1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. 5 گام مهم برای آماده سازی خودرو خود برای مسافرت طولانی

5 گام مهم برای آماده سازی خودرو خود برای مسافرت طولانی

9 اسفند 1400
  • 0

برنامه ریزی برای یک سفر طولانی آن هم با خودروی شخصی، باید یک فرآیند لذت بخش باشد، با این حال، مسائل زیادی وجود دارد که می‌تواند سفر شما را تحت تأثیر قرار دهد. از جمله این مسائل خودروی شما و وضعیت آن است. اگر خودروی شما وضعیت مناسبی از نظر شرایط فنی نداشته باشد، نه تنها نمی‌توانید سفر خود را به خوبی به اتمام برسانید، بلکه ممکن است از نظر سلامتی نیز جان خود را به خطر اندازید. پس لازم است چند نکته مهم و کاربردی آماده سازی خودرو خود را در نظر بگیرید. ما در اینجا به 5 نکته و گام مهم اشاره کرده‌ایم.

 

گام‌های مهم برای آماده‌سازی خودرو خود


 

1.بررسی تایر و مراقبت از آن

لاستیک ها یکی از اقلام اصلی فرسوده شدن هر خودرو هستند. اطمینان حاصل کنید که تورم و سایش غیر طبیعی را به طور مکرر بررسی کنید. لاستیک‌ها تنها بخشی از خودرو هستند که مستقیماً با جاده در تماس هستند، از این رو چک کردن آن اهمیت زیادی دارد.

ملاحظات کلیدی برای نگهداری لاستیک عبارتند از:

فشار هوا: فشار تایرها باید حداقل هر 1000 مایل چک شود. این ایده خوبی است که یک فشار سنج هوا را در جعبه دستکش وسیله نقلیه خود نگه دارید.

وضعیت ظاهری: برجستگی ها، برآمدگی‌ها و سایر آسیب‌های قابل مشاهده باید توسط یک متخصص بازرسی شود تا اطمینان حاصل شود که یکپارچگی ساختاری لاستیک به خطر نمی‌افتد. حتی یک ضربه جزئی می‌تواند به لاستیک آسیب برساند. نشانه‌های بصری، مانند ساییدگی ناهموار آج و الگوهای سایش عجیب و غریب در سایر قسمت‌های لاستیک، نشانه‌ای از تاخیر در بررسی باشد.

 

2. بررسی روغن موتور و مایعات وسیله نقلیه

بررسی روغن موتور یک شروع عالی است، اما از سایر مایعات حیاتی که وسیله نقلیه شما را ایمن و قابل اعتماد نگه می‌دارند غافل نشوید. به طور کلی نگهداری مایعات وسیله نقلیه یک گام اساسی برای اطمینان از اینکه انجام یک سفر ایمن جاده‌ای ضروری است. در حالی که روغن موتور گاهی اوقات به عنوان مایه حیات یک موتور شناخته می‌شود، وسایل نقلیه مدرن از انواع مایعات تخصصی استفاده می‌کنند که برای عملکرد و طول عمر وسیله نقلیه شما حیاتی هستند.

 

روغن گیربکس: بسیاری از خودروهای جدید دارای گیربکس‌های مهر و موم شده هستند که امکان بررسی یا پرکردن آسان مایع را نمی‌دهد، اما در هر صورت مهم است که نقش روغن یا روغن گیربکس در عملکرد آن را درک کنید. بسته به وسیله نقلیه، گیربکس ممکن است تا 100000 مایل فاصله سرویس داشته باشد و برای تعویض آن نیاز به تجهیزات خاصی داشته باشد.

در هر صورت مایع قدیمی می‌تواند کثیفی و زباله را جمع کند و به طور چشمگیری عملکرد و طول عمر گیربکس شما را کاهش دهد و مایع سوخته می‌تواند نشان دهنده سایش شدید قطعات داخلی باشد.  گیربکس‌های اتوماتیک می‌توانند مشکل ساز باشند، بنابراین اگر شک دارید، به یک مکانیک مطمئن مراجعه کنید. معمولا این نوع تعمیرات هزینه چندانی نیز ندارد و شما می‌توانید به راحتی ماشین خود را به دست مکانیک بسپارید و بعد از زمانی کوتاه ضمن کارت به کارت کردن هزینه تعمیر، خودروی خود را در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

