1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. راننده بومی یا غیر بومی؟!

راننده بومی یا غیر بومی؟!

3 خرداد 1395
  • 0

شما با یک دستگاه کشنده اسکانیا 112H از بستان آباد آذربایجان محموله قوطی برای کنسرو سازی به مقصد لارستان در جنوب استان فارس بارگیری و حرکت می کنید، روز دوم در شهرک صنعتی لار محموله تخلیه می شود، برنامه بعدی چیست؟ بازگشت به شهر خود یعنی بستان آباد و تهیه یک بار جدید که اصلا به صرفه نیست، یا تهیه بار در همین نزدیکی ها.

راننده بومی

بین عسلویه، شیراز و بندرعباس بهترین گزینه آخرین آن است، به پایانه بار بندرعباس پس از طی 240 کیلومتر مسافت مراجعه نموده و نوبت می زنید، نوبت شما 18345 می خورد.

نه اینکه 18345 کامیون جلوتر از شما تو صف دریافت بار هستند ممکن است اعتبار اعلام بار روی عدد 11967 باشد، در ماه های گذشته که وضعیت ورود بار به کشور چندان تعریفی نداشته میزان خواب یک کشنده کفی 9 الی 12 روز بوده است.

در این میان برای رانندگانی که متولد بندرعباس بوده و مالکیت کامیون نیز با خودشان بوده و پلاک 84 دریافت نموده اند و مدارک آنها پس از تایید کلی آدم مهم در انجمن های صنفی و رانندگان و غیره به عنوان بومی پذیرفته می شوند استثنا بوده و می توانند از سهمیه بومی برای دریافت بار استفاده نمایند.

چگونه؟ رانندگان بومی پس از دریافت نوبت با تایید انجمن در صف نوبت بار بومی قرار می گیرند. در هر نوبت اعلام بار برای نمونه اگر 80 محموله اعلام بار شود و اعتبار اعلام بار را همان 11967 قرار دهیم 60 محموله یعنی تا اعتبار 12027 به صورت عادی بار داده می شود و 20 تای این 80 تا نیز به بومی بندر تخصیص می دهند. رانندگان بومی از بالاترین نوبت اقدام به دریافت بار می نمایند، یعنی امکان دارد حتی یک راننده بومی با نوبت 17000 هم بتواند در همین نوبت اعلام بار موفق به دریافت بار شود. البته این ارقام کاملا متغیر است، برای نمونه در یک نوبت اعلام بار ممکن است تا 240 محموله نیز اعلام بار شده و ممکن هم هست که تنها 7 راننده بومی موفق به دریافت بار شوند.

حالا، راننده های غیر بومی که بالای 10 روز در پایانه بسر برده اند و تا اواسط ماه حتی یک میلیون تومان بابت اقساط خود پس انداز نکرده اند و دوری از خانواده هم اضافه بر آن می شود تا با حالاتی افروخته و عصبی یا در پاتوق های خود ندای اعتراض سر بدهند یا به دفتر انجمن صنفی رانندگان هجوم برده و اعتراض کنند. نه کاملاً ولی حق دارند...

بد نیست سازمان حمل و نقل اعلام نماید که در سال گذشته چند دستگاه کشنده نمره بندر مثلاً از استان آذربایجان غربی بارگیری نموده اند؟ رقم اگر نگوییم صفر که چیزی نزدیک به همین است. یا در استان های دیگر. اگر ندادن بار به کشنده های بندری در شهرهای دیگر را در نظر بگیریم پس همین تعداد بار هم نباید به کشنده های غیر بومی در پایانه بندر داده شود مگر در صورت عدم توان حمل از سوی بندری ها.

راه حل چیست؟ اگر درآمدهای هر استان صرف همان استان می شد، تا درآمد و تولید پول نفت خوزستان روانه استان کرمان نمی شد، پول معادن کرمان راهی سمنان نمی شد یا پول فرش و عوارض کاشانی ها راهی ایلام نمی گشت. هر استان یا ایالت بر روی توانایی های خود تمرکز می کرد و این توقع نیز برای هیچ راننده ای شکل نمی گرفت که سهمی در پایانه بار بندر دارد.

