1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خودروهای صفر کیلومتری که در صف تعمیرگاه ها هستند! مقصر کیست؟ قطعه سازان یا خودروسازان؟

خودروهای صفر کیلومتری که در صف تعمیرگاه ها هستند! مقصر کیست؟ قطعه سازان یا خودروسازان؟

29 بهمن 1400
  • 6

کیفیت نازل خودروهای صفر کیلومتر داخلی، مسئله ای است که گلایه مردم را در پی داشته، فردی را در نظر بگیرید که سال گذشته در قرعه کشی خودرو برنده شده؛ پس از تحویل خودرو تاکنون این خودرو ۳ بار در نمایندگی پذیرش شده و مانده تا تعمیر شود، اما همچنان ایرادات فراوانی دارد؛ نه تنها این خودرو بلکه افراد زیادی از ایرادات به وجود آمده برای خودرو صفر کیلومتر داخلی خود شکایت دارند.

اخیرا کیفیت پایین خودروهای داخلی نه تنها صدای مردم، بلکه صدای نمایندگان مجلس را هم در آورده تا جایی که آقای نقدعلی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می گوید:چرا خودروسازان با وجود اینکه حمایت های زیادی شده اند اما همچنان به تولید خودروهای بی کیفیت مشغولند؟

به گفته نمایندگان مجلس، انحصار در بازار خودرو زمینه ساز بروز این مشکلات شده؛ آقای سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس می گوید چون رقابتی در بازار خودرو وجود ندارد و بازار انحصاریست و در اختیار 2 خودروساز است، دیگر خودروسازان توجهی به افزایش کیفیت نشان نمی دهند!

 آقای میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس نیز می گوید یکی از مشکلاتی که در خصوص واردات خودرو مطرح می شود مشکل در تامین ارز آن است. چرا که اگر ارز را برای کالایی مانند خودرو اختصاص دهیم، از آنجایی که سود بالایی دارد و بسیاری علاقه به انجام این کار نیز دارند، به ناچار باید منابع ارزی زیادی در اختیار آنها قرار دهیم.

میرسیلم در ادامه گفت: مشکل اینجاست که اصولا واردات برای خودروهای تشریفاتی و تجملی صورت می گیرد و خودروهایی وارد نمی شود که مورد نیاز عامه مردم باشد.

به گفته ایشان؛  باید سرمایه گذاری را به سمت ارتقاء محصولات ایرانی ببریم و خودرو را رقابت پذیر کنیم! کیفیت را افزایش داده و حتی به اندازه ای رشد دهیم که بتوانیم تولیدات داخل را صادر کنیم. خودروسازان باید در آینده نزدیک اینکار را انجام دهند و اگر تاکنون این اتفاق نیافتاده باید تلاش خود را بیشتر کنند.

دلیلی که مجمع تشخیص مصلحت نظام با آن مخالف واردات خودروست، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانیست که در سال ۹۱ ابلاغ شد اما در این سیاست ها به افزایش کمی و کیفی محصول داخلی و ایجاد فضای رقابتی هم تاکید شده که در سالیان اخیر به این موارد بی توجهی شده!
 

تصویب واردات ۵۰ هزار خودرو در کمیسیون تلفیق

حدود یک هفته پس از صحبت های رهبر انقلاب، که انتقاد به کیفیت خودرو‌های داخلی بود، کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تصویب واردات ۵۰ هزار خودرو در کمیسیون تلفیق برای پر کردن بخشی از تقاضای بازار خبر داد.

علی جدی نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید: با این واردات فضا تا حدی می‌شکند و باعث می‌شود خودروسازان هم به خود بیایند و در مورد کیفیت اقداماتی انجام دهند. 

رضا شیوا رئیس شورای رقابت می گوید: بازار خودرو نیاز به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه دارد که اکنون بعد از تحریم ها و در بهترین حالت به یک میلیون دستگاه رسیده است. 

20 دی در محور بهبهان رامهرمز 59 خودرو با هم برخورد کردند که پس از آن هادیانفر رئیس پلیس ناجا گفت ایربگ هیچ کدام از خودروهایی که تصادف کردند باز نشد. 

