1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. کسب و کار
  4. همه چیز در مورد ECU خودرو و عملکرد آن

همه چیز در مورد ECU خودرو و عملکرد آن

25 اسفند 1400
  • 0

همان طور که می‌دانید موتور ماشین های قدیمی ‌با تکیه بر اجزای مکانیکی کار می‌کرد. با توسعه و تکامل فناوری، تولید کنندگان خودرو به منظور افزایش عملکرد و کارایی موتورهایی که تولید می‌کردند، بیشتر به استفاده از ماژول های کنترل و دیگر قطعات الکتریکی روی آوردند؛ تا جایی که در حال حاضر جزء اصلی در سیستم ها را ECU تشکیل می‌دهد.

 

ECU چیست؟

قطعه الکترونیکی ECU یک تراشه اختصاصی است که نرم افزار یا سیستم عامل خود را اجرا می‌کند و برای کار کردن به برق و اتصالات داده نیاز دارد و با دریافت اطلاعات ورودی سنسورهای مختلف، توانایی تجزیه و تحلیل و پردازش دارد. در صورتی که ECU نیاز به ارتقا داشته باشد، با برنامه ریزی مجدد یا به روزرسانی می‌توان آن را ارتقا داد.

ایسیو (ECU) یا واحد کنترل الکترونیکی که مخفف Electronic Control Units است، مغز موتور خودرو به حساب می‌آید و یکی از اجزاء ضروری خودرو است. در داخل یک خودرو چندین ECU وجود دارد که هر کدام نقش خاصی را ایفا می‌کنند؛ این واحد در طول زمانی که موتور ماشین کار می‌کند، با هدف کنترل سایر قسمت ها، دائماً در حال جمع آوری اطلاعات از خروجی سنسورها و پردازش آن‌هاست.

انتشار اطلاعات و سیگنال خروجی سنسورهای خودرو، به صورت آنالوگ است؛ در صورتی که ایسیو تنها می‌تواند سیگنال‌های دیجیتال را پردازش کند. قبل از این‌که اطلاعات به پردازنده وارد شوند، مبدل آنالوگ به دیجیتال که معمولاً هم به صورت آی سی در دسترس است، کار تبدیل نوع سیگنال را انجام می‌دهد. در صورت بروز اختلال در عملکرد این جزء، می‌توانید از طریق خرید ای سی جدید و تعویض آن، مشکل را برطرف نمایید.

به زبان ساده ECU دستگاهی است که تمامی ویژگی های الکترونیکی در خودرو از تزریق سوخت گرفته تا حفظ دمای کامل کابین، کنترل ترمز و تعلیق را کنترل می‌کند. بعضی از خودروها چندین ECU دارند که هر کدام وظیفه کنترل ویژگی های مختلفی را بر عهده دارند؛ ولی بعضی دیگر تنها یک ایسیو دارند که همه چیز را کنترل می‌کند.

اجزا ECU

یک ECU از اجزای مختلفی تشکیل شده که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مبدل های آنالوگ به دیجیتال.
  • خروجی دیجیتال سطح بالا ECU که معمولاً به یک سوئیچ ترانزیستوری نیاز دارند.
  • مبدل های دیجیتال به آنالوگ (با توجه به این‌که پردازنده روی ایسیو دستگاهی دیجیتال است و ECU هم برای به حرکت در آوردن اجزای مختلف موتور، احتیاج به خروجی‌های آنالوگ دارد، برای ارسال سیگنال‌های لازم به موتور به مبدل دیجیتال به آنالوگ DAC نیاز دارد.)
  • تراشه های ارتباطی
  • متناسب کننده سیگنال

در صورت بروز مشکل در بخشی از مبدل دیجیتال به آنالوگ، ممکن است اتفاقاتی همچون اختلال در عملکرد خودرو بیفتد. معمولاً خرید dac و جایگزین کردن آن با قطعه معیوب، راهکار برطرف کردن این مسئله است. این واحد کنترل مانند یک مینی کامپیوتر قابلیت برنامه ریزی دارد و دارای CPU و حافظه است. حافظه ECU دو نوع موقت و دائم دارد. در صورت قطع شدن برق، اطلاعات حافظه موقت از بین می‌رود؛ ولی قابلیت بازیابی دارد؛ این نوع حافظه نگه دارنده عیب های موقت و دائم سیستم انژکتور است. حافظه دائم به نوعی مانند سیستم عامل در کامپیوترهاست و با قطعی برق از بین نمی‌رود.

