1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. میشلن چرخ را از اول اختراع می کند

میشلن چرخ را از اول اختراع می کند

3 اسفند 1400
  • 1

به گفته یکی از مدیران «میشلَن» (Michelin)، تایرهای بدون باد ممکن است تا پایان این دهه میلادی سر از جاده دربیاورند. مفهوم لاستیک ضد پنچری، از زمانی که اولین رانندگان با ناراحتی ناشی از تلو تلو خوردن های ماشین پنچرشان مواجه شدند، به فکرها راه یافت. با این حال، اما تا کنون چنین لاستیک ایمن، بادوام و مقرون به صرفه ای هرگز به تولید انبوه نرسیده است.

اما حالا بزرگ‌ترین سازنده تایر جهان ادعا می‌کند که همه چیز تغییر خواهد کرد و برای اثبات آن غول خودروسازی ایالات متحده، یعنی جنرال موتورز را شاهد می آورد که به دنبال عرضه یک خودروی الکتریکی است که کارخانه را مجهز به تایرهای بدون باد به سمت بازار ترک خواهد کرد.

michelin-new-tire-on-car.jpg

الکسیس گارسین، مدیر میشلین آمریکای شمالی به سی ان ان گفت: «ما می‌خواهیم نسل بعدی شورولت بولت را با لاستیک‌های بدون باد به بازار بیاوریم. «ما اینجا به معنای واقعی کلمه می‌خواهیم چرخ را از اول اختراع کنیم». مدل اولیه بولت در سال 2016 وارد بازار شده است و گزارش ها حاکی از آن است که احتمالاً در سال 2025 یا 2026 مدل جدید آن به بازار عرضه خواهد شد. این مساله نشان می دهد که لاستیک های بدون باد جدید ممکن است فقط سه تا چهار سال از زمان تولید فاصله داشته باشند.

نمونه اولیه تایرهای میشلن که از «سیستم منحصر به فرد تایرهای ضد پنچری» (به اختصار UPTIS) استفاده می کنند، از یک ساختار انعطاف پذیر دارای الیاف شیشه تقویت شده با پلاستیک ساخته شده که می تواند وزن خودرو را بدون استفاده از هوای فشرده تحمل کند.

michelin-uptis-4.jpg

در حال حاضر تقریباً 12 درصد از لاستیک‌ها به دلیل پنچری از رده خارج می شوند و حدود هشت درصد دیگر نیز به دلیل کم باد بودن یا باد کردن بیش از حد، سریع‌تر از حد معمول فرسوده می‌شوند.

michelin-uptis-2.jpg

به گفته این سازنده فرانسوی، محصول جدیدش یعنی UPTIS می تواند با افزایش طول عمر متوسط تایرها، سالانه تا دو میلیون تُن از تولید زباله بکاهد.

منبع درایو



نظرات

  • حسین حسین (3 اسفند 1400 ساعت 07:27)

    یک ایراد اساسی داره این تایر، اونم اینه که تو راهی که گلی باشه گل میره لای شیارها و ممکنه همونجا گیر کنه و مشکل ایجاد کنه یا تو جاده خاکی سنگ بره لاش و اگر همون موقع تأثیری در عملکرد لاستیک نذاره بعداً ممکنه حین حرکت ماشین مخصوصاً در سرعتهای بالا سنگ یا گلی که گیر کرده با سرعت بپره بیرون و بخوره به کسی یا جایی. بنظرم باید مثل لاستیکهای فعلی باشه ولی داخلش اینطوری باشه.