سال گذشته، هوندا با غلبه بر خودروسازان لوکس و برجسته دنیا، صنعت خودرو را شوکه کرد و خودروی خود با فناوری رانندگی خودکار سطح ۳ را به بازار عرضه کرد. البته این مساله پیچیدگی خاص خود رو نیز دارد، چرا که آئودی در واقع اولین سیستم از این نوع را چند سال قبل در اختیار داشت، اما به دلیل نگرانی های قانونی در مورد استفاده از آن هرگز آن را فعال نکرد. نکته اینجاست که تنها داشتن یک فناوری کافی نیست، بلکه باید در دنیای واقعی عمل کند و گفتنش آسان تر از انجام آن است.
در حال حاضر همه نگاه ها به هوندا معطوف است، چرا که تنها خودروساز دارای یک خودروی خودران سطح 3 عملیاتی در جاده های عمومی است. طبق گزارش Automotive News، سدان Legend سال گذشته در ژاپن تأییدیه ای برای استفاده از این فناوری در ۹۰ درصد از بزرگراههای ژاپن کسب کرد. برای یادآوری، سیستم سطح 3 امکان رانندگی بدون دست و بدون نگاه به جاده را فراهم می کند، اگرچه راننده باید در هر لحظه در صورت نیاز آماده بهعهده گرفتن کنترل باشد. در مورد هوندا، این سیستم (که Honda Sensing Elite نامیده می شود) به عنوان یک سیستم کمکی با هدف تسهیل توقف و حرکت در ترافیک عمل می کند، چرا که فقط در سرعت کمتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت در دسترس است. با این حال قبل از اینکه بتوانید آن را فعال کنید، باید به حداقل سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت برسید.
وب سایت Automotive News در گزارشی، گشت و گذار اخیر خود در بزرگراه های ژاپن با یک هوندا Legend دارای این فناوری را تجربه ای نه چندان شگفت انگیز توصیف کرده است. بر اساس این گزارش، در طی یک رانندگی آزمایشی 90 دقیقهای، پارامترهای لازم برای درگیر کردن سیستم خودران تنها یک بار برآورده شده و مدت زیادی طول نکشیده که سرعت به بیش از حد مجاز ۵۰ کیلومتر در ساعت برسد. علاوه بر این، این سیستم نمیتواند در جادههایی که پیچ های خیلی تندی دارند کار کند و طبق گزارشها، هوندا به رانندگان توصیه میکند هنگام استفاده از این فناوری، غذا نخورند و یا حتی از عینک آفتابی استفاده نکنند.
سطح 3 یک حد وسط عجیب در مسیر تولید اتومبیل های کاملا خودران و قابل اعتماد است. چرا که در وسایل نقلیه دارای سیستم خودران سطح 2 کنترل بر عهده راننده است و سیستم خودران به عنوان یک سیستم کمکی عمل میکنند و سیستم خودران سطح 4 تقریباً در همه موقعیت ها کنترل را به وسیله نقلیه می سپارد، اگرچه راننده همچنان می تواند در هر لحظه ای کنترل رانندگی را در دست بگیرد. به همین خاطر سطح 3 را می توان راه حل همه کاره ای توصیف کرد که هیچ کاری را به طور کامل انجام نمی دهد.
خریداران ژاپنی نیز هنوز با دیده شک و تردید به این فناوری می نگرند. تولید سدان Legend با سیستم خودران سطح ۳ به 100 دستگاه محدود شده و تا کنون نیز 80 دستگاه از آن فروخته شده است. حتما شرکتهایی مانند مرسدس بنز که اخیراً تأییدیه بینالمللی را برای سیستم سطح 3 خود دریافت کردهاند، موفقیت یا عدم موفقیت هوندا را در ژاپن از نزدیک دنبال خواهند کرد.