وسایل نقلیه‌ی خودران می‌توانند بدون پدال و فرمان تحویل مشتری شوند

26 اسفند 140012:00
3 دقیقه


وسایل نقلیه‌ی خودران می‌توانند بدون پدال و فرمان تحویل مشتری شوند

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات متحده (NHTSA) به صورت رسمی قانونی قدیمی را تغییر داده که برای خودروسازان موقعیتی ایجاد می‌کند تا وسایل نقلیه خودران خود را بدون فرمان یا پدال تحویل مشتری بدهند.

مقررات ایمنی خودروسازان را ملزم کرده است که هر وسیله نقلیه مسافربری با چندین ویژگی ایمنی - از جمله فرمان و پدال - تحویل شوند تا بتوانند به صورت قانونی در خیابان حرکت کنند. این مقررات ساده و بدیهی به نظر می رسند، اما با ظهور وسایل نقلیه بدون راننده، دیگر نمی‌توان آنها را بدیهی در نظر گرفت.

ستون فرمانی که به داخل محفظه سرنشین امتداد می‌یابد، فضا اشغال می‌کند و اگر وسیله نقلیه خودران باشد، وجود آن واقعا لزومی ندارد.

با تأیید خدمات حمل و نقل بدون راننده در جاده‌های ایالات متحده، از جمله Waymo در آریزونا و کالیفرنیا و Cruise در کالیفرنیا، که روز به روز در حال افزایش است، ایجاد برخی تغییرات در این مقررات ضروری به نظر می‌آمد.

چندین شرکت، از جمله جنرال موتورز و تسلا، تصریح کرده بودند که قصد دارند خودروهایی بدون فرمان تولید کنند. آنها اکنون می‌توانند این کار را در ایالات متحده انجام دهند، چرا که به گزارش رویترز NHTSA رسما این قانون را تغییر داده است:

«قانونگذاران در ایالات متحده نسخه‌ی نهایی قوانینی را منتشر کردند که به موجب آن تولیدکنندگان وسایل نقلیه خودکار برای پاس کردن استانداردهای تصادف نیازی به تجهیز وسایل نقلیه کاملاً خودران به کنترلگر‌های رانندگی دستی ندارند.»

این قانون در مورد وسایل نقلیه‌ای که از اساس به منظور خودرانی ساخته شده‌اند اجرایی خواهد شد.

این موضوع به Cruise و Waymo اجازه می‌دهد تا به جای تجهیز وسایل نقلیه‌ای مانند خودروی الکتریکی بولت، جگوار آی-پیس و مینی‌ون پاسیفیکا، به ساختن وسایل نقلیه جدید با طراحی داخلی بهتر برای خوروهای بدون راننده بپردازد.

جنرال موتورز در سال 2018، به امید استفاده از فناوری خودران Cruise از یک خودروی الکتریکی بولت بدون فرمان رونمایی کرد. تسلا نیز در سال 2019 از مدل 3 بدون فرمان رونمایی کرد، اما رویکرد این شرکت به رانندگی خودران می‌تواند این معنی را داشته باشد که به این زودی‌ها شاهد این خودرو در جاده ها نخواهیم بود.

Cruise و Waymo خدمات خودرانی دارند که برای فعالیت‌های تجاری در محدوده‌های مشخصی از بخش‌های شهر تاییدیه گرفته‌اند، در حالی که تسلا چشم‌انداز وسیعتری دارد و می‌خواهد سیستم خودرانی ارائه کند که بتواند شما را تقریباً به هر نقطه‌ای از جهان که بخواهید ببرد. ادعای تسلا این است که تمام وسایل نقلیه‌ای که امروز تحویل داده می‌دهد، سخت‌افزارهای لازم برای دستیابی به این هدف را دارند که با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری آتی محقق خواهند شد.

در عین حال این مساله وجود دارد که این وسایل نقلیه توسط رانندگان انسانی هدایت می‌شوند یا در حالت حداقلی نظارت می‌شوند، که به فرمان و پدال نیاز دارند.

منبع: الکترک