بندری ها هم حرف های خود را دارند، چند دستگاه از این کشنده هایی که در شش ماهه دوم سال در پایانه بار بندر حضور دارند در گرمای بالای 50 درجه تیر و مرداد هم اینجا بوده اند؟

سختی کار یک طرف قضیه است و هزینه های نگهداری بالای کشنده، پوسیدگی کابین و ترکیدن های زیاد لاستیک طرف دیگر که رقم بالایی را می تواند برای مالک وارد نماید.

در زمان جنگ رانندگانی از جمله پدرم برای گرفتن یک بار تا 20 روز هم در پایانه بندر توی نوبت بوده اند، آیا نباید تفاوتی بین این رانندگان با افرادی که در فصل برداشت گندم بار خود را دارند، زمستان در بندر هستن و کار سوخت عراق هم که خوب شد کاپوتاژ شرکت های بین المللی هستند وجود داشته باشد؟

توی همین وضعیت عده ای زرنگ هم هستند که به قول معروف بی نوبتی بار می گیرند و همین چند وقت قبل بود که با اعتراض و شکایت عده ای در اسکله شهید رجایی کانتینر از روی تریلر کشنده های زیادی به جهت بی نوبتی بار گرفتن با دخالت نماینده مجلس و استانداری پایین گذاشته شد.

نکته جالب اینجاست که برای چنین موردی نیاز به گرفتن مچ طرف نیست، اگر مدیران محترم قصد رعایت عدالت را دارند کافیست به سابقه کشنده های متهم در سیستم صدور بارنامه سازمان حمل و نقل نگاه کنند تا مشخص شود در روزهایی که خواب یک کشنده کفی 10 روز بوده چطور این کشنده ولوو FH توانسته 4 تا 5 سرویس به تهران بارگیری نماید؟!

این مورد در اعلام بار تانکرهای سوخترسانی شرکت ملی پخش هم وجود دارد، نفتکش های اندکی 2 روزی یک محموله 1 میلیون تومانی بارگیری می کند و اکثر نفتکش ها سه الی چهار روزی یک محموله هفتصد تومانی!

خواننده هایی که با سیستم صدور بارنامه جاده ای آشنایی دارند این را هم می دانند که با تغییر کد مقصد و گیرنده بار برای نمونه اگر کد ایرانخودرو 657812112 بوده آن را به 895413113 تغییر می دهند به دلایلی چون تغییر شناسه ملی یا اصلاح مسیر و غیره و از آن به بعد شما حتی به تاریخچه و سابقه حمل بار به آن مقصد و گیرنده دسترسی نخواهید داشت، اگر علت را بپرسید خواهند گفت کارمندان صدور بارنامه شرکت حمل و نقل به اشتباه با وارد کردن کد قدیم یا جدید سابقه را پاک کرده اند!!!

متاسفانه همین الان سابقه بسیاری از بارهای حمل شده در کشور وجود ندارد!!!

و همه ی این مسایل که بیان شد ناشی از سیستم قدیمی و غیر اقتصادی حمل بار در کشورمان می باشد. در مورد بومی و غیر بومی مسئله و معضل تهیه بار مشترک است و سازمان حمل و نقل هیچ تعهدی نسبت به این موضوع ندارد، مگر سازمان حمل و نقل این افراد را مجبور به پرداخت 300 تا 400 میلیون تومان برای خرید کشنده نموده است؟

در سیستم حمل و نقل مدرن، شرکت حمل و نقل مجبور نبود بارهای خود را به پایانه اعلام نماید تا پایانه آن را به راننده ها شخصی جهت حمل بدهد بلکه محموله های خود را با کشنده ها و راننده های خودشان حمل می نمودند.

منبع: وب سایت مهندس فرهاد کاشانی



نظرات