1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. تاکسی اینترنتی با راننده از راه دور

تاکسی اینترنتی با راننده از راه دور

23 بهمن 1400
  • 0

استارت‌آپ آلمانی «وِی» (Vay) ایده به کار گرفتن «راننده های دورکار» را پیشنهاد کرده است که می توانند پشت چند صفحه‌نمایش بنشینند و یک وسیله نقلیه را از راه دور برانند. این پیشنهاد، یک ایده موقت در مرحله گذار در راه رسیدن به خودروهای کاملا خودران است.

vay-5.jpg

بر خلاف بسیاری از خودروسازان که به دنبال تست خودروهای کاملا خودران هستند، «وی» که در آلمان مستقر است، قصد دارد ایده متفاوتی را در خیابان‌های برلین آزمایش کند. رانندگان این شرکت در خانه به فرمان، پدال ها و چندین مانیتور برای دیدن زوایای مختلف دسترسی دارند. شرط لازم برای عملیاتی شدن این سیستم، وجود یک شبکه‌ سریع است که تأخیر بسیار کمی در انتقال اطلاعات داشته باشد. البته انتظار این است که سیستم خودران در بیشتر مواقع خودرو را اداره کند و هر جا که موقعیت دشوار و غیر قابل مدیریتی برایش پیش آمد و نتوانست به حرکت ادامه دهد، اپراتور از راه دور وارد عمل شود تا خودرو را از خطری احتمالی عبور دهد.

vay-6.jpg

سرویس Vay در واقع یک تاکسی اینترنتی بدون راننده است که در آن ابتدا کاربر یک درخواست ثبت می‌کند و سپس یک خودرو که از راه دور کنترل‌ می شود به محل درخواست می‌رسد. پس از آن نیز کاربر ماشین را به هر کجا که بخواهد می‌راند و در نهایت وسیله نقلیه «وی» به طرف کاربر بعدی از راه دور هدایت می‌شود.

«وی» ماموریت خود را کمک به بازگشت اروپا به خط مقدم مسابقه برای توسعه وسایل نقلیه بدون راننده اعلام کرده است. فناوری جدیدی که قرار است بسیاری از چالش‌های حمل‌ونقل امروزی، از جمله آلودگی هوا، هزینه‌های بالای حمل و نقل، ترافیک و مرگ و میر ناشی از ترافیک را حل کند. این شرکت اعلام کرده است که قصد دارد در سال 2022 یک «سرویس جابجایی تجاری» مجوزدارِ بدون راننده را در جاده های عمومی اروپا (و شاید ایالات متحده) راه اندازی کند.

به گزارش بلومبرگ، وی تا کنون موفق به جذب تعداد زیادی از افراد با استعداد از صنعت خودرو و همچنین از دره سیلیکون، از جمله افرادی از گوگل، آئودی و تسلا شده است. مدیرعامل Vay، توماس فون دِر اوهه، قبلاً در آمازون در سرویس الکسا و در استارت‌آپ خودران زوکس (Zoox) کار می‌کرده و بنیانگذاران وی نیز از کارکنان سابق اسکایپ هستند. بلومبرگ گزارش داده است که وی تاکنون حدود 30 میلیون دلار از سرمایه گذاران جذب کرده است.

وی در حال جستجو و جذب افراد توانمندِ بیشتر و به دنبال ترکیب مزیت دره سیلیکون آمریکا در تولید نرم افزار و محصول و مزیت اروپا در تولید سخت افزار و مهندسی ایمنی خودرو است. برای نمونه، اکنون این شرکت به دنبال مهندس ویدیویی است که مسئولیت بهینه‌سازی استریم‌های ویدیویی خودروها برای رسیدن به حداکثر کیفیت و حداقل تأخیر را بر عهده بگیرد.



نظرات