1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. چموشی تسلا در عدم استفاده از حسگرهای پیشرفته لیدار

چموشی تسلا در عدم استفاده از حسگرهای پیشرفته لیدار

24 بهمن 1400
  • 0

تعداد فزاینده ای از خودروسازان از حسگرهای «لیدار» (LiDAR) استفاده می کنند، اما تسلا یکی از آنها نیست. لیدار روشی برای تعیین برد (فاصله متغیر) با هدف قرار دادن یک جسم با لیزر و اندازه‌گیری زمان بازگشت نور بازتاب‌شده به گیرنده است. از لیدار برای تولید مدل های دیجیتالی سه بعدی از نواحی روی سطح زمین و حتی کف اقیانوس با روش تغییر طول موج نور استفاده می شود.

با استفاده از حسگرهای پیشرفته لیدار بر روی خودروها، خودروسازان به دنبال توسعه سیستم‌های کمک راننده پیشرفته‌تری هستند. با این حال، ایلان ماسک کماکان نیازی به استفاده از آنها در فناوری خودران تسلا نمی بیند و کار را با دوربین های معمولی پیش می برد.

حسگرهای لیدار، پالس‌های لیزری را به اطراف ارسال می‌کنند و مدت زمانی را که طول می‌کشد تا این پالس‌ها از یک جسم بازتاب شده و برگردند، اندازه‌گیری می‌کنند. سپس با استفاده از این داده یک شبیه سازی سه بعدی پیچیده از منطقه اطراف ایجاد می کنند که این مدل ها به اعتقاد بسیاری از کارشناسان برای دستیابی به فناوری خودران کامل ضروری است. بنابراین جای تعجب نیست که با گذشت زمان تعداد فزاینده‌ای از برندها از آنها استفاده می‌کنند؛ حتی اگر در حال حاضر فقط برای کمک به سیستم‌های خودران کمکی و نه کاملا خودران استفاده شده باشند.

lidar-vs-reality.jpg

طبق گزارشی از مطالعه‌ای بلومبرگ، هم اکنون 17 خودروساز یا در حال حاضر از این فناوری استفاده می‌کنند و یا از قصد خود برای استفاده از آنها خبر داده اند. این آمار شامل شرکت‌های حمل‌ونقل «ویمو» (Waymo) و «کروز» (Cruise) که در حال حاضر از لیدار در وسایل نقلیه مسافربری خودران خود استفاده می‌کنند نمی شود.

شرکت مرسدس بنز زمانی که در ماه ژانویه اعلام کرد قصد دارد 1.5 میلیون سهم از شرکت «لومینار» (Luminar) را که متخصص تولید سخت افزار خودروهای خودران و لیدار است خریداری کند، اتفاق مهمی را در این بازار رقم زد. این خودروساز آلمانی در حال حاضر از لیدار در کلاس S 2021 استفاده می کند و در آینده این فناوری را در بسیاری از مدل های دیگر نیز به کار خواهد گرفت.

رقیب دیرینه مرسدس یعنی BMW نیز از طریق شروع همکاری با شرکتی به نام Innoviz Technologies در اوایل سال 2018، با استفاده از حسگرهای لیدار دستیابی به فناوری خودران سطح 4 و 5 را هدف قرار داده است. شرکت ولوو همانند مرسدس بنز برای تامین این فناوری با لومینار کار می کند و جنرال موتورز نیز حسگرهای لیدار را از شرکت «سپتون» (Cepton) تهیه می کند و از آنها در خودروهای خود در سیستمی با عنوان Ultra Cruise استفاده می کند.

اما در واقع این خودروسازان چینی هستند که در استفاده از لیدار پیشتاز هستند. بیش از 70 درصد از وسایل نقلیه فعلی و آینده مجهز به حسگرهای لیدار از چین و به ویژه از برندهایی مثل Nio، Xpeng، Li Auto و SAIC وارد بازار می شوند.

lidar-min.jpg

آیا تسلا تبدیل به تنها خودروسازی خواهد شد که از لیدار در مسیر رسیدن به فناوری خودران کامل استفاده نمی کند یا این شرکت نیز بالاخره مجبور به استفاده از آن خواهد شد؟ زمان پاسخ این سوال را خواهد داد.



نظرات