1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. راهنمای انواع خودروهای سبز: الکتریکی، هیبریدی و هیبریدی شارژی چه فرقی دارند؟

راهنمای انواع خودروهای سبز: الکتریکی، هیبریدی و هیبریدی شارژی چه فرقی دارند؟

1 فروردین 1401
  • 0

خودروهای سبز دیگر به جزو ثابتی از اخبار روزانه بازار خودرو تبدیل شده اند و شاید کمتر کسی در این موضوع تردید داشته باشد که در دهه آینده خودروهای احتراقی جایشان را به خودروهای الکتریکی خواهند داد. اما همه خودروهای الکتریکی شبیه هم نیستند و انواع مختلفی دارند. در ادامه سه نوع اصلی این خودروها را با هم مقایسه می کنیم: هیبریدی، هیبریدی شارژی و الکتریکی.

 

هیبریدی

یک خودروی هیبریدی دارای دو پیشرانه است، یکی بنزینی و دیگری برقی که برای حداکثر کارایی با هم کار می کنند. در برخی شرایط، موتور احتراقی می تواند به طور کامل خاموش شود و خودرو تنها با اتکا به باتری به حرکت خود ادامه دهد. باتری با گرفتن انرژی از سیستم ترمز یا مستقیماً از موتور احتراقی شارژ می شود.

ev-types-hybrid.webp

هیبریدی‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارند، و پر بازده‌ترین آنها می‌تواند تقریباً 25 کیلومتر مسیر را با یک لیتر بنزین طی کند. اگر می خواهید در مصرف تنها در سوخت صرفه جویی کنید بدون اینکه نگران شارژ خودرو باشید، خودروی هیبریدی را با بنزین پر کنید و به جاده بزنید.

 

هیبریدی شارژی (PHEV)

این نوع خودرو، گامی به سوی الکتریکی شدن کامل است. هیبریدی های شارژی معمولاً می توانند بین 16 تا 80 کیلومتر را فقط با برق طی کنند. هنگامی که باتری تخلیه می شود، هیبریدی های شارژی مانند هیبریدهای معمولی عمل می کنند و به راحتی از پیشرانه الکتریکی به احتراقی جابجا می شوند.

البته هیبریدی های شارژی نیاز به اندکی تلاش بیشتر دارند و برای به دست آوردن حداکثر برد پیمایش در هر بار رانندگی، باید روزانه یک بار آنها را شارژ کنید. اما جذابیت آنها انعطاف پذیری شان است. به عنوان مثال، تویوتا RAV4 پرایم با باتری کاملاً شارژ شده می‌تواند حدود 67 کیلومتر را تنها با برق طی کند که این مسافت برای اکثر رفت و آمدها کافی است. حالی به این برد، یک باک پر از بنزین را اضافه کنید و برد ترکیبی تا 960 کیلومتر افزایش خواهد یافت.

این نوع خودروها مناسب ترین گزینه برای افرادی است که رفت و آمدهای کوتاه دارند و می‌توانند از قابلیت‌های فقط الکتریکی این خودروها بهره کامل را ببرند، اما از طرف دیگر گاهی نیز سفرهای طولانی‌تری هم با خودرو انجام می دهند که در طول آنها شارژ مجدد یک خودروی الکتریکی سخت یا حتی غیرممکن است. دسترسی به شارژر در خانه یا محل کار برای استفاده حداکثری از هیبریدی های شارژی ضروری است.

 

خودروی (کاملا) الکتریکی (EV)

وسایل نقلیه الکتریکی یا خودروهای الکتریکی به نام خود وفادار هستند؛ کاملا برقی، بدون موتور بنزینی حتی به عنوان پشتیبان. بعضی از خودروهای برقی امروزی می توانند بیش از 800 کیلومتر را با یک بار شارژ طی کنند، اما برد بیشتر آنها بین 320 تا 560 کیلومتر است. رانندگی در بزرگراه، هوای سرد و عادات رانندگی همگی می‌توانند به شکل چشمگیری بر برد خودروهای برقی تأثیر منفی بگذارند، و از آنجایی که برای شارژ مجدد، ایستگاه‌های بسیار کمتری نسبت به پمپ بنزین ها وجود دارد، فرآیند آن زمان‌بر است و باید برای سفرهای خود با دقت بیشتری برنامه‌ریزی کنید.

ev-types-ev.webp

همچنین، تجربه رانندگی EV با خودروهای سنتی متفاوت است. خودروهای برقی به محض شروع حرکت با تمام قدرت خودرو را از جا می کنند و این چیزی است که اکثر رانندگان دوست دارند. اما از طرف دیگر پایتان را که از روی پدال گاز برمی دارید اکثر خودروهای الکتریکی انتقال انرژی به چررخ ها را برای حفظ شارژ باتری کاهش می دهند، در حدی که این توقف انتقال قدرت می تواند آنقدر قوی باشد که در بیشتر مواقع نیازی به پدال ترمز برای رانندگی نداریم. این ویژگی در ابتدا کمی عجیب به نظر می رسد، اما پس از مدتی می تواند حتی جالب و سرگرم کننده هم باشد و زمانی که در ترافیک گیر کرده اید به کمکتان بیاید.

خودروهای برقی برای رانندگان شهری که رفت‌وآمدهای کوتاهی دارند، به شارژر دسترسی دارند و به راحتی می توانند از قبل برای مدیریت مصرف انرژی خودرو برنامه‌ریزی کنند تا در جاده‌ها نمانند، بهترین گزینه هستند. البته خوشبختانه، انجام این کار به طور فزاینده‌ای در حال آسان‌تر شدن است چرا که روز به روز شارژرهای بیشتری از شرکت‌های مختلف به شبکه شارژ اضافه می شوند و در دسترس قرار می گیرند.

البته شما باید تفاوت‌ها در سرعت شارژ شدن و میزان برقی که ماشینتان مصرف می کند را بدانید، اما یافتن و فهمیدن این اطلاعات کار سختی نیست.

منبع اتوبلاگ


نظرات