1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. فروش خودروهای هیبریدی برای اولین بار از خودروهای دیزل در اروپا پیشی گرفت

فروش خودروهای هیبریدی برای اولین بار از خودروهای دیزل در اروپا پیشی گرفت

18 بهمن 1400
  • 0

خودروهای دارای پیشرانه الکتریکی، از خودروهای هیبریدی ساده گرفته تا خودروهای تمام الکتریکی، اعداد فروش قابل توجهی را برای سال 2021 در اروپا به ثبت رساندند. داده ها نشان می دهد که فروش خودروهای هیبریدی معمولی غیر قابل شارژ از بیرون، برای اولین بار در سال 2021 از فروش خودروهای دیزلی در اروپا پیشی گرفته است، هر چند به تعداد تنها 48 خودرو.

داده‌های انجمن خودروسازان اروپا نشان می‌دهد که از هر 11 خودروی فروخته شده، یک خودرو کاملاً الکتریکی بوده که در مجموع به رقمی در حدود 880,000 خودرو می‌رسد. در رتبه بعدی نیز خودروهای هیبریدی قابل شارژ با فاصله کمی بعد از خودروهای کاملا الکتریکی قرار گرفتند. در مجموع رقم فروش 1,901,239 میلیونی برای خودروی هیبریدی خودشارژ در سال گذشته میلادی در اتحادیه اروپا ثبت شد که نسبت به رقم 1.1 میلیون ثبت شده در سال 2020 جهش قابل توجهی را نشان می دهد.

ثبت نام های خودروهای گازوئیلی که از زمان رسوایی دیزل گیت (Dieselgate) در سال 2015 روند رو به افولی را تجربه می کند، با حدود یک سوم کاهش از 2.77 میلیون در سال گذشته به 1.901.191 کاهش یافت. رسوایی آلایندگی فولکس واگن، که گاهی به نام دیزل گیت نیز شناخته می شود، در سپتامبر 2015 برملا شد. زمانی که آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده اخطاریه ای مبنی بر نقض قانون هوای پاک به این شرکت صادر کرد. این آژانس دریافته بود که فولکس واگن موتورهای دیزل تزریق مستقیم توربوشارژ (TDI) را به طور عمدی طوری برنامه ریزی کرده بود که سیستم کنترل آلایندگی آنها فقط در زمین معاینه های آلایندگی فعال شود. اقدامی که باعث می شد خروجی NOx  خودروها در طول تست های نظارتی با استانداردهای ایالات متحده مطابقت داشته باشد، اما این خودروها در خیابان ها تا 40 برابر آلایندگی NOx  بیشتری منتشر کنند. فولکس واگن این نرم افزار را در حدود 11 میلیون خودرو در سراسر جهان، از جمله 500,000 خودرو در ایالات متحده بین سال های 2009 تا 2015 به کار گرفته بود.

vw-dieselgate.jpg

یارانه های جدید دولت ها برای خودروهای کم آلاینده یا با آلایندگی صفر که به عنوان بخشی از برنامه های احیای اقتصادی بعد از همه گیری پرداخت شد، فروش خودروهای هیبریدی شارژی و الکتریکی را در سال 2020 سه برابر کرد و به بیش از یک میلیون رساند که سهم هر کدام تقریبا نیمی از این عدد بود.

خودروسازان به خودروهای هیبریدی قابل شارژ به‌عنوان فناوری میانی انتقال به خودروهای تمام الکتریکی نگاه می‌کنند. این در حالی است که اعتبار این خودروها به خاطر آلایندگی کم، توسط گروه‌های زیست محیطی مورد انتقاد زیر سوال رفته است، چرا که مطالعات نشان داده است که رانندگان آنها به موتور احتراق داخلی بیشتر از باتری تکیه می‌کنند و این امر باعث افزایش آلایندگی این خودروها می شود.

plug-in-toyota.jpg

داده‌ها نشان می‌دهد در سال 2021، فروش خودروهای برقی با باتری با 63.1 درصد رشد به نزدیک به 878,500 خودرو رسیده است، در حالی که فروش خودروهای هیبریدی قابل شارژ 70.7 درصد رشد داشته و به نزدیک به 867,100 دستگاه رسیده است.

خودروهای بنزینی کماکان متداول‌ترین نوع خودروهای فروخته شده هستند. اما خبر خوب این است که سهم این نوع خودروها از کل خودروهای نوی فروخته شده، از 48 درصد در سال 2020 به 40 درصد در سال گذشته رسید.

منبع اتوبلاگ


نظرات