1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تغییر آزمایشی سهمیه بندی بنزین در کیش! بنزین گران می شود؟

تغییر آزمایشی سهمیه بندی بنزین در کیش! بنزین گران می شود؟

2 اسفند 1400
  • 2

پس از مدت ها بحث و شایعه و زمزمه در مورد حذف یا تغییر مدل سهمیه بندی بنزین در کشور و یا افزایش قیمت بنزین، اکنون بنظر می رسد طرح جدید دولت به مرحله آزمون عملی رسیده است، در این مطلب به توضیح چند و چون ماجرا و بررسی تغییرات مد نظر دولت و مجلس در مدل پرداخت یارانه سوخت به مردم خواهیم پرداخت.
در طول سالیان، قیمت و سهمیه بندی بنزین یکی از مهم ترین موضوعات تاثیرگزار در زندگی مردم بوده است و در چند ماه اخیر نیز شایعات و اخبار منتشر شده پیرامون این موضوع، ذهن مردم را به شکل فزاینده ای به خود مشغول کرده است.

طی روزهای اخیر اما بنظر می رسد دولت برای ایجاد تغییر در مدل سهمیه بندی بنزین به قطعیت رسیده و گزارش ها حاکی است که اجرای این طرح به صورت آزمایشی از جزیره کیش آغاز شده است.

بنزین 3.webp
برای اجرای این تغییرات، طرحی به نام << طرح باز توزیع یارانه بنزین >> در ستاد اقتصادی دولت مطرح مصوب شد، بنا بر اعلام کمیته اطلاع رسانی «طرح بازتوزیع یارانه بنزین» این طرح یکی از پیشنهادات عدالت‌گرایانه دولت به منظور بهره مندی همه افراد جامعه از یارانه حامل های انرژی و با تغییر مبنای یارانه بنزین از هر خودرو به هر فرد (چه صاحب خودرو چه فاقد خودرو) اجرا خواهد شد، بر اساس اطلاعات منتشر شده در همین اطلاعیه، این کارگروه تصمیم گرفته برای روشن تر شدن ابعاد نهان این طرح، آن را به صورت موقت و آزمایشی در برخی نقاط کشور اجرا کند، در نخستین گام نیز بنظر می رسد اجرای این طرح در جزیره کیش آغاز شده است که در ادامه به تفسیر جزئیات آن خواهیم پرداخت.

در طرح جدید، بنزین گران می شود؟

بر اساس اعلام کمیته اطلاع رسانی این طرح، در این طرح قیمت بنزین مشابه گذشته خواهد بود و قیمت بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ۳ هزار تومان است و قیمت بنزین  قرار نیست با تغییر مدل سهمیه بندی تغییری کند.

اما بر خلاف گذشته که سهمیه بنزین به خودروها تعلق می گرفت، اکنون دولت به صورت ماهانه برای هر کد ملی (حتی افراد فاقد خودرو که مصرف بنزین ندارند) ماهیانه 20 لیتر سهمیه بنزین در نظر می گیرد.

در این طرح افرادی که مصرف بنزین ندارند نیز می توانند سهیمه بنزین خود را به دیگران انتقال داده یا به فروش برسانند. در این اطلاعیه همچنین ذکر شده:سهمیه خودروهای عمومی کماکان مانند قبل به کارت سوخت آنها تعلق می‌گیرد.

کمیته اطلاع رسانی این طرح در اطلاعیه خود همچنین اشاره کرده که با توجه به موفقیت تست فنی این طرح در بهمن ماه، از اول اسفند  اعطای ۲۰ لیتر سهمیه به هر فرد در جزیره کیش به صورت آزمایشی آغاز شده، خبری که برای خانوارهای فاقد خودرو خوشحال کننده است، اما احتمالا مالکان خودروها را چندان خوشحال نخواهد کرد.

بنزین 1.webp
 
در حال حاضر شهروندان جزیره کیش می‌توانند با همان کارت‌های بانکی در پمپ بنزین‌ها و با همان قیمت قبلی سوخت گیری کنند.
 
بر اساس مصوبه دولت، در طول مدت اجرای آزمایشی این طرح نیز ساکنان جزیره همچنان می‌توانند از سهمیه‌های قبلی در کارت‌های سوخت خود نیز استفاده کنند.
در پایان اسفندماه نتایج اولیه این طرح به استحضار ستاد اقتصادی دولت خواهد رسید.

منبع car.ir


نظرات

  • دل مردم دل مردم (2 اسفند 1400 ساعت 16:49)

    اخه من با 20 لیتر بنزین میتونم کجا برم ؟مثل اینه ک بنزین شده لیتری 3 تومن دیگه این 20 لیتر واسه 1 روزم نمیشه 29 روز دیگه باید ازاد زد اینجوری قیمت تاکسی و باربری گرون میشه و از اون طرف اجناس گرون میشه و باز اعتراضات بیشتر میشه دولت باید خودشو اماده کنه واسه ...ابان دیگر در راه است...

  • آمپول بزرگ آمپول بزرگ (2 اسفند 1400 ساعت 15:50)

    یه متد جدید واسه آمپول زنی توسط دیکتاتورها:
    هر یک میلیمتر از سوزن رو در هر ثانیه فرو کنید که اینجوری ذره ذره به داخل بره و دردش کمتر باشه!
    اما حقیقت اینه که دردش همون قدر هست و حتی بیشتر!