1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. فراخوان 53000 خودروی تسلا به دلیل رد شدن از تابلوی ایست!

فراخوان 53000 خودروی تسلا به دلیل رد شدن از تابلوی ایست!

14 بهمن 1400
  • 2

جدیدترین به‌روزرسانی تسلا در نرم‌افزار موسوم به «خودران کامل» (بتا) شامل حالتی به نام قاطع (Assertive) است که به وسایل نقلیه اجازه می دهد تا با حداکثر سرعت 9 کیلومتر در ساعت، بدون توقف کامل از علائم ایست عبور کنند. بنا بر اعلام اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا، این ویژگی با مقررات این سازمان در تضاد است. بنا بر گفته اداره ملی ایمنی، «عدم توقف در هنگام رسیدن به تابلوی ایست، می تواند خطر تصادف را افزایش دهد

فراخوان مذکور شامل 53822 خودروی تسلا از جمله سدان های مدل S و اس یو وی های مدل X با سال ساخت بین 2016 تا 2022،‌ سدان های مدل 3 با سال ساخت 2017 تا 2022 و شاسی بلندهای مدل Y مدل 2020 تا 2022 است. بنا بر ادعای تسلا، این شرکت گزارشی مبنی بر هرگونه تصادف و یا آسیب ناشی از این ویژگی دریافت نکرده است. پیش‌بینی می‌شود یک نرم افزار جدید برای غیرفعال کردن این ویژگی در اوایل فوریه منتشر شود.

نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که فناوری رانندگی خودکار تسلا که پیش تر به آن اشاره کردیم، در واقع یک نرم افزار خودران مستقل سطح ۴ (بدون نیاز به دخالت راننده) نیست و رانندگان نباید چنین انتظاری از این خودروهای تسلا داشته باشند.

طبق گزارش‌ها، تسلا پس از ملاقات با مقامات اداره ملی ایمنی در تاریخ های 10 و 19 ژانویه موافقت کرده که توقف‌های با سرعت کم را با به‌روزرسانی نرم‌افزار در 20 ژانویه غیرفعال کند.

در صورت فعال شدن به وسیله راننده خودرو، این ویژگی به خودروهای تسلا اجازه می‌داد تا از علائم ایست با سرعت پایین عبور کنند. وسایل نقلیه باید در هنگام نزدیک شدن به تقاطع کمتر از 9 کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشند و هیچ خودروی متحرک، عابران پیاده یا دوچرخه سواری در نزدیکی آنها نباشد. همچنین تمام جاده های منتهی به تقاطع باید محدودیت سرعت 48 کیلومتر در ساعت یا کمتر داشته باشند. در صورت برآورده شدن این شرایط، تسلا می توانست بدون توقف کامل از تقاطع با سرعت 0.16 تا 9 کیلومتر در ساعت عبور کند.

مدافعان ایمنی اعتقاد دارند که تسلا نباید اجازه داشته باشد وسایل نقلیه را در ترافیک واقعی و با رانندگان آموزش ندیده آزمایش کند، چرا که نرم افزار تسلا ممکن است دچار نقص شود و سایر رانندگان و عابران پیاده را در معرض خطر قرار دهد. اکثر شرکت های خودروسازی دیگر، خودروهای دارای نرم افزار مشابه را با رانندگان آموزش دیده تست می کنند.

آلن کورنهاوزر، رئیس دانشکده مهندسی خودروهای خودران در دانشگاه پرینستون، گفت که این فراخوان نمونه ای از انجام وظیفه اداره ملی ایمنی به عنوان متولی ایمنی جاده های این کشور است. او گفت، این فراخوان «نشان می‌دهد که این سازمان وظیفه خود را به خوبی انجام داده است، حتی با وجود اینکه بهتر بود تسلا در وهله اول مسئولیت‌پذیرانه تر عمل می کرد».

در ماه نوامبر، اداره ملی ایمنی ایالات متحده اعلام کرد که در حال بررسی شکایت یک راننده تسلا مبنی بر این است که نرم افزار «خودران کامل» باعث تصادف وی شده است. بنا بر گفته های این راننده، خودروی تسلای مدل Y او به لاین اشتباه منحرف شده و با خودروی دیگری برخورد کرده بود. طبق این شکایت، خودروی تسلا در وسط انحراف به چپ به راننده هشدار داده و راننده سعی کرده است که فرمان را بچرخاند تا از برخورد با خودروهای لاین رو به رو جلوگیری کند، اما خودرو کنترل را در دست گرفته و «به زور خود را وارد لاین مقابل کرده استدر این تصادف که 3 نوامبر در کالیفرنیا اتفاق افتاد، کسی آسیب ندیده است.

 

tesla-game.jpg

 

در ماه دسامبر، پس از آغاز تحقیقات اداره ملی ایمنی بزرگراه ها، تسلا موافقت کرد که سیستم خودران کمک راننده را به روز کند. همچنین این شرکت موافقت کرد که امکان انجام بازی های ویدیویی بر روی صفحه نمایش لمسی وسط را در حین حرکت خودرو از کاربر بگیرد.

موضوع دیگری که اداره ملی ایمنی در مورد آن تحقیق می کند این است که چرا تسلا در حالت خودران بارها با خودروهای امدادی پارک شده در کنار جاده ها برخورد کرده است.

 

tesla-crashing-police-car.jpg

منبع اتوبلاگ


نظرات

  • یکایرانی یکایرانی (14 بهمن 1400 ساعت 09:49)

    خاک تو سرشان این آمریکائیهای بدبخت پس سیستم ایربک و خودران پراید چرا ایست کامل میکند

  • علی علی (14 بهمن 1400 ساعت 08:50)

    به تسلا پیشنهاد میکنم نرم افزارهاوسخت افزارهای مورد نیاز خودروهاشو از ایران خودرو و سایپا بگیره -نیازی نیست خودروهارو فراخوان بده وقت مردم و بگیره...
    اینا کلا با خیانت در تولید خودرو ها نه وقت مردم بلکه جون مردم و میگیرن.هم مالی ،هم جانی
    خدایا خودت به داد مردم برس در این سرزمین استثنائی که غنی از هر ثروت و متعلق به همیرن مردمه متاسفانه از نظر تامین خودرو مستعمره دو شرکت ایران خودرو و سایپا است.