1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. هامر برقی جدید؛ سنگین و سریع!

هامر برقی جدید؛ سنگین و سریع!

6 اسفند 1400
  • 0

 هدف از ‌گذار از بنزینی به برقی، مصرف کمتر منابع و پیمایش بیشتر به ازای مصرف انرژی است. تقریبا همه محصولات و مدل‌های خودروهای برقی جدید همین هدف را دنبال می‌کنند، به جز هامر برقی جی‌ام‌سی. از هر زاویه که به موضوع نگاه شود، خودرویی با این اندازه و وزن چنین هدفی را محقق نمی‌سازد. فکرش را بکنید برای رساندن سرعت یک خودروی 4103‌‌‌ کیلویی از صفر به 100 ظرف 3 ثانیه به چه میزان انرژی نیاز است.

باتری این خودرو 1326 کیلوگرم وزن دارد و ظرفیت این باتری 7/ 212 کیلووات ساعت است. مجله کار‌اند درایور ظرفیت ناخالص این باتری را 8/ 246 کیلووات ساعت محاسبه کرده است. فقط جهت مقایسه توجه کنید که یک خودروی پرطرفدار و معمولی در بازار آمریکا مثل تویوتا کرولا 1295 کیلوگرم وزن دارد و گنجایش موتور آن 2 لیتر است... یا هیوندایی الانترا 1236 کیلوگرم وزن دارد. باز هم جهت مقایسه با پک باتری هامر جی‌ام‌سی می‌توان دو دستگاه خودرو مثل مرسدس بنز EQS، لوسید ایر، تسلا مدل اس پلید و ریویان مدل R1T تولید کرد.

2022_gmc_hummer-ev.jpg


هامر در مقایسه با یک خودروی عادی
در مقایسه با خودروهای جمع و جور اروپایی حتی می‌توان با هر پک باتری هامر، 4 دستگاه خودروی پژوی برقی e-208 یا 5 دستگاه فیات 500 برقی تولید کرد. شاید حتی اگر ظرفیت ناخالص اندازه‌گیری شود 5 پژو 208 برقی و 6 فیات 500 برقی تولید شود.  ظرفیت سرنشین همه این خودروهایی که نامبرده شد، همان 5 نفر است.

جی‌ام حتی نمی‌تواند ادعا کند که فضای بار هامر نسبت به این خودروها خیلی قابل‌توجه است چون میزان بار مجاز برای هامر برقی فقط 590 کیلوگرم است. در مقایسه R1T ریویان ظرفیت بار 798 کیلوگرم دارد.

پس اگر تعداد سرنشین یا ظرفیت بار آن خیلی تفاوت زیادی ندارد شاید پیمایش به ازای هر بار شارژ آن، این پک باتری را توجیه می‌کند؟ در حالی که این هم نیست چون پیمایش هامر برقی به ازای هر بار شارژ 530‌‌‌ کیلومتر است و در مقایسه هیوندایی سوناتای هیبریدی یا هوندا آکورد هیبریدی همین میزان پیمایش می‌کنند. حتی تویوتا پریوس هم پیمایش بهتری به ازای هر بار شارژ با برق ایجاد می‌کند. ریویان R1T دوبرابر هامر برقی پیمایش به ازای هر بار شارژ دارد.

hummer-ev-crab-walk.jpg

دقیق‌تر اینکه جی‌ام یک خودروی پیکاپ برقی با 4103 وزن را به قیمت 110هزار و 295 دلار می‌فروشد که فقط گنجایش 5 سرنشین دارد و 590 کیلوگرم بار حداکثر ظرفیت بار آن است و پیمایش آن به ازای هر بار شارژ فقط 530 کیلومتر است. چون ظرفیت باتری آن 212‌‌‌ کیلووات ساعت است، دو برابر خودروهای عادی هم وقت برای شارژ شدن لازم دارد.

شاید تنها دلیلی که باقی می‌ماند که مشتری این پیکاپ با این مشخصات را ترجیح دهد، «باحال بودن» آن است. می‌تواند خرچنگی یا اُریب حرکت کند و صفر تا 100 این غول بی‌شاخ و دم، 3 ثانیه است. با این اوصاف، هدف از ساخت هامر برقی، هدف مشترک‌ گذار خودروها از بنزینی به برقی نمی‌تواند باشد و بیشتر هدف این است که حتی می‌توان یک پیکاپ عظیم‌الجثه برقی با عملکرد (قدرت، سرعت و شتاب) بالا هم داشت.

 



نظرات