 

آی سی ecu خودرو.jpg

 

انواع ECU

در ساخت وسایل نقلیه امروزی شاید بیش از صدها ECU به کار رفته باشد. عملکردهای کنترلی موارد ضروری مانند کنترل موتور و فرمان برقی گرفته تا مواردی که مربوط به راحتی مانند شیشه های برقی، صندلی‌ها و تهویه مطبوع، یا امنیت و دسترسی مانند قفل درها و ورود بدون کلید هستند را شامل می‌شود.

ECU توانایی کنترل ویژگی‌های ایمنی غیر فعال مثل کیسه هوا و یا ویژگی‌های اولیه ایمنی فعال مثل ترمز اضطراری خودکار را نیز دارند. در وسایل نقلیه ای که چندین ECU دارند، بسته به نوع کار و وظیفه ای که واحد کنترل بر عهده دارد، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که بعضی از انواع آن، به شرح زیر هستند:

ماژول کنترل موتور

ECU با سنسورهایی که دارد، میزان سوخت لازم و زمان بندی احتراق را برای رسیدن به بیشترین میزان قدرت و صرفه جویی در موتور کنترل می‌کند.

ماژول کنترل ترمز

در خودروهای دارای ABS از BCM یا ماژول کنترل ترمز برای کنترل چرخ ها استفاده می‌شود که در زمان گرفتن ترمز، چرخ ها قفل نکنند و یا دچار لغزش نشوند.

ماژول کنترل گیربکس

ماژول کنترل گیر بکس یا TCM که در وسایل نقلیه اتوماتیک استفاده می‌شود، با هدف تضمین این‌که نرم ترین تعویض های ممکن را داشته باشد، دور موتور و شتاب خودرو را ارزیابی می‌کند.

ماژول کنترل از راه دور

هدف ماژول کنترل از راه دور یا TCU بررسی، کنترل ناوبری ماهواره ای، اتصال اینترنت و تلفن وسیله نقلیه جهت تضمین راه اندازی و اجرای خدمات داخل خودرو است.

ماژول کنترل تعلیق

در خودروهای دارای سیستم تعلیق فعال، ماژول کنترل تعلیق یا SCM وجود دارد که کار آن تضمین ارتفاع سواری صحیح و ایجاد تغییراتی بهینه در سیستم تعلیق بسته به شرایط رانندگی است.

عملکرد ECU

شاید آن طور که تصور می‌شود، کار یک ECU پیچیده نباشد؛ در واقع این قطعه یک دستگاه الکترونیکی است که حافظه آن با اعداد پایه و یک سری پارامترها پر شده است. سنسورهای موجود در اطراف وسیله نقلیه، داده‌های ECU را تغذیه می‌کند. وظیفه ایسیو هم کنترل و مدیریت سیستم های الکترونیکی با دستوراتی برای بهبود خروجی است.

ایسیو اطلاعات را از سنسورهای مختلف روی موتور دریافت می‌کند، اطلاعات دریافتی را با برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده‌ای که توسط سازنده تصمیم‌گیری می‌شود، مقایسه کرده و در نهایت خروجی‌ها را به شمع‌ها، انژکتورهای سوخت و سایر اجزا ارسال می‌کند تا به موتور اجازه دهد با حداکثر توان ممکن کار کند.

مادامی که موتور اتومبیل در حال کار کردن است، بیش از صدها بار در ثانیه این اتفاق‌ها تکرار می‌شوند. ECU با هدف تنظیم مخلوط هوا، سوخت و زمان اشتعال، مرتباً دمای هوا، میزان اکسیژن در اگزوز، موقعیت موتور از طریق سنسورهای میل بادامک و میل لنگ را کنترل می‌کند تا همه اجزا به بهترین نحو عمل کنند.

