1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. 6 اقدام حیاتی پس از فاجعه بهبهان! جلوی قتل عام بعدی را بگیرید

6 اقدام حیاتی پس از فاجعه بهبهان! جلوی قتل عام بعدی را بگیرید

2 بهمن 1400
  • 8

این سوال، یک سؤال حیاتی است چرا که به طور جدی و مستقیم با مرگ یا زندگی ما ایرانی‌ها در ارتباط است!
"دقیقاً چه زمانی نازپروردگی خودروسازان داخلی تمام می شود؟"

سال هاست خودروسازان داخلی ده‌ها میلیون ایرانی را گروگان گرفته‌اند و هر روزنیز تعدادی از این گروگان‌ها قربانی زیاده خواهی آن‌ها می‌شوند.
همین لحظه که مشغول خواندن این مطلب هستید، تعداد پرشماری از هموطنان به خاطر کیفیت و ایمنی نازل خودروهای به اصطلاح وطنی زیر خروارها خاک خوابیده اند: کسانی که در آتش سوزی ناگهانی پژوها سوختند تا کسانی که در میان بدنه ضعیف پرایدها له شدند تا همین چند روز پیش، که ده‌ها خودروی داخلی در یک تصادف زنجیره‌ای در جاده بهبهان به هم خوردند و ایربگ (کیسه هوا) هیچ کدام شان باز نشد و چند نفر به کام مرگ رفتند.

وضعیت تلفات در تصادفات خودروهای داخلی آن‌قدر زیاد است که چند روز قبل، پلیس راهور اعلام کرد که اگر می توانست، آنها را پلاک نمی کرد ولی وقتی خودرویی توسط سازمان استاندارد تایید می شود، پلیس چاره  ای جز پلاک کردن ندارد ( و البته بعد از چندی، تصادفات و تلفات همین خودروهایی که پلاک شان کرده است را باید جمع و جور کند!).

جالب نیست؟ خودروسازهای داخلی بی کیفیت ترین خودروهای را تولید می کنند! به هر قیمتی که خواستند می فروشند! با هر شرایطی که خواستند تحویل می دهند(حتی گاه در حد تحویل خودرویی به جای خودروی دیگر)! رقبای خارجی حق ورود ندارند! هزینه تمام شده شان بیش از حد متعارف دنیاست (مثلاً چند برابر خودروسازان مشابه نیروی انسانی دارد)! در برابر کشتار مردمی که به دلیل نواقص خودروها، راهی گورستان می شوند، پاسخگو نیستند!

و با همه این ها، همه دولت ها خود را ملزم می دانند که از بیت المال هم که شده بزنند و به حساب این خودروسازها بریزند که مبادا اوقاتشان مکدر شود!
همه مجلس ها هم الدرم بلدرم کرده اند که تحقیق و تفحص می کنیم و نظارت می کنیم و درست می کنیم ولی در نهایت  قوانین به نفع آنها تصویب و اجرا می شود و مجلس ها تمام می شوند و خودروسازها همچنان در فضای رانت آلود به حیات خود ادامه می دهند و حیات مردمان را سلب می کنند!

فرقی هم ندارد اصلاح طلبان بر سریر قدرت باشند یا اصولگرایان؛ آنها با همه اختلافات سیاسی شان به خودروسازها که می رسند، زانوهایشان سست می شود و مانند طلسم شده ها، وا می دهند.
همین ماجرای اخیر را بنگرید: ده‌ها خودروی تولیدی ایران خودرو و سایپا در محور بهبهان-اهواز به طور زنجیره ای با هم تصادف کرده اند و ایربگ حتی یکی از آنها باز نشده است. نتیجه اش هم مرگ و مجروح شدن تعداد زیادی از هموطنان مان است.

حالا خودروسازها چه کرده اند؟ فقط توجیه و دیگر هیچ! گویا خون هایی که در جاده بهبان ریخته شده است ارزش حتی عذرخواهی و استعفا هم نداشته است!
حرف های دبیر انجمن قطعه سازان را بخوانید: در تصادف مذکور، بسیاری از ضربه ها از عقب به خودروها وارد شده و در این صورت اصولا ایربگ های جلویی خودرو عمل نمی کند. هم چنین بسیاری از خودروهایی که در این تصادف دچار حادثه شده اند بسیار قدیمی بوده اند، به گونه ای که یا ایربگ نداشتند یا ایربگ آنها غیرفعال بوده است.
می بینید؟! اصلا هیچ خطایی متوجه خودروسازها نبوده است! و باز می بینید که نه تنها بابت قربانیان این حادثه عذرخواهی هم نشده، بلکه شعور میلیون ها ایرانی هم نادیده گرفته شده است، آنجا که می گوید ماشین ها از عقب ضربه خورده اند، حال آن که تصادف زنجیره ای بوده و خودروها از جلو هم تصادف کرده اند و باید ایربگ شان باز می شد.
درباره قدیمی بودن خودروها هم پلیس رسما اعلام کرده که اغلب خودروهای این حادثه تولید سال 1391 به بعد هستند و قانوناً باید ایربگ داشته باشند و با توجه به سرعت زمان تصادف، باید ایربگ هایشان باز می شده است.
واقعاً وحشتناک است که نه درباره آپشن های یک خودرو که درباره مرگ انسان ها به این سادگی صحبت و توجیه می کنند! مجلس هم که درگیر طرح محدوسازی اینترنت و افزایش زاد و ولد است و گویا مرگ کسانی که قبلا به دنیا آمده بودند، اهمیت کمتری دارد از تلاش برای تولد انسان های جدید!
رسوایی جاده بهبهان که می توان آن را "بهبهان گیت"* نامید، آنقدر بزرگ، شرم آور و رعب انگیز است که جا دارد چندین اقدام جدی برای نجات جان ملت ایران انجام پذیرد:

1 - توقف فوری خطوط تولید سایپا و ایران خودرو تا بررسی و رفع قطعی مشکل (چون مشابه همان خودروهایی که ایربگ شان باز نشد، هم اکنون در حال تولید است و معلوم نیست چه زمانی چه کسانی را به کشتن خواهند داد.)

