1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. دولت کانادا می‌خواهد بر خودروهای لوکس مالیات اعمال کند

دولت کانادا می‌خواهد بر خودروهای لوکس مالیات اعمال کند

1 فروردین 1401
  • 1

دولت کانادا پیش‌نویس طرح پیشنهادی مقرراتی را را منتشر کرده است که بر اساس آن بر خودروها لوکس و هواپیماهای با قیمت خرده‌فروشی بیش از 100000 دلار کانادا، و قایق های جدید با قیمت بیش از 250000 دلار کانادا مالیات اعمال می‌شود. این اقدام با واکنش خودروسازان مواجه شده است.

مالیات به دو صورت محاسبه می‌شود؛ حالت اول 10 درصد از قیمت کامل فروش و حالت دوم 20 درصد از قیمت بالای حد تعیین شده، و از میان اینها هر کدام کمتر باشد اعمال می‌شود. به گزارش اتوماتیونیوز کانادا، این مالیات بر خودروهای با آلایندگی صفر نیز تأثیر می گذارد. چیزی که انجمن تولیدکنندگان خودروی کانادا (CVMA) را که برای سه شرکت بزرگ دیترویت در کانادا لابی می‌کند، نگران کرده است.

برایان کینگستون، مدیر اجرایی CVMA، می‌گوید: «کانادا بدون داشتن برنامه‌ای متمرکز و جاه‌طلبانه برای کمک به کانادایی‌ها در تغییر به سمت خودروهای الکتریکی، به اهداف خود برای رسیدن به وسایل نقلیه‌ی با آلایندگی صفر دست نخواهد یافت. مالیات بر وسایل نقلیه‌ی با آلایندگی صفر، زمانی که قیمت، بزرگترین مانع استقبال از این خودروهاست، سیاستی اشتباه در زمانی اشتباه است.»

خودروسازان آمریکایی (مانند دیگر بازیگران این صنعت) سرمایه‌گذاری هنگفتی روی فناوری الکتریکی کرده‌اند. برای مثال به صورت مشخص، جنرال موتورز، تلاش‌های خود را روی خودروهای الکتریکی لوکس متمرکز کرده است. اولین خودروی آن بر مبنای پلت‌فرم الکتریکی جدید Ultium، یک شاسی بلند لوکس به نام GMC Hummer EV است که مدل ابتدایی نسخه‌ی 1 آن در کانادا 125898 دلار کانادا  قیمت دارد.

البته کانادا مشوق‌های مالیاتی‌ای نیز برای وسایل نقلیه الکتریکی ارائه می‌دهد، اما فقط برای خودروهایی که قیمت پایین‌تری دارند. در حال حاضر، وسایل نقلیه‌ای با شش صندلی یا کمتر با قیمت پایه کمتر از 45000 دلار کانادا، یا خودروهایی با هفت صندلی یا بیشتر که قیمت پیشنهادی تولیدکننده برای خرده‌فروشی آنها کمتر از 55000 دلار کانادا باشد، در صورتی که وسیله‌ی نقلیه کاملا الکتریکی یا هیدروژنی باشد، واجد شرایط دریافت 5000 دلار کانادا تخفیف مالیاتی هستند. این بدان معناست که خودروهایی مانند فولکس واگن ID.4 و فورد موستانگ Mach-E واجد شرایط دریافت این مشوق‌ها هستند. در عین حال، خودروهای هیبریدی پلاگین نیز واجد شرایط دریافت تا 2500 دلار کانادا تخفیف هستند.

دولت کانادا از مردم دعوت کرده است تا در مورد این لایحه نظر بدهند. لابی جهانی خودروسازان کانادا گفته است که این نظرسنجی تا 11 آوریل انجام خواهد شد. اگر پس از آن این مقررات به تصویب مجلس برسد، از اول سپتامبر 2022 اجرایی خواهد شد.



نظرات

  • آرمان آرمان (1 فروردین 1401 ساعت 18:41)

    در کشور ما پزشک ها به راحتی از مردم طلب پول نقد یا کارت به کارت مستقیم به حساب منشی میکنند و درحالی که همه میدونن برای فرار مالیات اینکار میکنند ولی هیچکس جلوشون نمیگیره،اونوقت کارگر و بازنشته قبل از واریز حقوق مالیات از حساب اونا کسر میشه