حالا از طرفی سازمان استاندارد خود را مکلف به اجرای قانون نمی داند و به گفته آقای پیرایش مدیر نظارت بر اجرای استاندارد، این سازمان تک تک خودروها را مورد ارزیابی قرار نمی دهد.

به دلیل عدم قدرت چانه زنی و منابع محدود تامین مواد اولیه و قطعات در خارج از کشور، این کالا‌های وارداتی از کیفیت چندانی برخوردار نیستند و همین موضوع می‌تواند در تولید خودرو‌های با کیفیت و قطعات با کیفیت تاثیرگذار باشد. 

به گفته عضو انجمن قطعه سازان، ارتقای کیفیت در هر کارخانه مستلزم فعالیت مستمر واحد‌های تحقیق و توسعه است اما در قطعه سازی به دلیل مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی، هزینه این واحد‌ها قابل تامین نیست و هزینه‌های ضروری بنگاه‌ها برای ادامه فعالیت در دستور کار قرار می‌گیرد. از این رو در این بخش نیز کارنامه مقبولی وجود ندارد و بخشی از کم کیفیتی ناشی از این مسئله است.

هر واحد صنعتی باید ماشین آلاتی با تکنولوژی روز را برای تولیدات با کیفیت تهیه کند و نوسازی تجهیزات را نیز در دستور کار قرار دهد. در غیر اینصورت بدیهی است که محصول نهایی از کیفیت قابل قبولی برخوردار نباشد. این اتفاق متاسفانه در قطعه سازی نیافتاده و دلیل آن نیز مجددا به چالش‌های نقدینگی واحد‌های تولیدی برمی گردد.

اما به راستی مقصر این کیفیت پایین خودروها کیست؟ آیا قطعه سازان مقصرند یا خودروسازان؟ نظرات خود را در این مورد با ما به اشتراک بگذارید؟




نظرات

  • تیبا یک تیبا یک (30 بهمن 1400 ساعت 18:28)

    سلام خودرو تحویل گرفتم برج ۵ اخراش تا الان ۴ تا مشکل جدی داشتم کوچیکا بماند
    ۱تعمیر گیربکس دوبار باز کردن و بستن بازم درست نشده
    ۲ تعویض صفحه کلاچ به علت لرزاندن اول حرکت
    ۳ تعویض یاتاقان های متحرکت به علت صدای زیاد که هنوز برطرف نشده که دوباره باید برم باز کنن
    ۴ جلوبندی که نگم براتون .
    ۵ صدای انگشتی های اسبک سوپاپ
    ۶ نشتی روغن از تمام واشر ها و کاسنمد ها


    یعنی میخوام میخوام سگ بشاشه سر در این سایپا ایرانخودرو

  • محسن محسن (30 بهمن 1400 ساعت 16:47)

    برج ۵خودرو۲۰۶ تیپ ۲ ثبت نامی ۱۸ماهه رو تحویل گرفتم ی ماه پیش ماشین روشن نشد با بکسل بردیم نمایندگی گفت tmapمیخاد نداریم باید درخواست بدیم
    ۴هفته بعد زنگ زدن ک اومد بیا ببند

  • کاربر سایت کاربر سایت (29 بهمن 1400 ساعت 15:44)

    ما می‌خریم اونا هم تولید میکنن.
    مطمئن باشید هرروز از روز قبل بی کیفیت ترند.
    اختیار دست ماست که بخریم یا نه!
    تا وقتی توصف ازشون می‌خریم همینه

  • Adel Adel (29 بهمن 1400 ساعت 15:19)

    خودرو وانت پراید ۱۴۰۰روغن کم میکنه جای تاسفه

  • yousef sahraei yousef sahraei (29 بهمن 1400 ساعت 07:37)

    ماشین صفر دوبار واشر سر سیلندرش سوخته بردم تعمیر میگه ده ملیون هزینشه تعمیر کلی میخواد .ده هزار لعن و نفرین بر شما

    تاسف تاسف (30 بهمن 1400 ساعت 09:03)

    وقتی گفته میشه " نه به خرید خودروی صفر" واسه نرسیدن به همچین روزهایی بود.

    باز هم اگر پول داشته باشید میرید میخرید، درس عبرت نشده براتون......