1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. «آرکیموتو» از یک سه چرخه برقی پیشرفته رونمایی کرد

«آرکیموتو» از یک سه چرخه برقی پیشرفته رونمایی کرد

8 اسفند 1400
  • 0

شرکت «آرکیموتو» (Arcimoto) مستقر در اورگان آمریکا دیروز از یک سه چرخه برقی با نام «ماشین خم شونده ناب» Mean Lean Machine (MLM)، رونمایی کرد. سه چرخه الکترونیکی جدید از نوعی فناوری کج شدن استفاده می‌کند که به آن کمک کند بیشتر شبیه یک دو چرخه بپیچد و در عین حال پایداری اش را مانند یک سه چرخه حفظ کند.

این شرکت پیش‌تر نیز از یک سه چرخ دیگر با نام «وسیله نقلیه سرگرم کننده» (FUV) رونمایی کرده بود که توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 120 کیلومتر در ساعت را دارد.

arcimoto-fuv.jpg

«وسیله نقلیه سرگرم کننده» (FUV) آرکیموتو

شاید در نگاه اول، بتوان این سه چرخه جدید را یک آرسیموتو FUV کوچک در نظر گرفت. اما با دقت بیشتر تفاوت های بسیاری بین این دو می‌بینیم. از جمله اینکه این سه چرخه جدید، قابلیت خم شدن در پیچ را دارد، دارای پدال است، یک ژنراتور برای کمک به رانندگی دارد و تمام چرخ های آن متحرک است. در کل این وسیله جدید بیشتر شبیه به دوچرخه های الکترونیکی است تا یک خودروی سه چرخ.

همانطور که مارک فرونمایر (Mark Frohnmayer) بنیانگذار و مدیر عامل Arcimoto توضیح می دهد:

این ماشین، نشان دهنده تعهد آرکیموتو برای پیشبرد راه حل های حمل و نقل پایدار است. ما با تکنولوژی شگفت‌انگیز کج‌کردن هر سه چرخ که توسط زیرمجموعه ما Tilting Motor Works توسعه داده شده، شروع کردیم و سپس فناوری های پیشرفته جدید را از جمله موتورهای وسط چرخ در هر سه چرخ و یک ژنراتور پدالی، به آن اضافه کردیم تا تجربه‌ای جذاب را ارائه کنیم.

بر خلاف دوچرخه های الکترونیکی مرسوم، چند نکته جذاب در رابطه با MLM وجود دارد.

اول از همه، شما با یک وسیله نقلیه تمام چرخ متحرک مواجه هستید. در هر چرخ، یک موتور مرکزی وجود دارد و این به این معنی است که این وسیله باید هندلینگ و کشش بسیار بهتری داشته باشد. به علاوه، بر اساس ماژول کنترلر پیچیده STAFL VCU1200، احتمالاً این وسیله به اندازه ای هوشمند است که می تواند کنترل کشش را با درگیر کردن هر سه موتور انجام دهد.

arcimoto-mlm-8.jpg

در مرحله بعد، با وجود داشتن پدالی مانند پدال دوچرخه، هیچ ارتباط مکانیکی بین پدال ها و چرخ ها وجود ندارد و ارتباط با سیم برقرار می‌شود. امکان دیگر این سه چرخه این است که یک حالت ثابت برای آن تعریف شده است که فرد می تواند از این سه چرخه برای تمرین تناسب اندام استفاده کند و در همین حال باتری سه چرخه را که محرک اصلی آن است، شارژ کند.

arcimoto-mlm-1.jpg

و از همه مهمتر، قابلیت کج شدن MLM است. در کل، سه چرخه ها پایدارتر از دوچرخه های الکترونیکی هستند، چرا که به جای دو نقطه دارای سه نقطه تماس روی زمین هستند. این همان دلیلی است که شما صندلی ها، به جای دو پایه سه یا چهار پایه دارند. تنها مشکل این است که هنگام پیچیدن در پیچ های تند، سه چرخه های دارای چررخ های ثابت، تمایل دارند که راکب را از دوچرخه به پایین پرت کنند و یا واژگون شوند. معمولا هم هر دو اتفاق با هم می‌افتد! اما این سه چرخه های کج شونده متفاوت هستند. آنها ثبات داشتن سه چرخ را با شیوه پیچیدن یک دو چرخه ترکیب می کنند.

arcimoto-mlm-2.jpg

این یک راه‌حل پیچیده است که برای کارکرد مؤثر آن، سیستم تعلیق پیچیده ای لازم است. اما با نگاه به ویدیوی اولیه ای که از آن منتشر شده، به نظر می‌رسد Arcimoto از پس آن بر آمده است.

 

هنوز چیزهای زیادی در مورد Arcimoto MLM وجود دارد که ما هنوز نمی دانیم. به گفته این شرکت، «اطلاعات در مورد مشخصات فنی، برد پیمایش، قیمت، امکانات و لوازم جانبی اواخر امسال رونمایی خواهد شدبه عبارت دیگر تقریباً همه چیزهایی که می خواهیم در مورد آن بدانیم!

 

جمع بندی

از نقطه نظر مهندسی، این یک وسیله بسیار شگفت انگیز است و این سوال پیش می‌آید که چرا وقتی این گزینه هست، یک دوچرخه الکترونیکی معمولی بخرید، در حالی که این سه چرخه سرگرم‌کننده‌تر به نظر می‌رسد، تمام چرخ هایش متحرک است و چپ نمی شود و همچنین، به عنوان یک وسیله ورزشی ثابت هم قابل استفاده است.

استفاده صحیح از سه چرخ یک ماموریت علمی دشوار است. اما آرکیموتو راه خود را با خریدن شرکت Tilting Motor Works در سال گذشته، که از بهترین‌های این صنعت است، هموار کرده است و وسیله ای ساخته که به نظر می رسد، فوق العاده خوب کار می کند. بنابراین به عنوان یک پروژه علمی، MLM شگفت انگیز به نظر می رسد و باید به آرکیموتو آفرین گفت.

اما سوال اصلی این است که: آیا آرکیموتو می تواند این سه چرخه را بفروشد؟ و پاسخ این سوال به مشخصات و قیمت آن برمی گردد که ما هنوز نمی دانیم.

موفقیت در فروش آن بستگی به عملکرد آن پر مقابل دوچرخه های الکترونیکی موجود خواهد داشت. اگر این سه چرخه نتواند به سرعت 32 کیلومتر در ساعت برسد، بدون شک شکست می خورد. اما اگر بتواند به سرعت 45 کیلومتر در ساعت برسد، یک موفقیت بزرگ خواهد بود.

نکته بعد نیز قیمت آن است مه به نظر می رسد ارزان نخواهد بود. مساله ای که اصلا مایه تعجب نیست؛ چرا که این سه چرخه نه تنها یک محصول پیچیده و جدید است، بلکه به صورت محلی در تاسیسات Arcimoto در اورگان ساخته خواهد شد و شما نمی توانید «تولید در آمریکا» و «قیمت ارزان» را در یک جمله با هم داشته باشید. نکته جالب و تناقض آمیز هم این است که از مردم این ایالت عمدتا جمهوری خواه، همه آنهایی که هیاهوی «ساخت در آمریکا» را به پا می کنند، اولین کسانی خواهند بود که از قیمت آن شکایت خواهند کرد.

منبع الکترک


نظرات