1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. قیمت خودروهای الکتریکی ممکن است به شدت کاهش یابد

قیمت خودروهای الکتریکی ممکن است به شدت کاهش یابد

4 اسفند 1400
  • 0

سال گذشته بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کردند که هزینه خودروهای الکتریکی در چند سال آینده به شدت کاهش می یابد. اما اگر دولت ها کمک هزینه خرید این نوع خودرو ها را قطع کنند آیا باز هم این اتفاق خواهد افتاد؟ جواب کوتاه به این سوال مثبت است و در ادامه دلایل آن را به طور مفصل بیان می کنیم.

 

ساخت خودروهای برقی بسیار ارزان تر می شود

قیمت خودروهای برقی در حال حاضر به طور چشمگیری کاهش یافته است و انتظار می رود بین سال های 2025 تا 2027 با خودروهای بنزینی یا دیزلی برابری کند و به فاصله کمی پس از آن نیز ارزان تر شود. این کاهش قیمت تا حدی به دلیل پیشرفت در فناوری باتری‌ها است که همچنان نیز ادامه دارد. دلیل دیگر، این است که خودروسازان در حال تولید خودروهای الکتریکی با تیراژ بیشتری هستند.

 

Electric-Vehicle-Learning-Curve-EVs-Dropping-Below-Cost-of-Gas-Cars-30percent-CAGR-16percent-LR.jpg

 

بن نِلمز از «New Automotive» می‌گوید: «توافق‌های بین‌المللی در مورد تغییرات آب و هوایی به این معنی است که شرکت‌های خودروسازی متوجه شده اند که یک گذار جهانی به حمل و نقل پاک در حال انجام است. او گفت: «آنها برای افزایش تعداد مدل های الکتریکی خود مسابقه می دهند تا سهمی از بازار خودرو فردا را تضمین کنند

 

خودروهای الکتریکی دست دوم در آستانه ورود به بازار هستند

در سال 2019 بسیاری از خودروهای الکتریکی برای ناوگان های تجاری تاکسی های اینترنتی یا سایر شرکت ها و پس از ارائه معافیت‌های مالیاتی از سوی دولت برای خودروهای الکتریکی خریداری شدند. این شرکت ها تمایل دارند این خودروها را پس از دو تا سه سال به فروش برسانند. بنابراین در آستانه ورود خودروهای الکتریکی به بازار دست دوم هستند.

بازار خودروهای دست دوم در بسیاری از کشورها چند برابر خودروهای نو است. برای مثال سال گذشته در انگلیس حدود 7.5 میلیون خودروی فرسوده دست به دست شد، در حالی که فقط دو میلیون خودروی جدید خریداری شده است.

 

آیا نقاط شارژ به اندازه کافی وجود دارد؟

در کشورهای توسعه یافته، از جمله انگلیس اکثر مردم در ورودی خانه هایشان امکان شارژ خودرو را دارند. آقای نلمز گفت، با وجود این «حیاتی است که مقامات محلی نقش فعالی در حصول اطمینان از نصب شارژرها در مناطق مسکونی ایفا کنند تا خانه‌هایی که گاراژ شخصی ندارند هم امکان دسترسی برابر به مزایای داشتن یک خودروی الکتریکی را داشته باشند».

برد خودروهای برقی جدید به حدود 480 کیلومتر افزایش یافته است و برنامه‌های کاربردی جدیدی عرضه شده اند که به شما نقاط شارژ، هزینه و میزان خلوت بودن آنها را به شما می گویند.

 

عناصر کمیابی که خودروهای الکتریکی نیاز دارند چطور؟

باتری ها به مواد معدنی مانند لیتیوم و کبالت نیاز دارند. گرگ آرچر از حمل و نقل و محیط زیست گفت: «تمام مواد خام مورد نیاز برای توسعه سریع خودروهای الکتریکی با ذخایر جهانی اثبات شده، به میزان بسیار بیشتر از تقاضای انباشته در آینده وجود داردبیشتر لیتیوم جهان از معدن به دست نمی آید، بلکه از آب نمک با استفاده از الکترولیز استخراج می شود.

lithium.jpg

 

آیا باتری خودروهای الکتریکی قابل بازیافت هستند؟

باتری ها را می توان بازیافت کرد و از مواد سازنده آن دوباره استفاده کرد. با وجود اینکه کبالت بسیاری از مضرات زیست محیطی و اجتماعی سوخت های فسیلی را دارد، آقای آرچر می‌گوید: «خودروهای الکتریکی از نظر زیست‌محیطی بی‌خطر نیستند، اما تأثیرات زیست‌محیطی آن‌ها مراتب کمتر از خودروهای فعلی است». به عقیده او تعیین اهدافی برای تولیدکنندگان باتری برای استفاده بیشتر از مواد بازیافتی، اثرات زیست محیطی باتری ها را حتی بیشتر کاهش می دهد.

 

آیا بحران انرژی شارژ خودروهای الکتریکی را گران‌تر می‌کند؟

آقای نلمز توضیح داد که اگرچه قیمت برق تحت تأثیر بحران گاز در اروپا قرار گرفته است، اما مردم همچنان با تغییر خودروهای خود به خودروهای برقی هزینه انرژی را کاهش می دهند، چرا که برق بسیار ارزان تر از بنزین است.



نظرات