1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ترمز برای ارواح! ایراد نگران کننده برای مالکان تسلا

ترمز برای ارواح! ایراد نگران کننده برای مالکان تسلا

16 بهمن 1400
  • 0

صاحبان خودروی تسلا در مورد مشکلی شکایت دارند که با پدیده ناخوشایندی مواجه شده اند این خودروی آنها به طور خودکار و بدون اختیار راننده به طور ناگهان ترمز می گیرد.

این موضوع زمانی خطرناک است که خودرو در بزرگراه ها با سرعت بالا در حرکت است و همچنین اگر خودروهای پشت سر فاصله کافی نداشته باشند، به شکل نامطلوبی تصادف پیش می آید.

تعداد شکایت های صاحبان تسلا در مورد ترمزهای ناگهانی و ناخواسته رو به افزایش است. برای این مشکل نامی هم انتخاب کرده اند و به آن ترمز ارواح می گویند. این مشکل چند سالی بود که دهان به دهان می گشت اما حالا تعداد شکایت هایی که «اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی» دریافت می کند به قدری افزایش یافته که واشنگتن پست آن را گزارش کرده است. بر اساس این گزارش در سه ماه گذشته 107 شکایت در اداره یاد شده به ثبت رسیده است در حالی که در 22 ماه قبل از آن تعداد شکایت ها فقط 34 مورد بود.

این مشکل از زمانی بیشتر می شود که صاحبان تسلا، خودروی خود را در حالت اتوپایلوت می گذارند که در حال حاضر فقط در حد کروز کنترل وفق پذیر است و به قابلیت های خودران نرسیده است.

این اشکال به سنسورها برمی گردد که به سایه خودروها یا نورهای اضافی مسیر حساس می شوند و آن را با مانع اشتباه می گیرند و چون ترمز بدون اختیار راننده و به طور ناگهانی و آن هم بی هیچ دلیل واقعی عمل می کند باعث جا خوردن یا ترسیدن سرنشینان می شود.

اکثر خودروهای جدید امروزی به سامانه ترمز خودکار اضطراری مجهزند که به طور خلاصه به آن AEB‌ می گویند. اگر پردازشگرها بعد از دریافت هشدار از سنسور به این نتیجه برسند که تصادف حتمی است به تصمیم راننده نگاه نمی کنند و به طور خودکار خودرو را به صورت ناگهانی و قبل از برخورد با مانع متوقف می کنند. این مشکل از زمانی در تسلا افزایش یافته که دوربین ها را جایگزین رادار کرده است.

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا مصمم است که خودروهای برقی آینده نیازی به راننده نداشته باشند و از این رو دوربین هایی را برای تشخیص موانع اطراف در خودرو افزوده است. خیلی از متخصصان صنعت خودرو به این روش اطمینان کافی ندارند. از نظر این متخصصان برای بهبود سامانه های خودران،‌ نیاز به لیدار و رادار است. لیدار ترکیبی از لیزر و رادار است که فاصله خودرو با تمام موانع، اشیا و افراد پیرامون خودرو را اندازه گیری می کند و نقشه ای سه بعدی در اختیار پردازشگرهای خودرو می گذارد تا در صورت لزوم به ترمز فرمان توقف دهند.

تسلا در سال گذشته به شدت زیر ذره بین سازمان های ناظر و سیاست گذار قرار گرفته است و تاکنون NHTSA تحقیق و تفحص در مورد 12 تصادف منجر به جراحت را شروع کرده که در اکثر موارد رانندگان به سامانه های کمک به راننده تکیه داشته اند.



نظرات