2 - توقیف فوری کارخانه ها و کارگاه هایی که ایربگ ها را تولید کرده اند

3 - ورود دستگاه قضایی به ماجرا و محاکمه مقصران این فاجعه (مدیران دولت قبل هم که این خودروهای بی کیفیت در زمان آنها تولید شده است، باید محاکمه شوند)

4 - استعفای وزیر صمت (یا استیضاح او) و برکناری مدیران شرکت های خودروساز و قطعه ساز مرتبط و نیز استعفای رییس سازمان ملی استاندارد (که این خودروهای بی کیفیت را استاندارد اعلام کرده است!)

5 - آزاد سازی ورود خودروهای خارجی به کشور با تعرفه گمرکی بسیار پایین به منظور برخورداری مردم ایران از رفاه خودرویی و به تکاپو انداختن خودروسازان داخلی برای رقابت پذیری محصولات شان با استفاده از مکانیزم هایی مانند تولید مشترک و ...

6 - پیگیری رسانه ای برای جلوگیری ار فراموش نشدن بهبهان گیت و ممانعت از وقوع حوادث مشابه

بدیهی است اگر این رسوایی با جدیت و غیرت پیگیری نشود، در آینده نیز شاهد فجایعی از این دست خواهیم بود.

به راستی زمان پایان نازپروردگی خودروسازان داخلی فرا نرسیده است؟!

* بعد از رسوایی "واترگیت" در آمریکا، رسوایی های بزرگ با پسوند "گیت" مطرح می شوند.




نظرات

  • wxyz wxyz (3 بهمن 1400 ساعت 10:59)

    خلایق هر چه لایق. لیاقتمون در حد همینه که هست. دو تومن ارزون بشه با کله میرن تو صف خرید. ایرانی لیاقتش اینه

  • ممد علمی ممد علمی (3 بهمن 1400 ساعت 01:10)

    اقاچرا لقمه رو دورسرت میچرخانی... معلوم شده همه اونا باهمن وماله کشی همدیگرومیکنن ..پس مردم هم که توان باهم بودن روکه ندارن پس لااقل تنها تنها مدتی بخودشون وزن وبچشون رحم کنن وماشین نخرن والله نخرن یکم عقل برا آدم بدنیس نخر نخرنخر تایه کارزار درسشه واوضا سامون پیداکنه

  • نجاری سعدآبادی نجاری سعدآبادی (3 بهمن 1400 ساعت 00:08)

    تنها چیزی که برای خودروسازان و مسیولین دولتی ارزش نداره جان و مال مردمه.اکثر مدیران خودروسازی و مسیولین مملکتی ماشینهای مدل بالای خارجی و با امنیت بالا سوار میشوند و این حلب قوطی ها رو به مردم با بیشترین قیمت میفروشند تا با کوچکترین تصادفی مردم در آنها له شوند.تا کی باید این قضیه ادامه داشته باشه و مردم چوب بی عرضگی و حرص و طمع این آقایون رو بخورند.

  • تاسف تاسف (2 بهمن 1400 ساعت 19:12)

    "حرف های دبیر انجمن قطعه سازان را بخوانید: در..."
    از آدم بی سواد بیشتر از این انتظار نداشته باشید!
    امثال این بی سواد هستن که مملکت رو به اینجا کشانده اند.

    "به راستی زمان پایان نازپروردگی خودروسازان داخلی فرا نرسیده است؟!"
    نه، نرسیده!!
    تا وقتی در طرح های فروش این دو شرکت دزد، شرکت میکنن، این داستان ادامه دارد.
    اونا که برای مردم ارزش قایل نیستن، مردم هم برای خودشون ارزش قایل نیستند.....
    از ماست که بر ماست

  • محمد حسین محمد حسین (2 بهمن 1400 ساعت 17:12)

    متن خوب و عالی بود حرف دل 90 درصد جامعه رو زدند. خدا لعنت کنه اونهایی رو که از این خودرو سازان حمایت می کنند و ما مجبوریم به خاطر فقر مالی از خودروهای بی کیفیت تولید آنها استفاده کنیم . خدا روزی پاسخ تمام اونهایی که در واردات خودرو سنگ اندازی می کنند و مانع رفاه نسبی مردم می شوند رو به خاک سیاه بنشونه

  • ایرانی ایرانی (2 بهمن 1400 ساعت 14:34)

    کو گوش شنوا ؟؟؟
    لابی فرغون سازها خیلی قوی تر از اراده و خواسته آحاد مردمه .

  • سهراب سهراب (2 بهمن 1400 ساعت 14:00)

    دم نویسنده این مطلب گرم
    بالاخره یک نفر پیدا شد و جرأت کرد از اختاپوس خودرو انتقاد کنه
    بنده وقتی کسی می نویسه خودرو سازان بزرگ ایران!!!؟؟ حالم به هم میخوره، جالب اینجاس که خود این بزگواران ماشین خارجی سوار میشن خخخخخ

  • سعید سعید (2 بهمن 1400 ساعت 13:38)

    حالا اگر خودرو بی کیفیتشون رو هم ارزون بفروشند به مردم یه چیزی میان مثلا پراید رو 190 میلیون می فروشند که بی کیفیت ترین خودرو ساخت داخل است .