1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. تولید لادا به دلیل کمبود قطعات در روسیه متوقف شد

تولید لادا به دلیل کمبود قطعات در روسیه متوقف شد

22 اسفند 1400
  • 0

تحریم‌های عظیم مالی، تجاری و حمل‌ونقل، روسیه را وادار کرده تا با واقعیت جدیدی رو به رو شود. وضعیتی که بیشتر تجارت این کشور تحت فشار تحریم یا کاهش یافته و یا اصلاً از کار افتاده است. پس از تهاجم به اوکراین، ده‌ها شرکت از سراسر جهان فعالیت خود را در این کشور رها کرده‌اند و بخش خودرو نیز به‌طور جدی تحت تأثیر قرار گرفته است. تقریباً تمام خودروسازان اروپایی فعالیت خود را در روسیه متوقف کرده‌اند و به نظر می‌رسد که حتی لادا نیز برای ادامه تولید با مشکلاتی دست به گریبان است.

در گزارش جدیدی از وال استریت ژورنال ادعا شده است که برند متعلق به «آوتوواز» (AvtoVAZ) تولید خود را در کارخانه اصلی خود در شهر «تولیاتی» (Tolyatti) به دلیل عدم تامین قطعات مختلف خودروهایش متوقف کرده است. بیش از 20 درصد قطعات خودروهای آوتوواز از کارخانه‌های رنو، که 67.61 درصد از سهام آوتواز را در اختیار دارد، در رومانی می‌آید که عمدتاً شامل کانکتورها و سایر قطعات الکترونیکی هستند. کارخانه لادا در شهر «ایژفسک» (Izhevsk) نیز تولید خودرو را متوقف کرده است.

در حال حاضر، تولید به مدت چهار روز متوقف شده است، اما این احتمالاً تازه شروع کار است و می توان انتظار وقفه های بیشتری را هم داشت. به گزارش WSJ به نقل از یکی از اعضای سابق هیئت مدیره AvtoVAZ «اگر تبادلات متوقف شود، AvtoVAZ متوقف می شود». دلیل آن وابستگی شدید لادا به قطعات وارداتی از کشورهای دیگر است. هنوز بیانیه ای از طرف این شرکت در رسانه های رسمی آن منتشر نشده است اما یک رسانه روسی به نام «اتونیوز» بیانیه زیر را منتشر کرده که گفته می شود از طرف این شرکت است:

«در ارتباط با بحران جاری در تامین قطعات الکترونیکی و به منظور جلوگیری از کاهش قابل توجه سطح درآمد کارکنان شرکت، شرکت AvtoVAZ تصمیمات زیر را در مورد برنامه کاری کارخانه ها در تولیاتی و ایژِفسک اتخاذ کرده است: روز پنجم مارس 2022، یک روز تعطیلی با حقوق اعلام می شود. نهم تا یازهم ماه مارس نیز با پرداخت دو سوم متوسط درآمد ماهانه، روزهای تعطیلی اعلام می شود

بر اساس داده‌های «مارک لاینز» (MarkLines)، لادا با تحویل 22,378 خودرو، پرفروش‌ترین برند خودرو در روسیه در ماه فوریه امسال بوده است که البته این رقم کاهش 20.8 درصدی را نسبت به ماه مشابه سال گذشته نشان می دهد. رسانه‌های محلی گزارش می‌دهند که تولید خانواده «گرانتا» (Granta)، پرفروش‌ترین مدل لادا، تحت تأثیر تحریم ها قرار گرفته است، که این واقعیت احتمالاً به این معنی است که اعداد ماه مارس حتی به میزان قابل‌توجهی کمتر نیز خواهد بود.

منبع موتور ۱


نظرات