 

عملکرد ای سی یو.jpg

 

ورودی ECU

یک ECU بسته به عملکرد خودرو، از قسمت‌های مختلف ورودی‌ها را می‌گیرد. مثلاً یک ECU قفل درب زمانی که مسافر دکمه قفل یا باز کردن درب را روی در ماشین یا روی سوئیچ بی سیم فشار می‌دهد، ورودی دریافت می‌کند؛ در حالی که ECU کیسه هوا، ورودی های خود را از حسگرهای تصادف و از سنسورهایی که تشخیص می‌دهند فردی در یک صندلی خاص نشسته، می‌گیرد و ECU ترمز اضطراری خودکار ورودی های خود را از رادارهای رو به جلو که کار آن‌ها تشخیص این است که خودرو در حال نزدیک شدن خیلی سریع به یک مانع می‌باشد، می‌گیرد.

سپس با عملگرها ارتباط برقرار می‌کند تا طبق ورودی های دریافتی، عملی را انجام دهند. ECU قفل درب، محرکی را فعال می‌کند که درب مربوطه را قفل یا باز می‌کند. ECU کیسه هوا بسته به محل سرنشینان، کیسه های هوا را انتخاب می‌کند و سپس محرک ها را هدایت می‌کند تا آنها را باز کنند و ECU ترمز اضطراری خودکار برای جلوگیری از برخورد، ترمزها را درگیر می‌کند.

نحوه باز کردن کیسه های هوا توسط ECU

در خودروهایی که شامل حسگرهایی در اطراف خودرو هستند، کاربرد سنسور تصادف این است که در صورت وقوع تصادف و تکان‌های شدید، به ECU اطلاع دهد. ایسیو سرعت خودرو را در هنگام تصادف اندازه گیری کرده و سپس با استفاده از حافظه داخلی خود، داده های مربوط به راه اندازی کیسه هوا را با هم مقایسه می‌کند و در صورت نیاز، کیسه های هوا را باز می‌کند. تمام این پروسه تنها در چند میلی ثانیه اتفاق می‌افتد.

اگر ECU معیوب باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

یکی از اتفاق های بدی که برای یک ماشین می‌تواند بیفتد، معیوب بودن ECU است و این مسئله ممکن است خودش را با کاهش ناگهانی مصرف سوخت و یا تعویض ناگهانی دنده نشان دهد. زمانی که چراغ چک موتور روشن می‌شود، ممکن است خطاهای زیادی وجود داشته باشد و معمولاً هم یکی از اصلی ترین آنها خطای ECU است.

اگر ECU بسوزد، چه می‌شود؟

از آنجایی که ECU وظیفه کنترل احتراق موتور را بر عهده دارد، اگر ECU بسوزد، ماشین اصلاً روشن نمی‌شود و اگر هم روشن شود، عملکرد بسیار بدی خواهد داشت. قطعاتی چون رله، انژكتور، پمپ بنزین و... که در خودرو دستورات صادر شده از ECU را می‌گیرند و باعث ایجاد عملکردی در قسمت خاصی می‌شوند، عملگر نام دارند و وجود نقص در هر کدام از این عملگرها می‌تواند تاثیر زیادی در کارکرد کلی ECU داشته باشد.

فروش آنلاین قطعات

از آن‌جایی که با خرید اینترنتی دست ما برای بررسی، مقایسه و خرید قطعات مختلف از فروشگاه‌های متنوع باز است و تا حد چشم‌گیری در زمان صرفه جویی می‌شود، پیدا کردن یک فروشگاه معتبر که کار فروش آنلاین قطعات الکترونیک و قطعات خودرویی را انجام دهد، اهمیت بالایی دارد.

با توجه به این‌که فروشگاه دیجی قطعه امکان خرید حضوری و اینترنتی دارد، سفارش‌ها را از طریق لیست BOM نیز ثبت می‌نماید و خدمات مشاوره تخصصی برای خرید محصول و ساخت بردهای متنوع به مشتریان ارائه می‌دهد. یکی از گزینه‌های مناسب برای خرید آنلاین قطعات الکترونیکی و اجزای ECU است.



نظرات