1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. شرکت خودروهای خودران روسی یاندکس ایالات متحده را ترک کرد

شرکت خودروهای خودران روسی یاندکس ایالات متحده را ترک کرد

21 اسفند 1400
  • 0

بسیاری یاندکس را به عنوان یک موتور جستجوی روسی یا حتی همزاد روسی گوگل می شناسند. اما دامنه فعالیت های این شرکت، درست همانند گوگل بسیار گسترده تر است. یکی از حوزه های فعالیتی که یاندکس، مثل بسیاری از شرکت های پیشروی دیگر، وارد آن شده، فناوری وسایل حمل و نقل خودران است.

اما اکنون، پس از تهاجم روسیه به اوکراین، این شرکت عملیات خود را در ایالات متحده متوقف کرده است.

یاندکس که چند وقت اخیر در حال آزمایش روبوتاکسی ها یا همان تاکسی های خودران خود در شهر «اناربِر» (Ann Arbor) در ایالت میشیگان بوده است، فعالیت ربات های خود را متوقف کرده است و این ربات‌های شش چرخ موسوم به «روور» که در نقش پیک رستوران در پیاده‌روهای پردیس‌های دانشگاهی مختلف در سراسر ایالات متحده کار مشغول به کار بودند، بازنشسته شده اند.

Yandex-Rover.webp

یاندکس روور

یاندکس (Yandex) فاش کرده است که ربات‌های حمل و نقل آن به مکان هایی در خارج از ایالات متحده منتقل می‌شوند که در حال حاضر فعالیت مشابهی در آنها جریان دارد و یا برای آینده نزدیک برنامه ریزی شده است. این ربات‌ها برای اولین بار در آوریل 2020 در حومه مسکو و در شهر اسکولکووو (Skolkovo) همزمان با شروع همه‌گیری ویروس کرونا راه اندازی شدند و پس از آن نیز خدمات این ربات ها به شهر اینوپولیس (Innopolis) روسیه گسترش یافت. در مرحله بعد این ربات‌ها با همکاری Yandex با تعدادی از شرکت های خدمات ارسال، از جمله «گراب هاب» (Grubhub) در دانشگاه ایالتی اوهایو و دانشگاه آریزونا در ایالات متحده به کار گرفته شدند.

به گزارش اتو نیوز، این ربات‌های تحویل به دوربین‌های مختلف و حسگرهای «لیدار» (LiDAR) مجهز هستند و می‌توانند از راه دور از طریق یک مرکز عملیات در مسکو کنترل شوند. یکی از سخنگویان Yandex گفت: «ناوگان آزمایشی خودران ما در شهر اناربر در حال حاضر زمین گیر شده است، اما امیدواریم در آینده عملیات را از سر بگیریم

گراب هاب گفته که به همکاری خود با یاندکس پایان می دهد و با شرکای دانشگاهی خود برای یافتن «گزینه های جایگزین» اقدام می کند. حال باید دید که آیا ناوگان تاکسی های خودران یاندکس در شهر اناربر باقی می‌مانند یا به سرنوشت روبات‌های روور این شرکت دچار خواهند شد.



نظرات