1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ماهیندرا راکسور مدل ۲۰۲۲ معرفی شد؛ رقیب یا کپی از جیپ؟!

ماهیندرا راکسور مدل ۲۰۲۲ معرفی شد؛ رقیب یا کپی از جیپ؟!

27 آبان 1400
  • 0

هندی‌ها در صنعت خودروسازی چند سالی می شود که بهتر کار کرده اند و پیشرفت های محسوسی داشته اند. یکی از کمپانی های خودروسازی بزرگ و موفق در هندو گروه خودروسازی ماهیندرا می‌باشد.  شرکت خودروسازی هندی است، مقر دفتر مرکزی این شرکت در شهر بمبئی است و در سال ۱۹۴۵ در شهر لودهیانا آغاز بکار کرد. 

قرار بود همکاری‌های مشترکی بین خودروسازان وطنی با این شرکت شکل بگیرد و به معرفی و رونمایی از چند خودرو از جمله خودروهای شاسی بلند KUV500 و XUV100  و پیکاپ “S10” ادامه پیدا کرد ولی به دلایلی مختلف این همکاری در غالب شرکت جوینت-وینچر شکل نگرفت و در همان سطح معرفی چند خودرو خاتمه یافت. 

Mahindra-Roxor-3-767x575.webp

اکنون اخباری از این شرکت منتشر شده است که خودروی راکسور این شرکت در راه ورود به بازارهای بین المللی مخصوصاً ایالات متحده می باشد.

ماهیندرا برای عرضهٔ مدل راکسور خود در ایالات‌متحده با دشواری‌هایی مواجه شد و راهی پرفرازونشیب را طی کرد. این شاسی‌بلند آفرودی کوچک برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ معرفی شد تا راهی بازار ایالات‌متحده شود اما در سال ۲۰۱۹ جیپ به خاطر شباهت این خودرو با محصولات خود از ماهیندرا شکایت کرد و دادگاه تشخیص داد که شرکت هندی طرح تجاری جیپ را نقض کرده است. اندکی بعد، کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات‌متحده هم از جیپ حمایت کرده و فروش راکسور را در آمریکا ممنوع کرد.

Mahindra-Roxor-8.webp
به همین دلیل، ماهیندرا در طراحی راکسور تغییراتی ایجاد کرد و جلوپنجره آن که با خطوط عمودی به جیپ شباهت داشت را با نمونه جدیدی جایگزین کرد که تویوتا لندکروزر FJ40 را به یاد می‌آورد. بدین ترتیب، درنهایت کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات‌متحده تشخیص داد که راکسور جدید آن‌قدر متفاوت شده تا دیگر طرح تجاری جیپ را نقض نکند. این ماجرا ما را به راکسور مدل ۲۰۲۲ می‌رساند که با ظاهر جدیدی معرفی شده است. البته این عملاً فقط یک فیس‌لیفت است و راکسور زیر این پوسته هیچ تغییری نداشته است. دلیل این فیس‌لیفت هم به‌احتمال‌زیاد همان درگیری ماهیندرا با جیپ بر سر طراحی راکسور بوده است.

در راکسور جدید قسمت دماغه خودرو کاملاً بازطراحی شده و حالا در این قسمت جلوپنجره مشکی‌رنگ جدیدی به چشم می‌خورد که توسط چراغ‌های دایره‌ای که حالا به گوشه‌های دماغه منتقل شده‌اند احاطه شده است. علاوه بر این، در اینجا می‌توانیم کاپوت عریض‌تر و گلگیرهای جلوی جدیدی را ببینیم که دیگر شبیه به گلگیرهای بیرون زده جیپ CJ7 نیستند. در دیگر قسمت‌های بدنه راکسور تفاوت نسبت به قبل دیده نمی‌شود و بنابراین به نظر می‌رسد این فیس‌لیفت به‌طور خاص به خاطر شکایت جیپ انجام گرفته است.

Mahindra-Roxor-5-767x575.webp
ماهیندرا راکسور مدل ۲۰۲۲ در دو نسخه به نام‌های پایه با کابین باز و چهارفصل با کابین بسته به بازار عرضه می‌شود. هردو نسخه از یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری توربودیزل استفاده می‌کنند که تنها ۶۲ اسب بخار قدرت اما ۱۹۵ نیوتن متر گشتاور دارد که آن‌را به گزینه‌ای عالی برای کار در دامداری‌ها و مزارع تبدیل می‌کند. این موتور به یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و گیربکس کمکی دو سرعته متصل است و به‌صورت استاندارد از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد.

حداکثر سرعت راکسور تنها ۸۸ کیلومتر بر ساعت است اما می‌تواند تا ۱۶۰۰ کیلوگرم را با سرعت ۲۵ کیلومتر بر ساعت یدک بکشد. هرچند ماهیندرا بر سر این خودرو با جیپ درگیری‌های زیادی داشته است اما راکسور اساساً رقیبی برای جیپ محسوب نمی‌شود و برای رقابت با خودروهای آفرودی ارزان‌قیمت موسوم به سایدبای‌ساید از شرکت‌هایی مثل پولاریس طراحی شده است. بااین‌حال، راکسور چندان ارزان نیست زیرا قیمت نسخهٔ پایهٔ آن از ۱۸,۹۰۰ دلار و نسخهٔ چهارفصل که از کابین بسته، آینه‌های جانبی و دیگر ارتقاءها بهره می‌برد از ۲۶,۳۰۰ دلار شروع می‌شود.

Mahindra-Roxor-1-767x575.webp
به همین دلیل، احتمالاً نسخه چهارفصل راکسور در بازار آمریکا کار سختی پیش رو خواهد داشت زیرا در آنجا با ۳۰ هزار دلار می‌توان یک رانگلر پایه خرید. درهرحال، به گفتهٔ ماهیندرا، تولید راکسور مدل ۲۰۲۲ هم‌اکنون در حال انجام است و نسخهٔ جدید این خودرو از همین ماه راهی نمایندگی‌های فروش خواهد شد.

Mahindra-Roxor-9-767x575.webp

منبع پدال


نظرات