لامبورگینی در سال 2021 رکورد شکست؛ تحویل 8,405 خودرو، افزایش فروش 13 درصدی نسبت به سال 2020 و مشخصا فروش 6,803 دستگاه بیشتر از سال 2011. تقریباً تمام ظرفیت تولید این شرکت برای سال 2022 از قبل رزور شده است، بنابراین شکی در محبوبیت آن وجود ندارد. آندرهآ بالدی، مدیر منطقه لامبورگینی در قاره آمریکا، با اتوبلاگ درباره معنای این رشد برای آینده شرکت گفتگویی انجام داده است.
ما برای تحویل هر کدام از مدل ها بیش از یک سال زمان انتظار داریم. حتی برای هوراکان که آن را در سال 2014 عرضه کردیم. این فقط مختص هوراکان STO نیست و وضعیت برای بقیه مدل ها هم به همین ترتیب است. بالدی گفت: «ما آونتادور اولتیمه (Ultimae) را در عرض سه هفته در ماه جولای پیش فروش کردیم که این یک رکورد به حساب می آید.»
لامبورگینی هوراکان STO
وی همچنین گفت: «اوروس (Urus) که بیشتر به عنوان یک خودروی خانواده محور عرضه شده نیز بسیار محبوب بوده است.» این لامبورگینی با فروش 5,021 دستگاه در سال 2021 پرفروش ترین لامبورگینی بوده است.
لامبورگینی قصد دارد در سالهای آینده به رشد خود ادامه دهد. این خودروساز بهویژه در سال 2022 از چهار مدل جدید رونمایی خواهد کرد. اما محدودیت مشخصی برای گسترش آن در نظر گرفته شده است؛ هدف تیم اجرایی لامبورگینی رقابت با آئودی یا حتی پورشه از نظر حجم تولید نیست.
«ما قطعاً میخواهیم تولید خود را کمی افزایش دهیم. فرصت بزرگی که در اختیار ما برای جهش قرار گرفته، رفتن به سمت هیبریدی شدن است؛ چرا که این تغییر به این معنی است که نسل جدیدی از خودروها را خواهیم داشت. ما در سال 2023 با جانشین آونتادور شروع خواهیم کرد.» بالدی سپس فاش کرد: «پس از آن کل مدل ها به تدریج الکتریکی می شود. این تغییر به ما فرصتی می دهد تا در خطوط تولید جانشینان آونتادور و هوراکان ، خودروهای بیشتری بسازیم.»
لامبورگینی آونتادور اولتیمه
البته با وجود اینکه او از ارائه جزئیات بیشتر در مورد این افزایش تولید خودداری کرد، اما می دانیم که این تغییر نسبتاً اندک خواهد بود، چرا که حفظ منحصر به فرد بودن برند از اهمیت بالایی برای لامبورگینی برخوردار است. وی خاطرنشان کرد: «ایده اصلی این است که همیشه یک خودرو کمتر از تقاضا داشته باشیم. ما همیشه زمان انتظار خواهیم داشت، اما این زمان باید کوتاه تر باشد و بنابراین به ظرفیت تولید کمی بیشتری نیاز داریم. اگر جلوی خانه خود بنشینید و 10,000 خودرویی را که عبور می کند تماشا کنید، یکی از آنها لامبورگینی خواهد بود؛ ما در مورد چنین خودرویی صحبت می کنیم.» بالدی افزود: »درصد افزایش رقم اندکی است، اما به هر حال برای یک برند لوکس این یک تغییر بزرگ خواهد بود.»
هیبریدی شدن فرصتهای دیگری را هم ایجاد می کند: از جمله جذب خریداران جدید، در عین حفظ اصول قدیمی لامبورگینی. بسیاری از مشتریان، هنوز هم یک خودروی فوق اسپرت را فقط با یک موتور احتراق داخلی قدرتمند تصور می کنند. اما آینده از آن خودروهای الکتریکی است.
مطمئناً، یک موتور الکتریکی گشتاور فوری و شتاب بالایی را ارائه می دهد، اما بسیاری از مشتریان لامبورگینی و به طور کلی بسیاری از علاقه مندان ابرخودروها، مجذوب موتورها هستند. مانند مقایسه یک ساعت دیجیتال با یک ساعت مکانیکی است. تمایل غیرقابل انکاری برای حفظ این پیچیدگی در یک خودروی لوکس سوپراسپرت وجود دارد تا اینکه به جای آن از یک فناوری استفاده کنیم که کار را بیش از حد ساده می کند.
البته قانون گذاران به پیچیدگیهای یک موتور V12 تنفس طبیعی اهمیت چندانی نمیدهند، پس چه سرنوشتی در انتظار آنهاست؟ لامبورگینی قبلاً گفته است که به دنبال راههایی برای زنده نگه داشتن موتورهای احتراق داخلی پس از سال 2030 است و سوختهای مصنوعی میتواند این امکان را فراهم کند. بالدی گفت: «ما علاقه مند هستیم و گفتگو را از نزدیک دنبال می کنیم.»
ناگفته نماند که Urus برای رکوردهای فروش اخیر مستحق تحسین فوق العاده ای است، اما تأثیر آن بر برند حتی فراتر از این ارقام فروش بوده است. این خودرو که در سال 2017 رونمایی شد، شرکت را وارد بخشی کرد که قبلا در آن حضور نداشت، خودروهای شاسی بلند. عرضه یک مدل خانوادگی تر، لامبورگینی را دسترس پذیر تر کرد. «لامبورگینی پتانسیل بسیار خوبی داشت که به طور کامل محقق نمی شد. این برند در یک سطح باورنکردنی شناخته شده بود، اما ما واقعاً نمی توانستیم این را به فروش تبدیل کنیم. اکنون 70 درصد از خریداران اوروس، کسانی هستند که تازه به برند ما پیوسته اند و یک خودروی سوپر اسپرت خریده اند.»
لامبورگینی اوروس
در طرف دیگر طیف لامبورگینی، مدلهای تولید محدود نیز به طرز شگفتآوری محبوب بودهاند. لامبورگینی Countach دوباره متولد شده، قبل از رونمایی برای عموم به فروش رفت و حدود یک سوم از تولید آن به آمریکا خواهد رفت. حتی برخی از خریداران گفتند قبل از اینکه شخصا ماشین را ببینند، آن را سفارش دادند. در حالی که Urus یک مدل مناسب برای تولید انبوه است، بالدی و تیمش قصد ندارند تصویر شرکت را قربانی افزایش ارقام فروش کمرنگ کنند.
لامبورگینی Countach
بالدی مصاحبه را با این جمله به پایان برد: "ما هرگز غیر منحصر به فرد نخواهیم شد، این یک قول است!"