 

3.به صدای ترمز توجه کنید.jpg

 

3.به صدای ترمز توجه کنید

فشردن پدال ترمز باعث ساییده شدن لنت‌های ترمز به دیسک ترمز می‌شود که باعث کاهش سرعت چرخ‌ها و خودرو می‌شود. با گذشت زمان، مواد ترمز روی لنت‌ها به دلیل گرمای ایجاد شده در اثر اصطکاک تخریب می‌شود. بنابراین، مهم است که بدانیم ترمزها ممکن است نیاز به تعمیر اساسی داشته باشند. مطمئناً می‌توانید با ترمزگیری صحیح و با مراقبت‌های اولیه، اثربخشی را در مدت زمان طولانی‌تری حفظ کنید. اما چگونه و از کجا بفهمیم که ترمز ماشین ما مشکل دارد؟

 در پاسخ باید گفت، بهترین راه این است که به صدای ترمز خود توجه کنید. اگر هنگام ترمز زدن صدای خراش شنیدید یا لرزشی احساس کردید، وسیله نقلیه خود را برای بازرسی ترمز به تعمیرگاه خودرو ببرید. یک متخصص خدمات، سیستم ترمز را از نظر نشت مایع، لنت و... بررسی می‌کند. در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض، از برآورد هزینه تعمیر برای کمک به پیش‌بینی هزینه‌ها استفاده کنید.

 

4.تیغه‌های برف پاک کن را تعویض کنید و پاک کننده شیشه جلو را دوباره پر کنید

برف پاک‌کن بسیار مهم است و اگر شما در طول سفر با باران یا برف شدید مواجه شوید، ضرورت آن را احساس خواهید کرد. اما نکته حائز اهمیت این است که تیغه‌های برف پاک کن لاستیکی به طور طبیعی با گذشت زمان خراب می‌شوند. اگر برف پاک کن‌ها به درستی کار نکردند یا شیشه جلو را به طور کامل پاک نکردند، تیغه‌ها را تعویض کنید. مخزن شیشه شوی را با مایعی که برای از بین بردن حشرات و سایر زباله‌ها فرموله شده است پر کنید و آزمایش کنید تا مطمئن شوید که نازل‌ها به اندازه کافی پاشش می‌کنند.

 

5.تسمه‌ها و شیلنگ‌ها را چک کنید

تسمه‌های محرک لاستیکی تقویت شده پمپ آب موتور و لوازم جانبی مانند دینام و کمپرسور تهویه مطبوع را تامین می‌کند، بنابراین شما باید تسمه‌های ترک خورده، لعاب یا فرسوده را بررسی و تعویض کنید.

توجه داشته باشید که مواد مدرن چند دنده یا تسمه محرک علائم سایش را به راحتی نشان نمی‌دهند. به عنوان یک قانون کلی، هر 60000 مایل تسمه‌های محرک را تعویض کنید.

شیلنگ‌های فرسوده، شکننده، برآمده یا بیش از حد نرم رادیاتور را بازرسی و تعویض کنید. نشتی اطراف گیره‌های شلنگ و رادیاتور و پمپ آب را بررسی کنید.

 

سخن نهایی

نکات لازم برای چک کردن خودرو در سفرهای طولانی، بسیار متعدد هستند. ما در اینجا به 5 نکته کلی و اولیه بسنده کردیم اما توصیه ما این است که به هر آنچه که مربوط به مسائل فنی و ایمنی خودرو است توجه کنید. علاوه نکاتی نیز وجود دارد که مربوط به مسائل فنی نیست؛ اما می‌تواند در آسوده کردن خیال شما از مسائل حاشیه‌ای تاثیر داشته باشد. از جمله این موضوعات، پرداخت عوارض خودرو است. در گذشته عوارض خودرو در آزادراه‌ها به ایستگاه‌های عوارضی پرداخت می‌شد، اما اکنون بسیاری از ایستگاه‌ها، الکترونیکی شده‌اند. از این رو شما می‌توانید با استعلام عوارض جاده ای خودرو به صورت اینترنتی،  به راحتی و پیش از سفر آن را پرداخت کنید.

 

 

منبع car.ir


نظرات