1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. نشانه هایی که می گویند زمان تعویض ترموستات خودرو است

نشانه هایی که می گویند زمان تعویض ترموستات خودرو است

نشانه هایی بیانگر زمان تعویض ترموستات خودرو است
24 آبان 1400
  • 0

در ابتدا قبل از اینکه نگاهی به مواردی داشته باشیم که نشان‌دهنده خرابی ترموستات در خودرو هستند، مختصری درباره خود ترموستات خودرو بیان می‌کنیم.

تقریباً در همه انواع موتورهای احتراقی که با استفاده از سوخت‌های فسیلی از قبیل بنزین، گازوئیل و گاز طبیعی یا ال پی جی کار می کنند و با تبدیل انرژی حاصل از سوختن محرک‌های فسیلی ناشی از آن به انرژی مکانیکی تبدیل و باعث حرکت پیستون‌ها در سیلندر موتور خودرو و حرکت آن می شوند نیاز به سیستم خنک کننده وجود دارد که از اجزای مختلفی تشکیل شده است. یکی از آن قطعات، قطعه‌ای کوچک اما با نقشی بسیار مهم و حیاتی است که به نام ترموستات (در زبان انگلیسی Thermostat) است. ترموستات قطعه‌ای کوچکی است که مابین موتور و رادیاتور اتومبیل قرار گرفته است و وظیفه دارد که دمای حرارت موتور را همیشه نزدیک به دمای عملکردی آن ثابت نگه دارد؛ این قطعه کوچک یعنی ترموستات این وظیفه حیاتی خود را با تنظیم جریان مایع خنک کننده در حرکت از رادیاتور به موتور خودرو انجام می‌دهد.

حال که آشنایی بیشتری با این قطعه مهم در خودرو پیدا کردیم به بررسی نکات و نشانه های مهمی در خصوص سلامتی و درست کار کردن آم خواهیم پرداخت.

ترموستات ماشین با رادیاتور و مایع خنک کننده کار می‌کند تا موتور را در دمای مطلوب نگه دارد. هنگامی که ترموستات به درستی کار می‌کند، به عنوان بخشی از جریان سیستم رادیاتور کار می‌کند. ترموستات اجازه می‌دهد تا مایع خنک کننده داغ وارد رادیاتور شود تا از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کند؛ بنابراین اگر در کابین گرمای بیش‌ازحدی وجود دارد، ممکن است مشکل در ترموستات باشد. در اینجا چهار علامت وجود دارد که نشان می‌دهد ترموستات باید تعویض شود.

 

۱. درجه حرارت بالا: یکی از اولین نشانه‌هایی که نشان می‌دهد ممکن است ترموستات نیاز به تعویض داشته باشد، افزایش دمای داخل کابین آن است. اینکه یک ماشین به دمای بالا برسد و احتمالاً بیش از حد گرم شود، بی‌سابقه نیست. اگر ماشین را سرویس کرده‌اید، یا اگر خودتان مایع خنک‌کننده را پر می‌کنید، این معمولا به مشکل گرمای بیش از حد کمک می‌کند یا آن را برطرف می‌کند. مشکل زمانی است که دما به سرعت بالا می‌رود و بدون توجه به کاری که انجام می‌دهید بالا می‌ماند.

اگرچه دمای بالا ممکن است نشان دهنده نشتی کوچک در مخزن خنک کننده باشد، اما می‌تواند نشانه‌ای از کار نکردن ترموستات به درستی باشد. یک راه برای اطمینان از اینکه مشکل مربوط به ترموستات است این است که به دنبال افزایش سریع دما باشید. به عنوان مثال، اگر ماشین را روشن می‌کنید و دمای موتور خنک است، اما در عرض چند دقیقه بسیار بالا می‌رود، ممکن است ترموستات باشد.

 

۲. موتور سرد: این تصور غلط وجود دارد که اگر ترموستات ماشین شما خراب شده باشد، موتور شما دائماً داغ است. اگرچه داغ بودن موتور یکی از نشانه‌هایی است که ممکن است مشکلی داشته باشد، موتور شما نیز ممکن است سرد شود. موتور سرد نیز ناشی از ترموستات بد است و می‌تواند عملکرد ماشین شما را تحت تاثیر قرار دهد.

به خاطر داشته باشید که وظیفه اصلی ترموستات این است که اجازه می‌دهد خنک کننده داغ به سمت رادیاتور حرکت کند. ترموستات به خنک شدن مایع خنک کننده کمک می‌کند تا موتور بیش از حد گرم نشود. با این حال، اگر ترموستات باز بماند، مایع خنک‌کننده بدون توجه به داغ بودن یا نبودن آن به طور مداوم از آن عبور می‌کند. این باعث سرد شدن موتور می‌شود که می‌تواند باعث مشکلات مکانیکی خودرو شود.

 

۳. مسائل مربوط به دماسنج: شما می‌توانید به راحتی به ترموستات دسترسی داشته باشید تا خودتان دماسنج را بررسی کنید، که می‌تواند سریع‌ترین راه برای تصمیم گیری در مورد نیاز به تعویض یا عدم تعویض ترموستات باشد. برای برداشتن ترموستات به مجموعه‌ای از انبر بینی سوزنی نیاز دارید.

هنگامی که آن را خارج کردید، ترموستات را خاموش کنید و آن را در یک کاسه آب داغ قرار دهید، اما مطمئن شوید که قبل از قرار دادن ترموستات در داخل کاسه، دمای آب داغ را بررسی کنید. ترموستات را در آب قرار دهید و دماسنج را تماشا کنید. اگر گیج ترموستات بالا نمی‌رود، می‌جهد یا خیلی بیشتر از دمای واقعی آب بالا نمی‌رود، احتمالاً ترموستات شما نیاز به تعویض دارد.

 

۴. مسائل مربوط به سطح خنک کننده: اگر متوجه مشکلی در ترموستات شدید، سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید. هنگامی که مایع خنک کننده را در مخزن خنک کننده قرار می‌دهید، توجه داشته باشید که سطح مایع خنک کننده در کجا پایین می‌آید. باید یک خط پر در کنار مخزن مایع خنک کننده یا راهی برای اندازه گیری سطوح وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که چه زمانی مایع خنک کننده را دوباره پر می‌کنید و پس از پر کردن مجدد در چه سطحی است.

اگر سطح مایع خنک کننده به شدت تغییر کند، ممکن است ترموستات شما به درستی کار نکند. باید شاهد کاهش تدریجی باشید. اگر مخزن کاملا خالی باشد، ممکن است نشتی و مشکل ترموستات داشته باشید. اگر هیچ تغییری مشاهده نکردید، ممکن است ترموستات شما در حالت بسته گیر کرده باشد.

 

اگر فکر می‌کنید که ترموستات ماشین شما به درستی کار نمی‌کند، می توانید در مراکز تعمیرگاهی مجاز نسبت به چک کردن ان اقدام نمایید. در این مراکز می‌توانید یک عیب‌یابی کامل را اجرا کنید تا مشخص شود که مشکل ماشین شما کجاست و چه چیز‌هایی باید تعمیر یا تعویض شوند، از جمله ترموستات.



نظرات