این روزها دو محصول جدید سایپا یعنی شاهین G و ساینا S به یکی از ارزنده ترین محصولات بازار تبدیل شدهاند؛ در یک سمت شاهین قرار دارد که نرخ فروش کارخانه آن 343میلیون و 600هزار تومان است و در بازار نیز تقریبا با همان قیمت یعنی 344میلیون تومان خرید و فروش میشود، در سمت دیگر نیز ساینا S قرار دارد که نرخ فروش کارخانه آن 167میلیون و 578هزار تومان (حدود 45میلیون تومان گرانتر از ساینا معمولی) است و در بازار آزاد تنها 6میلیون تومان بالاتر از نسخه معمولی (که 196میلیون تومان قیمت خورده)، یعنی به بهای 202میلیون تومان معامله میشود! این در حالی است که اختلاف قیمت کارخانه و بازار ددیگر محصولات قدیمی تر سایپا، رقمی بسیار بیش تر از اینها است....
هر چند این اتفاق را می توان ناشی از موفقیت گروه خودروسازی سایپا در نزدیککردن قیمتهای بازار و کارخانه آن هم درخصوص دو محصول جدید دانست، اما درعینحال گزارش ها نشان می دهد این روزها واسطهها نیز با استفاده از این فرصت در حال خرید و دپوی این خودروها به قصد سرمایهگذاری هستند! اتفاقی که در صورت تایید، اهمیت ورود نهادهای نظارتی به این موضوع را نشان می دهد.
گزارش های میدانی خبرنگاران حاکی از آن است که دلالان مستقر در اطراف نمایندگی های سایپا نمایندگیها بلافاصله پس از تحویل خودرو (بهویژه محصول ساینا S) به سراغ مشتریان رفته و با هشدارهای واهی درخصوص نامناسببودن این خودروها برای سرمایهگذاری و تاکید بر نزولی بودن سیر قیمت آن در بازار، پیشنهاد خرید خودرو آنها را بهصورت صفر خشک و با نرخهایی زیر قیمت بازار مطرح میکنند!