1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. انتشار جزئیاتی جدید از موتور سیکلت چهارچرخ برقی یوز

انتشار جزئیاتی جدید از موتور سیکلت چهارچرخ برقی یوز

23 آبان 1400
  • 1

اولین خودروی برقی ایرانی که در زمان ریاست جمهوری روحانی رونمایی و معرفی‌شده است اخیراً به عنوان موتورسیکلت چهارچرخ موفق به اخذ پلاک شده است. تصاویر یوز در حال حرکت در اتوبان‌های کشور دست‌به‌دست در فضای مجازی در حال گردش است. در این رابطه سؤالات و ابهاماتی ایجادشده که مهمترین آنها مربوط به برچسب قیمت 600 میلیون تومانی بود که مورد تأیید قرار نگرفت و همچنین نوع موتور و مشخصات فنی این خودرو است که به چه صورت است.

WhatsApp Image 2021-11-12 at 7.27.53 PM.jpeg

درزمینهٔ سؤالات پیش‌آمده در مشخصات فنی این محصول برقی، اخیرا شرکت پاراکس موتور تولید کننده آن جهت تنویر افکار عمومی اقدام به انتشار اطلاعیه ای کرده است که در ادامه مشاهده خواهید کرد:

در پی ابهامات مطرح شده پیرامون شماره‌گذاری اولین «موتورسیکلت چهارچرخ برقی» در کشور با نام تجاری یوز، گروه ساخت و توسعه فناوری‎های پاک‌ پاراکس موتورز مواردی را در پاسخ به برخی سوالات مطرح کرد.

 نظر به سؤالات و ابهامات مطرح شده پیرامون شماره‌گذاری اولین «موتورسیکلت چهارچرخ برقی» در کشور با نام تجاری «یوز»، طرح موارد زیر ضروری به نظر می‌رسد:

۱- محصول یوز طبق تعریف استاندارد ملی به شمارهٔ ۷۵۵۸ و بند ۹۲ - ماده ۱ آیین‌نامهٔ‌ راهنمایی و رانندگی، با عنوان «موتورسیکلت‌ چهار چرخ» نام‌گذاری شده است.

۲- الزامات، مقررات راهنمایی و رانندگی، مدارک و پلاک تردد برای این محصول توسط پلیس محترم راهور تهیه و ابلاغ شده و تنها مجاز به تردد در معابر درون شهری است.

۳- شرکت پاراکس‌موتورز از ابتدا محصول یوز را با نام موتورسیکلت چهارچرخ (کوادروسایکل) معرفی کرده است و تعابیر به کار رفته جهت توصیف این محصول مانند «خودرو» نظر شخصی افراد بوده و موضع رسمی شرکت نیست. لازم به ذکر است که جدید بودن این دسته از محصولات و شباهت آن به خودرو و جامعیت کلمهٔ خودرو موجب استفادهٔ نادرست از واژهٔ‌ خودرو برای توصیف یوز شده است.

WhatsApp Image 2021-11-12 at 7.27.56 PM (1).jpeg

۴- تاکنون قیمت رسمی محصول از سوی شرکت پاراکس‌موتورز اعلام نشده است و تمام قیمت‌های مطرح شده در رسانه ها، گمانه‌زنی اشخاص بوده و مورد تائید این شرکت نیست. محصول یوز به صورت نسخه محدود تولید می‌شود و قیمت آن متناسب با این کلاس از تولید خواهد بود.

۵- محصول یوز بر پایهٔ‌ پلتفرم‌ متن‌باز محصول رنو توئیزی توسعه یافته است و بیش از ۸۰۰ قطعه از تقریباً ۱۰۰۰ قطعه آن با مشارکت بیش‌ از ۲۰۰ شرکت ایرانی طراحی، بازطراحی و تولید شده است و تعدادی از قطعات این محصول نظیر سلول باتری، الکتروموتور و شارژر از شرکت‌های معتبر قطعه‌ساز بین‌المللی تهیه شده است. از این‌رو چالش‌ تامین قطعات که گریبان‌گیر اکثر محصولات خارجی در ایران است متوجه محصول یوز نخواهد بود.

۶- پاراکس موتورز تعریف و معیار دقیقی از ایرانی بودن یک محصول در دسترس ندارد و در خصوص تمام ایرانی بودن محصول یوز ادعایی طرح نکرده است. با این‌حال، تیم تحقیق ‌و توسعه این شرکت در طی ۵ سال گذشته تلاش خود برای تولید قطعات این موتورسیکلت چهارچرخ در داخل کشور بکار بسته است.

در انتها از تمامی افراد علاقه‌مند و فعالین این حوزه که با نظرات و انتقادات خود ما را در این مسیر همراهی می‌کنند سپاسگزاریم.

منبع car.ir


نظرات

  • مهدی مهدی (23 آبان 1400 ساعت 09:07)

    مهمترین قسمت های این چهار چرخ که وارداتی هست . این کجاش طراحی و تولید داخله . درست کردن چرخ و چراغ و آینه هنر نیست . اصل این چهارچرخ همین سه قطعه وارداتیه وگرنه یه کارگاه مجهز و یک فرد ثروتمند با یه مهندس مکانیک همین وسیله تولید می کنن بدون منت و افتخار ملی