1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تصادفات و حوادث
  4. کیسه‌های هوا جان انسان‌ها را نجات می‌دهند و البته گاهی اوقات هم لوگوی خودرو را روی دست حک می کنند!

کیسه‌های هوا جان انسان‌ها را نجات می‌دهند و البته گاهی اوقات هم لوگوی خودرو را روی دست حک می کنند!

5 فروردین 1401
  • 3

در یک پست توییتری که با واکنش های بسیاری همراه شده است، مارک های نیسان، مرسدس، شورلت و خودروسازان دیگر به‌ صورت کبودی‌های برجسته روی ساعد افراد قابل مشاهده است.

تجربه یک تصادف رانندگی، حتی یک تصادف کوچک، می تواند یک تجربه دلخراش باشد. خوشبختانه ما در روزگاری زندگی می کنیم که مهندسی ایمنی هوشمند، تصادفات را کمتر از همیشه مرگبار کرده است. اما با این حال، آسیب دیدگی ناشی از تصادف هنوز امری عادی است و ظاهراً متحمل شدن یک نوع آسیب خاص و واقعاً عجیب و غریب، بیشتر از چیزی که انتظار دارید، محتمل است: حک شدن لوگوی خودرو روی دست!

آندره آ خوارز، ساکن دالاس در تگزاس، که از شناسه توییتر pielcanela@ استفاده می کند، این واقعیت را زمانی که با نیسان خود تصادف کرد، به روش سخت آن یاد گرفت. خوارز به سایت موتور ۱ گفته است که وسیله نقلیه او از بغل در یک چهار راه مورد اصابت قرار گرفت و او با شکستگی دست و کوفتگی نسبتاً جدی در ساعد همان دست مواجه شده است.

البته در همان حالت گیجی و منگی پس از تصادف، خوارز به اندازه کافی هشیار بوده است که مکثی کند و عکسی از کبودی دست خود بگیرد. همانطور که در تصویر ابتدای این گزارش می بینید، نشان روی فرمان نیسان، بر روی ساعد او با انفجار کیسه هوای راننده نقش بسته است. تصویر این کبودی با 163000 لایک و تقریبا 10000 ریتوییت تا زمان نگارش این مقاله، در بازه زمانی یک روزه در توییتر بازتاب زیادی پیدا کرده است. اما شاید جالب‌ترین شکل تعامل، پاسخ‌های سایر کاربرانی باشد که داستان‌های بسیار مشابهی را روایت می کنند.

airbag-bruises-5.webp

در تصویر بالا می بینید که این فرد نیز در سال 2016 یک مهر تقریباً کامل از لوگوی H هیوندای روی ساعد خود دریافت کرده است. در پاسخ‌های توییت اصلی، هر چه بیشتر جستجو کنید، مارک‌های ثبت شده از برندهای متنوعی را خواهید دید: دوج، جیپ، هوندا، مزدا، بیوک و بسیاری دیگر. در واقع، ده‌ها نفر با صدمات و علائم بسیار مشابه وجود دارند، که اکثر آنها تقریباً در همان محل در ساعد افراد ظاهر می‌شوند.

کیسه های هوا از طریق سوختن سریع یک ماده جامد به سرعت باد می شوند و به شکل یک بالش بین سرنشین و بدنه خودرو در نقش حفاظی نرم قرار می‌گیرند. باد شدن کیسه هوا فقط کسری از ثانیه طول می کشد و کیسه هوا را با سرعت 320 کیلومتر در ساعت به سمت بیرون پرتاب می کند. نکته مهم این است که کیسه هوای راننده نیز باید قسمت مرکزی فرمان را که اغلب با علامت تجاری یا آرم خودرو تزئین شده است، منفجر کند.

حال در نظر بگیرید که در رانندگی با یک دست، اغلب با دست در بالای فرمان و ساعد آویزان در قسمتی از مرکز چرخ، چقدر محتمل است که در صورت وقوع تصادف و باز شدن ایربگ این کبودی ها به وجود بیایند. البته احتمال آن کمتر از یک در میلیون است و کبودی ساعد بهتر از باز نشدن ایربگ است! با این حال این موضوع چیزی از مسئولیت سازندگان خودرو برای رفع این مشکل کم نمی کند.

منبع موتور ۱


نظرات

  • حسن صالحی حسن صالحی (7 فروردین 1401 ساعت 20:30)

    البته این حکاکی مختص ماشینهای خارجی هست و اون‌هم احتمالا به خاطر اینه که صاحب خودرو بداند که بعد از خدا کی اون رو نجات داده اما در صورت تصادف در اکثر ماشین‌های ایرانی الالخصوص پراید خدای ناکرده تمام جلوبندی و موتور را باید از درون امعاء و احشاء سرنشینان جدا نمود

  • حسن صالحی حسن صالحی (7 فروردین 1401 ساعت 17:23)

    البته این حکاکی مختص ماشینهای خارجی هست و اون‌هم احتمالا به خاطر اینه که صاحب خودرو بداند که بعد از خدا کی اون رو نجات داده اما در صورت تصادف در اکثر ماشین‌های ایرانی الالخصوص پراید خدای ناکرده تمام جلوبندی و موتور را باید از درون امعاء و احشاء سرنشینان جدا نمود

  • عبدالله عبدالله (7 فروردین 1401 ساعت 10:38)

    هرچی باشه باز هزار مرتبه از نبودش/ بازنشدنش بهتره
    و السلام