1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تصادفات و حوادث
  4. 5 نوع مختلف تصادف خودرو: کدام ها خطرناک ترین هستند و چگونه می توانید از آنها اجتناب کنید

5 نوع مختلف تصادف خودرو: کدام ها خطرناک ترین هستند و چگونه می توانید از آنها اجتناب کنید

27 اسفند 1400
  • 0

تصادفات رانندگی می تواند منجر به صدمات و تلفات جدی شود. بنابراین مهم است که از انواع مختلف تصادفات رانندگی که ممکن است رخ دهند و آنچه باید برای جلوگیری از آنها انجام دهید آگاه باشید.

در اینجا به پنج مورد از خطرناک ترین تصادفات رانندگی می پردازیم.

 

۱. برخوردهای رو در رو

اگر چشم باز کردید و دیدید که در یک برخورد از رو به رو دچار جراحت شده اید و درد می کشید، می دانید که زنده مانده اید! چرا که این نوع تصادف ها از مرگبارترین انواع آنها هستند.

head-on-collision.webp

اما امیدواریم که در وهله اول درگیر یک چنین تصادفی نشوید.

برخورد رو در رو زمانی اتفاق می افتد که دو وسیله نقلیه که در جهت های مخالف هم حرکت می کنند با یکدیگر برخورد می کنند. این برخوردها عموما به عنوان یکی از خطرناک ترین انواع تصادفات رانندگی در نظر گرفته می شوند. متأسفانه، این تصادفات اغلب منجر به جراحات و تلفات جدی می شود.

برای اجتناب از آنها، به جز آنکه با سرعت مطمئن حرکت می کنید، سعی کنید که در هنگام خستگی یا شرایط آب و هوایی نامناسب از رانندگی اجتناب کنید.

 

۲. برخوردهای جانبی

این تصادف ها در حالی که به اندازه تصادفات از رو به رو خطرناک نیستند، اما همچنان می تواند منجر به صدمات جدی و حتی تلفات شوند. این نوع از تصادف ها معمولاً در تقاطع‌ها اتفاق می‌افتد که در آن معمولا یک اتومبیل با سر به کنار یک اتومبیل دیگر برخورد می کند.

side-collision.webp

دلیل اینکه این نوع تصادفات می تواند منجر به صدمات جدی و تلفات جانی شود این است که خودروها معمولا در کناره ها از حفاظت کمتری برخوردارند.

برای جلوگیری از درگیر شدن در یک برخورد جانبی، هر بار که به یک تقاطع نزدیک می‌شوید بیشتر احتیاط کنید. مطمئن شوید که همیشه قبل از ادامه حرکت به هر دو طرف نگاه می کنید، حتی اگر حق تقدم با شما باشد.

 

۳. برخورد از عقب

حتی اگر تصادفات از عقب در مقایسه با سایر تصادفات رانندگی کمتر منجر به مرگ و میر شود، باز هم می تواند باعث صدمات جدی به خصوص به گردن، ستون فقرات و سر شود. شدت جراحات به سرعت وسیله نقلیه ای که با ماشین شما برخورد می کند بستگی دارد.

rear-end-collision.webp

برای جلوگیری از اینکه به خودروی جلویی برخورد کنید، هرگز آن را از نزدیک دنبال نکنید، و متناسب با سرعت خود فاصله بیشتری از خودروی جلویی حفظ کنید. همچنین در حین رانندگی از عواملی که باعث حواس پرتی می شوند و نگاه شما را از جاده منجرف می کنند، از جمله گوشی موبایل، دوری نکنید.

همچنین مطمئن شوید که گاهی از آینه های خود به دقت استفاده می کنید تا مراقب وسایل نقلیه پشتی هم باشید.

 

۴. واژگونی

واژگونی زمانی اتفاق می افتد که رانندگان کنترل وسایل نقلیه خود را از دست بدهند. این امر می‌تواند ناشی از سرعت بالا در پیچ‌های تند و خطرناک یا رانندگی در حالت خستگی، تحت تأثیر الکل یا مواد مخدر و یا در شرایط بد آب و هوایی باشد.

rollover-accident.webp

واژگونی خودرو می تواند بر روی یک طرف یا روی سقف خودرو باشد. تصادفات واژگونی بسیار خطرناک هستند و می توانند منجر به آسیب های جدی زندگی شوند. اگرچه احتمال واژگونی خودروهای بزرگتر بیشتر است، اما خودروهای کوچکتر نیز می توانند واژگون شوند.

برای جلوگیری از واژگونی هایی که توسط رانندگان دیگر ایجاد می شود، فضای مانور زیادی برای خود نگه دارید، هوشیار باشید و مراقب سایر رانندگانی باشید که در جاده زباله می ریزند و یا اشیای دیگری از پشت خودرویشان به جاده می افتد. رانندگی نکردن در شرایط آب و هوایی بد نیز می تواند به شما کمک کند تا درگیر تصادف خطرناک واژگونی نشوید.

 

۵. تصادف زنجیره ای

تصادف دو خودرو با هم به اندازه کافی خطرناک است، اما وقتی چندین وسیله نقلیه درگیر شوند، وضعیت می تواند حتی خطرناک تر هم شود. در این تصادف ها، خودروها ممکن است بارها با سرعت بسیار بالا توسط وسایل نقلیه دیگر مورد اصابت قرار گیرند و این در حالی است که اغلب رانندگان نمی‌توانند در این وضعیت از وسایل نقلیه خود خارج شوند.

pile-up-accident.webp

اگرچه رانندگانی که تحت تأثیر الکل یا مواد مخدر با سرعت بالا رانندگی می‌کنند، می‌توانند عامل ایجاد تصاف های زنجیره ای باشند، آب و هوای بد عامل اصلی این نوع تصادف ها است. بنابراین هنگام رانندگی در برف، یخ، مه یا باران باید هشیاری بیشتری داشته باشید و در صورت امکان از رانندگی در چنین شرایطی خودداری کنید.

تصادف های زنجیره ای معمولاً در بزرگراه‌های چند لاینه اتفاق می‌افتند که محدودیت سرعت در آنها بالاتر است. بنابراین، یکی دیگر از راه های جلوگیری از این نوع تصادفات خطرناک رانندگی، دوری از بزرگراه های چند خطه در آب و هوای نامساعد است.



نظرات