زمانی که عرضه به میزان نیاز بازار باشد، تنظیم خودبخودی بازار نیز اتفاق می‌افتد.



نظرات