1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ارسال پیشنهاد فروش 1800 دستگاه ازخودروهایی وارداتی رسوبی در گمرک

ارسال پیشنهاد فروش 1800 دستگاه ازخودروهایی وارداتی رسوبی در گمرک

پیشنهاد فروش 1800 دستگاه ازخودروهایی وارداتی رسوبی در گمرک
7 آذر 1400
  • 0

نزدیک به 2300 دستگاه خودروی خارجی با برندهای مختلف، از سال 96 در انبارهای گمرک دپو و در حال خاک خوردن هستند. اینکه این خودروها چرا تعیین تکلیف نمی‌شوند و همچنان به روند نامشخص خود ادامه می‌دهند بسیار عجیب و سؤال برانگیز است. پارها در مورد این خودروها صحبت شده و راهکارهای مختلفی ارائه‌شده است ولی هیچ مسئولی در این زمینه این پیشنهاد‌ها را نه تائید و نه رد می کند.

جدیداً یکی از معاونین سازمان اموال تملیکی پیشنهادات جدیدی را مطرح کرده است و توضیحاتی را هم ارائه گرده است. در ادامه این گزارش این پیشنهادات را ذکر خواهیم کرد. 

معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی با بیان اینکه این سازمان پیشنهادات اجرایی خود برای تعیین تکلیف خودروهای رسوبی را به هیئت دولت ارسال کرده است، گفت: تمام عواید حاصل از فروش اموال از سوی سازمان اموال تملیکی به حساب خزانه واریز خواهد شد.

سیدحسین میرمعینی معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی در خصوص تعیین تکلیف خودروهای موجود در انبارهای این سازمان پیشنهاد ارائه‌شده به هیئت دولت برای تسهیل تعیین تکلیف این خودروها گفت: پیش‌نویس این پیشنهاد از سوی سازمان اموال تملیکی تدوین و به دولت ارائه شده است.

وی افزود: این مسئله هنوز در هیئت دولت مطرح نشده است. ما پیشنهادات اجرایی خود را برای رفع رسوب این خودروها ارائه کردیم، ولی هنوز مراتب در هیئت دولت مطرح نشده و در نتیجه تصمیم‌گیری مشخصی صورت نگرفته است.

این مقام مسئول در سازمان اموال تملیکی در مورد تعداد خودروهای رسوبی موجود در این سازمان گفت: تعداد این خودروها متغیر است چرا که براساس قانون هر کالایی که به تملک دولت دربیاید، باید به دست سازمان اموال تملیکی برسد. آن چیزی که در زمان حاضر در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دارد، نزدیک سه هزار دستگاه است.

وی ادامه داد: ممکن است در این مدت حکم جدیدی قطعی شده باشد یا اینکه دستوری صادر شده باشد که در نتیجه آن چند صد دستگاه دیگر به تعداد قبلی افزوده شده باشد.

میرمعینی با اشاره به جزئیات بیشتر در خصوص طبقه‌بندی خودروهای رسوبی موجود در این سازمان گفت: براساس آمارهایی که در اختیار داریم، حدود 50 دستگاه خودرو‌ی آمریکایی وجود دارد که قرار است که امحای فنی در مورد آنها صورت بگیرد و یا به‌شرط اوراق فروخته شود.

وی گفت: نزدیک به 1800 دستگاه خودرو زیر 2500 سی‌سی و 500 دستگاه نیز بالای 2500 سی‌سی در سازمان اموال تملیکی وجود دارد. پیشنهاد ما این بود که خودروهای پایین‌تر از 2500 سی‌سی به‌شرط استفاده داخلی به فروش برسد و تمهیدات برای شماره‌گذاری آنها نیز انجام شود تا در نتیجه تأثیری در کاهش قیمت خودرو داشته باشد ضمن اینکه کمکی هم برای خزانه خواهد بود.

معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی در پاسخ به سؤالی در خصوص عواید مالی حاصل از فروش خودروها گفت: عواید تمام کالاهایی که توسط سازمان تملیکی به فروش می‌رسد برای دولت است و هیچ کالایی نمی‌بینید که از فروش آن چیزی عاید صاحب کالا شود.

وی در ادامه افزود: براساس ماده 9 قانون سازمان اموال تملیکی 10 درصد از فروش اموال منقول و پنج درصد از فروش اموال غیرمنقول کارمزد سازمان اموال تملیکی است، البته این موارد نیز در صورتی که سازمان برنامه و بودجه تأیید کند براساس مصوبه بودجه تعلق می‌گیرد، در نتیجه تمام عواید حاصل از فروش به حساب خزانه دولت واریز می‌شود.

میرمعینی در پاسخ به سؤالی در مورد عدم تعیین تکلیف برخی از این خودروها با وجود گذشت زمان قانونی گفت: پرونده‌های تعیین تکلیف به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ یکی از موارد بحث مجوزهای قانونی و قضایی است. براساس ماده دوم قانون سازمان اموال تملیکی در صورتی که حکم قضایی و قانونی در اختیار نداشته باشیم امکان ورود به یک پرونده را نداریم.

وی گفت: در ابتدا باید حکم قضایی صادر شود و کالا به تملک دولت در بیاید. از جمله مسائل دیگر معضلات قانونی است که جلوی اقدامات ما برای تعیین تکلیف را می‌گیرد، مانند مصوبه هیئت دولت در سال 1396 که ورود ماشین به کشور را ممنوع اعلام کرد. در شرایطی که چنین ممنوعیتی وضع شده است سازمان اموال تملیکی نیز به‌تناسب اجازه ورود و تعیین تکلیف در این موارد را نخواهد داشت.

معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی با تأکید بر اینکه کالاهایی که پیش از این مصوبه وارد کشور شده باشند نیز بحث‌هایی در مورد مجوزهای قانونی برای واردات یا استاندارد دارند، گفت: در نتیجه این موارد را باید مورد به مورد بررسی کرد، به‌طور مثال در بحث دارو، وقتی مجوز مصرف وجود نداشته باشد، سازمان اموال تملیکی اقدامی جز انهدام را نمی‌تواند انجام دهد. در بسیاری از موارد که کالایی تعیین تکلیف نمی‌شود به‌دلیل همین مشکلات قانونی است.

منبع تسنیم


نظرات