1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی آغاز شد

تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی آغاز شد

19 بهمن 1400
  • 4

قیمت بالای خودرو و کیفیت پایین آن موجب شد تا دوباره مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور را آغاز کند. سوالی که وجود دارد این است که آیا اقدام نمایندگان مجلس در برابر خودروسازان نتیجه ای خواهد داشت یا نه؟

کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی، تا مرز سوال و تذکر جدی به وزیر صمت پیش رفته و حتی موضوع تحقیق و تفحص از صنعت خودرو را نیز در دستور کار قرار داده است.

اما ماجرا چیست؟ سید جواد حسینی‌کیا، نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگاران توضیح داد: تحقیق و تفحص جدیدی در کار نیست. نمایندگان بررسی در این مورد را از پیش آغاز کرده‌اند و گزارش و نتیجه آن در صحن علنی مجلس اعلام می‌شود.

او افزود: این تحقیق و تفحص در مورد کیفیت و قیمت خودروهای داخلی است و به زودی نتیجه می‌دهد.

تحقیقات مجلس در خودروسازی نتیجه‌ای دارد؟

اما این نخستین بار نیست که پای تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به مجلس باز می‌شود.

۱- خرداد ۱۳۸۱

اولین طرح تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی در ۲۴ بهمن سال ۱۳۸۰ تقدیم مجلس شد و در ۲۹ خرداد ۱۳۸۱ به تصویب مجلس رسید. تهیه این گزارش در ۴۰۰ صفحه و به مدت ۲ سال طول کشید. این گزارش در ۱۳۸۳ در مجلس قرائت شد. اولین دور از تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان درخصوص قیمت روز خودرو، وضعیت برنامه‌ریزی، سیاستگذاری، قرارداد‌ها و تحقیقاتی که برای توسعه و ارتقای کیفی خودرو بود انجام شد.

اما این تحقیق و تفحص نه تنها به نتیجه‌ای نرسید، بلکه به گفته تهیه‌کنندگان مورد استقبال منابع قدرت‌های سیاسی و اقتصادی واقع نشد.

۲- بهمن ۱۳۸۳

دومین طرح تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی کشور بهمن‌ماه ۱۳۸۳ به تصویب مجلس رسید و پس ازانتخاب هیات تحقیق فعالیت خود را آغاز کرد. هیات تحقیق و تفحص، تحقیقات خود را در هفت محور «استراتژی صنعت خودرو‌سازی کشور، کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش، قرارداد‌های داخلی و خارجی، قیمت تمام شده، ساختار سازمانی، فعالیت‌های جنبی (بانک، بیمه و لیزینگ) و نظام پرداخت‌ها» انجام داد. این تحقیق و تفحص مجلس نیز نتیجه و تاثیری در صنعت خودروسازی کشور نداشت.

۳- اسفند ۱۳۹۱

سومین گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازی ۶ اسفند سال ۱۳۹۱ با ۱۸۹ رأی موافق به تصویب رسید و در جلسه علنی ۲۹ تیر ۱۳۹۳ در مجلس قرائت شد.

این گزارش ۵۴۰ صفحه بود، اما تنها چند صفحه از خلاصه آن در اختیار رسانه‌ها و پژوهشگران و افکار عمومی قرار گرفت.

۴- شهریور ۱۳۹۷

چهارمین طرح تحقیق و تفحص، شهریور سال ۱۳۹۷ بنا به تقاضای برخی نمایندگان مجلس کلید خورد. اما این اقدام از همان ابتدا با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد.

آیا این بار اقدام مجلس به نتیجه می‌رسد و صنعت خودروسازی با تحول روبه‌رو می‌شود؟ تجربه نشان می‌دهد که نمی‌توان چندان به این موضوع امیدوار بود.

 


نظرات

  • اسلام اسلام (20 بهمن 1400 ساعت 14:22)

    معلومه که نمیذارن این طرح اجرا بشه چون که خیلی به ضررشون تموم میشه. همین عملکرد وزیر بی لیاقت صمت ( البته همشون بی لیاقت بودن تا الان ) نشون دهنده همه چیزه . اصلا دولت دست مافیا هست و بس. تحقیق بشه که بگن ماشین بنجل 1 میلیونی را دویست میلون به مردم نفروشن و بعد آقایون بگن بععلله. اشتباه شده .قیمتها را ده میلیون صد میلیون بالا می برن و بعد نوید میدن صد هزار تومان ارزون شده . خاک بر سر این صنعت.

  • مهدی مهدی (19 بهمن 1400 ساعت 19:41)

    یک کار فرمالیته و بی نتیجه خواهد بود

  • محمد محمد (19 بهمن 1400 ساعت 18:10)

    اگر قرار است تحقیق و تفحص از خود رو سازان انجام شود باید از افراد خبره و مسلط به این کار استفاده شود و گرنه خاصیتی ندارد

  • علاج تنها نخریدن هست علاج تنها نخریدن هست (19 بهمن 1400 ساعت 17:48)

    از دزد انتظار دارید تا به امور یه گروه دزد دیگه نظارت کنه؟
    تنها علاج نخریدن هست.
    از این به بعد هرکی ماشین می‌خره بهش نگید مبارک باشه...باید بهش انتقاد کنید.