1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. پیامک ترسناک توقیف خودرو در آستانه نوروز!

پیامک ترسناک توقیف خودرو در آستانه نوروز!

17 اسفند 1400
  • 1

در روزهای اخیر برخی مخاطبان با ارسال پیامکی که از سوی پلیس راهور برای آن ها ارسال شده، از احتمال توقیف خودروی شان در آستانه سال نو ابراز نگرانی کرده اند. در این پیامک آمده است: «با احترام،مالک وسیله نقلیه شماره  ... مبلغ جریمه رانندگی شما ازحد نصاب 10میلیون ریال گذشته است.

لذا از این تاریخ به مدت یک ماه فرصت دارید مبلغ جریمه را پرداخت نمایید تا برابر ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، وسیله نقلیه شما مشمول توقیف نگردد.

پلیس راهور ناجا». این پیامک در حالی برای مالکان خودرو ارسال می شود که معاون اجتماعی پلیس راهور نیروی انتظامی در آبان امسال به ایرنا گفته بود: «به منظور رفاه هر چه بیشتر حال مردم، هیچ خودرویی تا سقف سه میلیون تومان جریمه توقیف نخواهد شد اما از این مبلغ به بالا و در صورت مشاهده پلیس، خودرو اعمال قانون می‌شود.» در ادامه ضمن بررسی ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی برای پیگیری این موضوع با سرهنگ دهنوی، رئیس پلیس راهور استان خراسان رضوی تماس گرفته ایم.

 

77118.jpg 

 

ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی چیست؟
در ماده8 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی آمده است: «هرگاه ظرف مهلت چهار ماه از تاریخ ابلاغ قبض جریمه، متخلف جریمه مربوط را پرداخت ننماید از سوی راهنمایی و رانندگی، اخطاریه کتبی با مهلت یک‌ ماهه مبنی بر پرداخت جریمه به وی ابلاغ می گردد. در صورت پایان مهلت و عدم پرداخت، ضمن ضبط گواهی نامه، پلاک وسیله نقلیه تا زمان پرداخت جریمه در سامانه راهنمایی و رانندگی توقیف خواهد شد.» در تبصره این ماده آمده است: «در صورتی‌ که مبلغ جریمه خودرویی به 10میلیون ریال برسد، راهنمایی و رانندگی موظف است مراتب را به مالک خودرو اعلام کند و چنان چه ظرف مهلت یک‌ ماه از تاریخ ابلاغ، مالک خودرو نسبت به پرداخت جریمه یا اعتراض به واحد مندرج در ماده (5) این قانون اقدام ننماید، راهنمایی و رانندگی مکلف به توقیف خودرو تا پرداخت جریمه می‌ باشد.»
 

تا 3 میلیون تومان جریمه، خودرو توقیف نمی شود
برای این که مطمئن شویم پیامک ارسالی می تواند تهدیدی برای توقیف خودروها باشد یا نه؟ به سراغ سرهنگ دهنوی رئیس پلیس راهور استان خراسان رضوی رفتیم. سرهنگ دهنوی همان ابتدای کار به ما اطمینان داد که خودروهایی که کمتر از 3 میلیون تومان جریمه معوقه دارند به دلیل پرداخت نکردن جریمه توقیف نخواهند شد. با این حال او درباره دلیل ارسال این پیامک ها به خبرنگار ما گفت: «طبق قانون مصوب سال 1389 اگر خودرویی بیش از یک میلیون تومان جریمه داشته باشد، راهنمایی و رانندگی موظف به ابلاغ آن به مالک خودروست اما طبق دستورالعملی که به خاطر کرونا صادر شده خودروها تا سقف سه میلیون تومان به خاطر پرداخت نکردن جریمه توقیف نخواهند شد.»

رئیس پلیس راهور استان همچنین در خصوص این که چرا با وجود این دستور العمل، پیامک ارسال می شود هم گفت: «همان طور که گفتیم قانون، راهنمایی و رانندگی را موظف به این کار کرده و باید مجلس قانون سقف جریمه را اصلاح کند که هنوز صورت نگرفته است؛ اما این پیامک می تواند یادآوری خوبی برای مالکان خودروها باشد.»



نظرات

  • موسوی موسوی (18 اسفند 1400 ساعت 08:40)

    چرا ترسناک ؟!!! زمان تخلف نمی ترسند ولی موقع جریمه شدن و اعمال قانون دچار ترس و وحشت می شن !!!