1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. دارایی 2.2 میلیارد دلاری مرسدس در روسیه در خطر مصادره است

دارایی 2.2 میلیارد دلاری مرسدس در روسیه در خطر مصادره است

23 اسفند 1400
  • 0

مرسدس بنز در گزارش سالانه خود فاش کرد که دارایی هایی به ارزش تقریبی 2.2 میلیارد دلار در روسیه دارد که در صورت موافقت حزب حاکم روسیه با پیشنهاد ملی کردن کارخانه های تولیدی متعلق به شرکت های خارجی که تولید خود را در این کشور متوقف کرده اند، در معرض مصادره قرار می گیرد.

به گزارش رویترز، این شرکت هشدار داده که جنگ در اوکراین خطراتی را از جمله اختلال در تامین قطعات، انرژی و حملات سایبری را به همراه دارد. در این بیانیه آمده است که این خطرات ممکن است با «مصادره بالقوه دارایی های شرکت های مستقر در روسیه» وخیم تر شود.

اظهارات مرسدس به دنبال پیشنهادی است که توسط یکی از اعضای ارشد «روسیه متحد»، حزب حاکم این کشور، برای ملی کردن کارخانه‌های تولیدی شرکت‌هایی که در جریان حمله روسیه به اوکراین، از این کشور خارج شدند و تولیدشان را متوقف کردند، مطرح شده بود.

اگرچه مرسدس بنز تنها سازنده آلمانی نیست که تولید را در کارخانه هایی که در روسیه فعالیت می کنند متوقف کرده است. کارخانه بنز که در «اسیپووو» (Esipovo) در نزدیکی مسکو و در سال 2019 افتتاح شد، اولین کارخانه ای بود که پس از سال ها توسط یک سازنده خارجی در این کشور افتتاح می شد. بنز گفته است که زیرمجموعه های روسی آن حدود یک میلیارد یورو (1.09 میلیارد دلار) به بانک ها بدهی دارند که این شرکت تسویه آن را تضمین کرده است.

mercedes-factory-russia.webp

ولادیمیر پوتانین، میلیاردر روسی که نامی مشابه با رئیس جمهور این کشور دارد و رئیس غول فلزات این کشور، شرکت «نوریلسک نیکل»، به کرملین هشدار داده است که ملی کردن دارایی های شرکت های غربی می تواند کشور را بیش از 100 سال به عقب بازگرداند. به نقل از «سی ان ان»، پوتانین در پیام رسان تلگرام گفت: «این کار، اولاً ما را به صد سال پیش می برد، یعنی به سال 1917 و در پی آن، برای چندین دهه بی اعتمادی سرمایه گذاران بین المللی را به روسیه تجربه خواهیم کرد

«ثانیاً، من معتقدم، تصمیم بسیاری از شرکت‌ها برای تعلیق فعالیت‌های خود در روسیه، تا حدودی یک ماهیت احساسی دارد و ممکن است در نتیجه فشار بی‌سابقه‌ای باشد که از سوی افکار عمومی خارج از کشور به آنها وارد شده است. بنابراین به احتمال زیاد آنها از این تصمیم خود بر می گردند و شخصاً چنین فرصتی را برای آنها محفوظ می دانم. ما نباید سعی کنیم «در را ببندیم»، بلکه باید تلاش کنیم موقعیت اقتصادی روسیه را در بازارهایی که مدت زیادی برای پرورش آن صرف کرده ایم، حفظ کنیم

 

روسیه صادرات بیش از 200 کالا از جمله خودرو را ممنوع کرد

روسیه این هفته تصمیم گرفت صادرات برخی از محصولات (از جمله وسایل نقلیه) را به کشورهایی که به گفته آن «اقدامات غیردوستانه ای» علیه‌ این کشور انجام داده‌اند، ممنوع کند. این اقدام به سرعت باعث شد تا استلانتیس و هیوندای از تولید در این کشور دست بکشند و فعالیت خود را تا اطلاع ثانوی متوقف کنند.

در همین حال، لادا، محبوب ترین برند روسیه (که متعلق به AvtoVAZ است، که آن نیز به نوبه خود متعلق به رنوی فرانسه است) نیز مجبور به توقف تولید شده است، اگرچه این تصمیم در نتیجه مشکلات تامین قطعات ناشی از تحریم های خارجی گرفته شده است.



نظرات