1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. حسگرهای تشخیص الکل؛ ویژگی ایمنی جنجالی‌ای که ممکن است به یکی از ملزومات خودروهای جدید تبدیل شود.

حسگرهای تشخیص الکل؛ ویژگی ایمنی جنجالی‌ای که ممکن است به یکی از ملزومات خودروهای جدید تبدیل شود.

6 فروردین 1401
  • 0

دولت ایالات متحده در حال کار بر روی مقرراتی است که وسایل نقلیه جدید را ملزم به داشتن حسگرهای تنفسی یا لمسی می‌کند که بتوانند راننده‌ای را که تحت تأثیر الکل قرار دارند تشخیص دهد. این فناوری، با هدف ایمن‌تر کردن جاده‌ها، در صورت تشخیص سطح الکل خون بالای 0.08 درصد، خودرو را غیرقابل رانندگی می‌کند.

بر اساس داده‌های اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها(NHTSA)، در سال 2019 بیش از 10000 نفر در تصادفاتی که در آنها راننده‌ای تحت تاثیر الکل بوده است جان خود را از دست داده‌اند. این گزارش می‌گوید که این آمار تقریباً 30 درصد از کل تلفات رانندگی را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل NHTSA  در حال همکاری با گروهی از خودروسازان برای توسعه دستگاه ایمنی شرح داده شده است.

این گروه خودروسازان عنوان این همکاری را  برنامه «سیستم تشخیص الکل در راننده برای ایمنی » گذاشته‌اند و در حال کار بر روی برخی از راه حل‌های ممکن هستند. گزینه‌ی استفاده از  تنفس‌سنج‌ها و یا حسگرهای لمسی‌ای که از نور مادون قرمز استفاده می‌کنند برای خودروهای تولیدی آینده روی میز قرار دارند. هر کدام از اینها می‌توانند وسیله‌ی نقلیه را در صورتی که در نتیجه‌ی آزمایش سطح الکل خون بیشتر از حد قانونی باشد، غیر فعال کنند. این برنامه قطعا تعداد حوادث رانندگی در مستی، تصادفات و دستگیری ها را در سطح ایالات متحده کاهش خواهد داد.

طبق متن دستور فدرالی که توسط NHTSA ابلاغ شده است، این فناوری جدید باید "به صورت غیر فعال بر عملکرد راننده یک وسیله نقلیه موتوری نظارت کند تا به طور دقیق تشخیص دهد که آیا امکان دارد که توان راننده برای رانندگی مختل شده باشد." در مقایسه با تنفس‌سنج‌ها، حسگرهای لمسی مطمئناً برای بسیاری از افراد مزاحمت کمتری خواهند داشت.

با این حال، افرادی که اعتقاد دارند این فناوری بیش از حد مزاحمت ایجاد خواهد کرد، انتقاداتی به این برنامه دارند. از نظر طرفداران برنامه، دور کردن افرادی که شرایط رانندگی ندارند، از جاده ها بدون شک کار خوبی است. اگر چه، هیچ فناوری‌ای در صد درصد مواقع درست کار نمی کند، در نتیجه ممکن است خودروهای مجهز به این فناوری برای افراد کاملا هشیار هم غیرفعال شوند.

این فناوری ممکن است از سال 2026 برای هر خودروی جدیدی الزامی شود. این تنها یکی از فناوری‌های متنوع تازه‌ای است که NHTSA برای الزامات آینده در نظر گرفته است.



نظرات