1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. جدیدترین شرایط واردات خودرو به کشور اعلام شد

جدیدترین شرایط واردات خودرو به کشور اعلام شد

18 آبان 1400
  • 3

صدای پای ورود خودروهای جدید خارجی هر لحظه بیشتر به گوش می رسد. ظاهرا عزم نمایندگان مجلس برای از سرگیری مجدد واردات خودرو به کشور جدی تر از هر زمان دیگری است. نشست اخیر نمایندگان مجلس با وزیر صمت و اضافه شدن چند بند جدید در طرح وادات خودرو از آخرن دستاوردهای مجلس می باشد. باید منتظر باشیم و ببینیم که سرانجام این همه رفت و برگشت های این طرح مجلس به نتیجه خواهد رسید و یا خیر؟ آن چیزی که به نظر می رسد هرچه به جلو پیش می رویم احتمال نهایی شدن این طرح مجلس قوت می گیرد و با نگاه خوش بینانه این امر از ابتدای سال جدید به مرحل اجرا می رسد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: هر فرد حقیقی و حقوقی می‌تواند در ازای صادرات خودرو، خدمات یا قطعات خودرو یا سایر کالاهای مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه یا از طریق ارز اشخاص با منشا خارجی مورد تایید بانک مرکزی برای واردات خودرو در جهت تنظیم بازار اقدام کند.

روح‌الله عباسپور در مورد جزئیات اصلاحیه‌ مجلس به ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو مبنی بر واردات خودرو اظهار کرد: طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس دهم به تصویب رسیده بود که بعد از ارجاع به شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد شد و کمیسیون صنایع مجلس یازدهم این ایرادات را برطرف کرد و موضوع واردات خودرو در این اصلاحیه وارد شد. شورای نگهبان دوباره ابهاماتی را درباره این طرح عنوان کرد که بخشی از آن مربوط به ناهمخوانی با سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی بود. در جلسه گذشته و همچنین جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع، نماینده شورای نگهبان حضور داشتند و نظرات خود را گفتند.  

وی افزود: طبق اصلاحیه جدید هر فرد حقیقی و حقوقی می‌تواند در ازای صادرات خودرو، خدمات یا قطعات خودرو یا سایر کالاهای مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه یا از طریق ارز اشخاص با منشا خارجی مورد تایید بانک مرکزی برای واردات خودرو در جهت تنظیم بازار اقدام کند.  

عباسپور تصریح کرد: قبل از این اصلاحیه به لزوم منشا خارجی ارز اشخاص اشاره نشده بود بلکه آمده بود باید از ارزی استفاده شود که برای کشور تعهد ارزی ایجاد نکند. همچنین واردات خودرو در قبال کالاها یا خدمات انواع صنایع نیرو محرکه جدید است.

وی ادامه داد: در اصلاحیه بعدی آمده است که شاخص کیفیت و مصرف سوخت خودروهای وارداتی و نیز تعداد مجاز واردات آنها متناسب با مابه التفاوت تولیدات داخلی و تقاضای موثر آنها طی یک سال گذشته با پیشنهاد وزیر صمت و با تایید هیئت وزیران مشخص می‌شود.  

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: کسانی می‌توانند واردات خودرو انجام دهند که نمایندگی فروش خودروهای خارجی را در ایران نداشته باشند. واردات خودرو منوط به داشتن نمایندگی فروش از خودروسازی خارجی نیست، کسانی هم که نمایندگی فروش این خودروسازی‌ها را دارند نمی‌توانند واردکننده باشند.  

وی افزود: همچنین وزارت صمت موظف است که با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به ثبت کد تعرفه کالاهای صنایع خودرو راسا اقدام کند.

عباسپور خاطرنشان کرد: وزارت صمت مکلف است سیاست‌های تشویقی برای اولویت‌دهی و حمایت از واردکنندگان خودرویی که به واردات خودرو و صنایع نیرو محرکه‌ای که به انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری کمک می‌کنند، تنظیم و اعمال کند. یعنی وزارت صمت وظیفه دارد سیاست‌های تشویقی قرار دهد تا از واردکنندگانی‌ که به انتقال فناوری اقدام می‌کنند یا جذب سرمایه برای تولید در داخل دارند حمایت شود.

نماینده آوج و بوئین زهرا در مجلس گفت: نماینده شورای نگهبان نظراتی در این رابطه دادند و سپس کمیسیون صنایع این اصلاحیه را بررسی کردند که در نهایت در کمیسیون رای آورد. بعد از این اصلاحیه‌ها به صحن می‌رود و به شکل دوفوریتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین با اشاره به دستورات دیگر این جلسه بیان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس در این جلسه راهبردهای خود را در مورد بررسی‌ حوزه‌های صنعتی، معدنی، صنایع معدنی و هوافضا به طور تیتروار توضیح داد. از این میان می‌توان به سند جامع توسعه صنعت خودرو، ایجاد نهاد رگولاتوری، تقویت صنایع کوچک، بازتعریف نقش سازمان‌های توسعه‌ای، مطالعه و تدوین سند حوزه معادن و صنایع معدنی، تدوین طرح جامع حوزه فناوری و اطلاعات و ... اشاره کرد.

منبع ایلنا


نظرات

  • م.ک م.ک (18 آبان 1400 ساعت 19:52)

    تا مافیای خودرو کار میکنه یه دونه خورو یا وارد نمیشه یا با تعرفه ای وارد میشه که کسی جز ثروتمندا نتونه بخره و ما بیچاره ها باید آه یه پژو پارس آشغال رو هم بکشیم. آقای رئیسی تورو خدا به دادمون برس اگه نه اون دنیا باید جواب رای مارو بدی. بابا پیر شدیم هنو یه پراید عهد بوق رو با خجالت سواریم نمیتونیم عوضش کنیم

  • Ghj Ghj (18 آبان 1400 ساعت 08:01)

    معاون شد که نمی‌خواهند باقیمت تولید کنندهخارجی در ایران بفروش برسد ، بلکه باید پدر مردم در بیاد و هر قیمتی که دلشون خواست بفروشند و به نمایندگی اصلی که قیمت مناسب عرضه میکند نباید ربطی داشته باشد .

  • امیرحسین امیرحسین (17 آبان 1400 ساعت 22:29)

    این رانتی که شما رسانه ها بیان میکنید و منت آنرا بر گردن مردم انداختی ، در کلیه ثبت‌نام ها فقط خود نمایندگیها و شرکت بهمن موتور ذینفع هستند، امروز برای ثبت‌نام هزینه 70 میلیونی دادم برای ثبت‌نام فیدلیتی نشد که نشد ، دوست ما مهندس شریف و هفته روی سایت کار کرده بود ولی از درگاه جلو نمیرفت، شما میتونید از کافی نت یا نمایشگاه یا مردم عادی یا پیج های بهمن موتور باز دید کنید ، شاید شما بتونید به حیله و مکر بهمن موتور پی ببرید