1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. اصلی ترین ایرادهای رایج در خودروهای داخلی + نمودار

اصلی ترین ایرادهای رایج در خودروهای داخلی + نمودار

اصلی ترین ایرادهای رایج در خودروهای داخلی
20 دی 1400
  • 1

مدت هاست که کیفیت پایین خودروهای مونتاژی در کشور باعث نارضایتی مالکان این خودروها شده است. وقتی هم به جدول کیفی خودروهای داخلی مراجعه می کنیم می بینیم کمتر خودرویی بوده است که ارتقا و پیشرفتی در کیفیت تولید آن اتفاق افتاده باشد. پلیس راهور هم اشاره داشته است که خودروهای داخلی صفر کیلومتر به علت کیفیت پایین ساخت به جای 5 سال پس از تولید می بایستی بعد از 4 سال برای اخذ معاینه فنی اقدام کنند. در کنار بعضی ایرادهای شایع در خودروهای داخلی بعضی موارد نقص در برق این خودروها که بسیار عجیب هستند و فیلم های آن دست به دست در فضای مجازی می چرخند، باعث شده است بدبینی ها شدت بگیرند.

گزارش منتشره درباره عیوب اصلی خودروهای داخلی در سال ۹۹ نشان می‌دهد ۴عیب ابتدایی استخراج شده، حداقل از اوایل دهه ۹۰ وجود داشته‌اند، با این حال همچنان دارای بیشترین فراوانی هستند.

47101.jpg

طبق گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در کتابچه سالانه خود منتشر کرده، «رگلاژ نبودن درب خودروها»، «صدای اضافی در داخل اتاق»، «بد جا رفتن دنده‌ها»، «پایین بودن شتاب» و «کوبیدن لاستیک» پنج عیب اصلی از دید مشتریان به شمار می‌روند. در این گزارش قید شده که عیوب اول تا چهارم از سال 92 به بعد همچنان ادامه داشته‌اند. پایداری این عیوب نشان‌دهنده ضعف فنی و کیفیت نامناسب مونتاژ در خطوط تولید خودروسازان است و البته این واقعیت را نیز که شرکت‌های خودروساز وقت چندانی به رفع آنها نگذاشته‌اند، عیان می‌کند. این در حالی است که خودروسازان بزرگ همواره با رصد عیوب مدنظر مشتریان و در راستای احترام به حقوق آنها و جلب رضایتشان، تا حد امکان نسبت به رفع ایرادات اقدام می‌کنند. با این حال با توجه به انحصار نسبی در بازار خودروی ایران، شرکت‌های خودروساز بزرگ چون احساس خطر چندانی بابت از دست دادن مشتریان نمی‌کنند، انگیزه‌ای هم برای رفع عیوب مدنظر آنها ندارند. از همین رو ایرادات اصلی خودروهای داخلی با گذشت سال‌ها همچنان پایدار مانده است.

هرچه هست، طبق گزارش منتشره، رگلاژ نبودن درب‌ها (خوب بسته نشدن درب خودروها) مساله‌ای است که مشتریان خودروهای ایرانی سال‌هاست با آن مواجهند و خودروسازان هنوز آن را حل نکرده‌اند.

در این گزارش  رگلاژ نبودن درب خودروها که رابطه مستقیم با مونتاژ خودروها دارد، با 7/ 41درصد سهم، بیشترین فراوانی را در بین عیوب مدنظر مشتریان در سال 99 به خود اختصاص داده است.

در رده بعدی ایرادات خودروهای داخلی از دید مشتریان، صداهای اضافی در داخل اتاق، جای گرفته است. به نظر می‌رسد این ایراد نیز با کیفیت مونتاژ خودروها در ارتباط بوده و سال‌هاست مشتریان از آن گلایه می‌کنند. طبق گزارش منتشره، سهم این ایراد 7/ 18درصد است که نشان می‌دهد در مقایسه با رگلاژ نبودن درب خودروها، کمتر مشتریان را آزار داده است.

اما ایراد سوم مشتریان به خودروهای داخلی، باز هم یک مشکل نام آشنای دیگر به نام «بد جا رفتن دنده‌ها» است. برای بسیاری از شهروندانی که مالک خودروی داخلی هستند یا سوار آن می‌شوند، خوب جا نرفتن دنده‌ها نیز مانند رگلاژ نبودن درب‌ها و صداهای اضافی، قابل لمس است. البته سهم این ایراد در مقایسه با رگلاژ نبودن درب خودروها بسیار کمتر بوده است. گزارش شرکت بازرسی نشان می‌دهد این ایراد در سال گذشته 1/ 14‌درصد فراوانی داشته است.

ایراد بعدی مشتریان به خودروهای داخلی اما به پایین بودن شتاب آنها مربوط می‌شود. این ایراد البته با موتورهای مورداستفاده در خودروها در ارتباط است، بنابراین به نظر می‌رسد رفع آن به تغییر و تقویت موتورها بستگی دارد. سهم این ایراد از عیوب اصلی (دارای بیشترین فراوانی) 1/ 9 درصد بوده است.



نظرات

  • مهدی مهدی (20 دی 1400 ساعت 12:48)

    یک عده مافیا نمی خواهند این مملکت پیشرفت کنه چونکه منافعشون در خطره