1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. لاستیک‌های هوشمند پیرلی

لاستیک‌های هوشمند پیرلی

4 فروردین 1401
  • 0

از وقتی که لاستیک‌های زمستانی و پس از آن لاستیک‌های تمام فصول مانند کراس-کلایمت میشلین یا سینتوراتوی تمام فصول پیرلی وارد صحنه شدند، طراحی لاستیک‌ها از آن چیزی که بود فنی‌تر شده است.

جدیدترین لاستیک پیرلی، اسکورپیون است، لاستیکی مخصوص شاسی بلندها که محدوده‌ی تابستان، تمام فصول و زمستان‌های سخت را را پوشش می‌دهد.

مواد پیشرفته نقش مهمی در توسعه و پیشرفت فناوری لاستیک ایفا می‌کنند و ترکیبات به کار رفته در اسکورپیون‌ها مثال خوبی از این موضوع هستند. گفته می‌شود به لطف ویژگی‌های الاستیک پلیمرهایی که به همراه سیلیکا و رزین، برای افزایش چسبندگی، تولید شده‌اند، نسل جدیدی از مواد لاستیکی مصنوعی به لاستیک تابستانی پیرلی نوعی «هوش مکانیکی» می‌دهند.

خواص این مواد پلیمری بسته به میزان دما تغییر می‌کند، تا با شرایط سطح متناسب شود. پیرلی ادعا می‌کند که ماده سازنده‌ی لاستیک جدید را با استفاده از یک فرآیند ثبت اختراع شده‌ ساخته است. این فرآیند حاصل تجربه‌های آن‌ها در ورزش‌های موتوری برای تولید ماده‌ای است که از نظر قوام یکنواخت‌تر باشد و عملکرد را در مدت زمانی طولانی‌تر بهبود ببخشد.

لاستیک تمام فصول Scorpion SF2 دارای شیارهایی(شکاف های ریز در الگوی آج) است که به تناسب شرایط سرد و شدید زمستان، و آسفالت مرطوب یا خشک تغییر شکل می‌دهند. در برف، شیارها برای بهتر چسبیدن باز هستند، اما در شرایط مرطوب یا خشک بسته می‌شوند تا سفتی تک‌تک بلاک‌ها را افزایش دهند، چیزی که برای چسبندگی و فرمان‌پذیری، به ویژه در هوای خشک، اهمیت دارد. در واقع، آج برای مطابقت با شرایط از الگویی زمستانی به الگویی تابستانی تغییر می‌کند.

خود بلاک‌ها، اگرچه که برگرفته از جدیدترین طراحی Cinturato All Season SF2 هستند اما برای کاهش صدای جاده در شاسی بلندهای سنگین تقویت و جاگذاری شده‌اند. این ماده نیز مانند لاستیک تابستانی با شرایط سازگار می‌شود- در هوای سردتر و مرطوب‌تر نرم و سازگار است، و در شرایط خشکی و چسبندگی، برای ایجاد ثبات در الگوی آج، سفت می‌شود. پیرلی می‌گوید که این ویژگی با پیوند دادن ذرات سیلیکا با مواد پلیمری محقق شده است.

لاستیک‌های Scorpion Winter 2 رویکرد تازه‌ای به شیارها دارند، که چسبندگی روی سطوح با دمای پایین و همچنین برف و یخ را بهبود می‌بخشد. شیارهای سه‌بعدی قابلیت کش آمدن دارند و می‌توانند از شکل خطی به الگوی زیگزاگ تغییر کنند تا طی فرسوده شدن آج، سطح خود را افزایش دهند.

under_the_skin_winter_tyres_-min.jpg

پیرلی انتظار دارد لاستیک‌هایی در 400 سایز از کل طیف به لیست تجهیزات اریجینال سازندگان ملحق شود. نیمی از این لاستیک‌ها مربوط به خودروهای الکتریکی جدید هستند و 75 درصد از لاستیک‌هایی که تاکنون از طیف تابستانی لیست شده‌اند به خودروهای الکتریکی تعلق دارند. همچنین گفته می شود که آخرین نسخه در زمینه‌ی کاهش سر و صدای جاده و مصرف انرژی، و در عین حال بهبود عملکرد ترمزگیری بازی را به سطح تازه‌ای برده است.

اسکورپیون نام تازه‌ای در صنعت لاستیک نیست. اولین نسخه‌ی اسکورپیون در سال 1986 برای لامبورگینی 4x4 قدرتمند LM002 با موتور V12   ساخته شد تا بتواند بر روی هر سطحی از آسفالت گرفته تا شن های صحرا حرکت کند.

منبع اتوکار


نظرات