1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. ثبت اختراع جدید تویوتا: فرمانی که می تواند چنگ شما را فریب دهد!

ثبت اختراع جدید تویوتا: فرمانی که می تواند چنگ شما را فریب دهد!

9 اسفند 1400
  • 1

تویوتا اخیراً با ثبت اختراع های متعدد گوی سبقت را از بقیه ربوده است. این خودروساز ژاپنی پس از ثبت دنده دستی برای خودروهای الکتریکی، روز سه‌شنبه از اختراع عجیب دیگری رونمایی کرد. اختراعی که بنا بر ادعای تویوتا می‌تواند میزان اصطکاک بین دست‌های راننده و فرمان خودرو را افزایش یا کاهش دهد. گواهی ثبت این اختراع، برخی از حالت هایی را که تغییر این اصطکاک می تواند برای رانندگان مفید باشد، توصیف می کند.

این گواهی ثبت، در مورد اینکه چگونه می توان به این نوع چسبندگی علمی تخیلی دست یافت، توضیح می دهد. پس بیایید بررسی کنیم و نگاهی به آنچه تویوتا ممکن است برای وسایل نقلیه آینده در آستین داشته باشد بیاندازیم.

تویوتا این روش را در گواهی ثبت مورد اشاره، با سیستم های ایمنی خودرو هماهنگ می کند. به عنوان مثال، اگر وسیله نقلیه دارای سیستم کمک راننده پیشرفته باشد و ویژگی رانندگی خودکار بین خطوط آن فعال باشد، این امکان جدید، می تواند به جلوگیری از حواس پرتی رانندگان کمک کند. به این ترتیب که هنگامی که نرم افزار خودران، فرمان وسیله نقلیه را به سمت مرکز خطوط هدایت می کند، با کاهش اصطکاک بین دست های راننده با فرمان، احساس گشتاوری را که ممکن است حواس راننده را پرت کند، کاهش دهد.

toyotawheel-patent.jpg

از طرف دیگر این تکنولوژی می تواند اصطکاک بین دست های راننده و فرمان را افزایش دهد. فرض کنید راننده شروع به پیچیدن می کند، اما میزان تند بودن پیچ را اشتباه محاسبه می کند. سنسورهای دیگری که روی خودرو تعبیه شده اند ممکن است مسیر ایده‌آلی را که وسیله نقلیه باید در پیچ طی کند تا بین خطوط باقی بماند، شناسایی کرده باشند. زمانی که خودرو تشخیص دهد که راننده از مسیر بهینه منحرف شده است، ممکن است اصطکاک بین دست‌های راننده با فرمان را افزایش دهد و از این طریق به هدایت خودرو به مسیر ایده‌آل‌اش در پیچ کمک کند.

toyotawheel-patent-turn.jpg

تویوتا برای پیاده کردن این آپشن، راه‌حل‌های مختلفی را پیشنهاد کرده است که در بیشتر آنها میزان فشار دست راننده روی فرمان لحظه به لحظه با سنسورها سنجیده می شود. یکی از راه حل های شرح داده شده، استفاده از فشار هوا و خلاء برای افزایش ی کاهش فشار است. هنگامی که اصطکاک بیشتر مورد نظر است، «دستگاه های جریان هوای» کوچک در داخل فرمان می توانند از ایجاد خلاء برای افزایش فشار دست راننده بر روی فرمان استفاده کنند. برعکس، این دستگاه‌ها همچنین می‌توانند هوا را به سمت حاشیه فرمان هدایت کنند تا یک بالشتک از هوا در اطراف لبه فرمان ایجاد کنند و در نتیجه اصطکاک را کاهش دهند.

روش دیگری که شرح داده شده است استفاده از تعدای برجستگی کروی کوچک در قسمت بیرونی لبه فرمان است. این کُره‌ها می‌توانند با دست راننده تماس برقرار کنند و فشار آن ها را می‌توان با استفاده از صفحات فنری، یک مایع با گرانروی بالا یا روش‌های دیگر تغییر داد تا مقدار گشتاور مورد نیاز را برآورده کند.

toyotawheel-patent-friction-modification.jpg

البته تضمینی وجود ندارد که تویوتا از چنین چیزی واقعاً در یک خودروی تولیدی استفاده خواهد کرد. اما در هر صورت، این نوآوری ها به معنی این است که این خودروساز به طور مداوم در جهت بهبود خودروهایش گام بر می دارد.



نظرات

  • علی علی (10 اسفند 1400 ساعت 00:03)

    پراید هم کلا شما را فریب میدهد