1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. اجازه استفاده از چراغ‌های جلوی هوشمند در ایالات متحده صادر شد

اجازه استفاده از چراغ‌های جلوی هوشمند در ایالات متحده صادر شد

29 بهمن 1400
  • 1

چراغ های جلوی هوشمند یا تطبیقی (Adaptive) در سراسر جهان شناخته شده‌اند و بسیاری از افراد با مزایای آن‌ها آشنا هستند. البته استفاده از این چراغ ها تا همین چند ماه پیش، به دلیل وجود یک قانون قدیمی از ۱۹۶۶ که اجازه استفاده همزمان از نورهای بالا و پایین را نمی داد، در ایالات متحده غیرقانونی بود. اما بالاخره در ماه نوامبر گذشته، با تصویب یک قانون جدید، اجازه استفاده از چراغ های جلوی تطبیقی در جاده های ایالات متحده نیز صادر شد.

اما برای کسانی که با این چراغ ها آشنا نیستند، باید گفت که چراغ‌های جلوی تطبیقی، دارای دسته‌هایی از LED‌ های کنترل‌شده هستند که در محفظه‌های چراغ‌های جلو قرار گرفته‌اند و با کنترل به وسیله کامپیوتر می‌توانند مکان‌های خاصی از جاده را هدف‌گیری کنند. برای مثال، با استفاده از چراغ‌های تطبیقی می‌توان نقاط دور جاده‌ را با نور بالا روشن کرد و همزمان با پایین نگه داشتن ارتفاع نور چراغ جانبی، از ایجاد مزاحمت برای میدان دید راننده های مقابل جلوگیری کرد.

 

mercedes-maybach-adaptive-lights-2.jpg

 

در‌ واقع بر خلاف چراغ های قدیمی به جای اینکه فقط از دو لامپ متفاوت برای نورهای پایین و بالا استفاده شود، چراغ های هوشمند، از تعداد زیادی LED کوچک و بسیار روشن ساخته شده اند. زمانی که حسگرها، خودروهای دیگری را شناسایی می‌کنند، نرم‌افزار با کم‌نور کردن LED هایی که نورشان مزاحم وسایل نقلیه دیگر است پاسخ می دهد. در عین حال، LED هایی که نورشان بر روی سایر وسایل نقلیه نمی افتد، روشنایی کامل خود را حفظ می کنند.

 

mercedes-maybach-adaptive-lights-4.jpg

 

نور هر LED به طور پیوسته با تغییر موقعیت سایر وسایل نقلیه تنظیم می شود. به این ترتیب، روشنایی کافی در اطراف آن وسایل نقلیه وجود دارد، اما با انداختن نور در چشم رانندگان مقابل،‌ باعث ایجاد مزاحمت برای آن‌ها نمی شود.

سیستم‌های پیشرفته‌تر این نوع چراغ ها حتی می‌توانند نور را برای ایجاد شکل‌های کمکی بر روی جاده در مقابل خودرو، مانند فِلش‌ها و یا سایر پیام‌های ناوبری، متمرکز کنند. شناسایی و نورپردازی روی علایم مهم جاده نیز از دیگر امکانات این چراغ های پیشرفته است.

mercedes-maybach-adaptive-lights-5.jpg

بسیاری از سازندگان خودروهای لوکس از جمله مرسدس بنز و آئودی سال ها است که از چراغ های جلوی تطبیقی استفاده می کنند.

منبع موتور۱


نظرات

  • وحید وحید (29 بهمن 1400 ساعت 16:36)

    ما هیچ ! ما نگاه ...!