1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تسلا معادل 2 میلیارد دلار بیت کوین دارد

تسلا معادل 2 میلیارد دلار بیت کوین دارد

22 بهمن 1400
  • 0

سازنده خودروهای الکتریکی، تسلا، در پایان سال 2021، 1.99 میلیارد دلار بیت کوین را در ترازنامه خود گزارش کرد. این شرکت در ابتدای این سال میلادی 1.5 میلیارد دلار بیت کوین خرید و در ماه مارس نیز مقداری از ذخیره خود را برای کسب سود فروخت. رقم گزارش شده حدود 2 میلیارد دلاری نشان دهنده سود 33 درصدی تسلا از خرید 1.5 میلیارد دلاری بیت کوین در اوایل سال گذشته است. ارزش دفتری ذخایر بیت کوین تسلا در پایان سال 2021، 1.26 میلیارد دلار و ارزش بازار آنها 1.99 میلیارد دلار گزارش شده است.

 

نوسان قیمت بیت کوین

تسلا در میان معدود شرکت‌هایی است که بیت‌کوین در ترازنامه‌اش به صورت رسمی ثبت شده است. مدیرعامل آن، ایلان ماسک، مدت‌هاست که خوش بینی خود را نسبت به بیت‌کوین، دارایی‌ای که قیمت آن به بالاترین حد در طول همه‌گیری رسید، اظهار کرده است. تسلا همچنین پرداخت با بیت‌کوین را برای خرید برخی محصولات در وب‌سایت خود می‌پذیرد.

با رسیدن قیمت بیت کوین به رقم نجومی 68000 دلار در ماه آوریل 2021، تسلا بخشی از ذخیره بیت کوین خود را به قیمت 272 میلیون دلار فروخت و 128 میلیون دلار سود از این معامله به دست آورد. اما کاهش آتی قیمت‌ رمز ارز ها، این شرکت را مجبور کرد تا هزینه‌های کاهش ارزش را در ترازنامه های فصلی خود ثبت کند. این شرکت در سه ماهه سوم و دوم سال 2021 به ترتیب زیان های ناشی از کاهش سرمایه 51 و 23 میلیون دلاری را در نتیجه کاهش قیمت بیت کوین ثبت کرد. در آخرین گزارش، اعلام شده که تسلا در کل سال 2021 هزینه های کاهش ارزش 101 میلیون دلاری مربوط به بیت کوین را متحمل شده است. با این حال همان طور که پیش تر اشاره شد، ارزش دارایی بیت کوین تسلا در مجموع در آخر سال بیشتر از آغاز سال بوده است.

البته این شرکت ممکن است در سال جاری حتی کاهش ارزش دارایی بیشتری را در این نوع دارایی ها تجربه کند. چرا که روند بازار رمز ارز ها در سال 2022 معکوس شده است و قیمت بیت کوین تقریباً 50 درصد نسبت به بالاترین میزان خود در سال گذشته کاهش یافته است. دلیل عمده آن نیز این است که با پیش بینی افزایش نرخ بهره، سرمایه گذاران سبدهای خود را طوری بازآرایی می کنند که حجم دارایی های با ریسک بالاتر در آنها کاهش یابد.

حتی در این شرایط هم تسلا قصد عقب نشینی از شرط بندی خود روی بیت کوین ندارد. تسلا گفته: «ما به پتانسیل بلندمدت دارایی های دیجیتال، هم به عنوان سرمایه گذاری و هم به عنوان جایگزین نقدینگی اعتقاد داریم». البته این شرکت اعلام کرده است که دارایی های دیجیتال خود را بر اساس ارزیابی خود از «شرایط بازار» افزایش یا کاهش خواهد داد.



نظرات