1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. تویوتا ماژول‌هایی برای ذخیره‌سازی هیدروژن می‌سازد

تویوتا ماژول‌هایی برای ذخیره‌سازی هیدروژن می‌سازد

تویوتا ماژول‌هایی برای ذخیره‌سازی هیدروژن می‌سازد
28 اسفند 1400
  • 0

شرکت تویوتا موتور اعلام کرد، یک ماژول ذخیره‌سازی هیدروژن ساخته که از چندین مخزن پرفشار رزینی هیدروژن با تحمل 70 مگاپاسکال و سیستم‌های ایمنی مانند آشکارساز هیدروژن و کلید خاموش کننده خودکار تشکیل شده است. مخازن پرفشار رزینی هیدروژن قبلاً در خودروی پیل سوختی Mirai استفاده شده بود. تویوتا مدل مفهومی این ماژول را در FC Expo (نمایشگاه بین المللی هیدروژن و سلول سوختی) که در توکیو بیگ سایت به نمایش گذاشت.

 

پیشینه توسعه ماژول

تویوتا روی ابتکاراتی جهت تحقق مجموعه خودروهایی مبتنی بر هیدروژن کار کرده است، مانند فروش خودروها و سیستم‌های پیل سوختی. مخزن پرفشار رزینی هیدروژن 70 مگاپاسکالی که برای خودروها ساخته شده، این روزها در میان کسانی متقاضی دارد که می‌خواهند از آن در راه‌آهن، سیستم حمل‌ونقل، جابجایی کالاها در بنادر و همچنین ژنراتورهای پیل سوختی استفاده کنند. با این حال، استفاده از مخازن مشابه در مصارف مختلف مستلزم رعایت استانداردهای ایمنی متفاوت از هم و هماهنگ با هر کدام از محیط‌ها است. به همین دلیل، در حال حاضر از آن‌ها در طیف وسیعی از مصارف استفاده نمی‌شود. دولت دارد روی مطالعات مختلفی کار می‌کند تا در عین اطمینان از ایمنی، پذیرش اولیه هیدروژن را سرعت ببخشد، و تویوتا و شرکای تجاری آن آماده همکاری و ارائه‌ی پشتیبانی هستند. تویوتا این ماژول ذخیره‌سازی هیدروژن را برای پاسخ به این خواسته ها و کمک به گسترش استفاده از هیدروژن ساخته است.

 

ابتکاراتی برای ترویج استفاده از مخازن پرفشار هیدروژن

از سال گذشته، تویوتا با همکاری شرکای تجاری خود در حال انجام آزمایشات تایید گرفتن در تمام مراحل تولید، حمل و نقل و استفاده در محل برگزاری مسابقات  Super Taikyu Seriesبوده است، مکانی برای توسعه‌ی سریع که ایده‌ی «ساخت خودروهای موتوراسپرت همیشه بهتر» را محقق می‌کند. این مدل مفهومی نیز در این مکان توسعه یافته است. امسال نیز، با شروع مسابقات Super Taikyu در سوزوکا، تویوتا بر روی ارتباط با شرکای تجاری جدید و انجام آزمایش‌های تأیید با ایده گسترش استفاده از هیدروژن کار خواهد کرد.

این مسابقه برای تایید امکان حمل و نقل مقادیر زیادی هیدروژن توسط یک کامیون با پیل سوختی انجام می‌گیرد، که قرار است در آن مخازن پرفشار رزینی هیدروژن، برای خودروهایی با حجم بالا (2 مجموعه پکیج 16 مخزنی) که فشار 45 مگاپاسکال دارد، حمل شود.

این تاییدیه پس از تایید صلاحیت مخزن‌ها توسط وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت اجرایی می‌شود و ابتکاری است که به مطالعات انجام شده توسط وزارت زمین، زیرساخت، حمل و نقل و گردشگری برای تشویق به استفاده از هیدروژن کمک می‌کند. تویوتا همگام با مطالعات دولت، به استفاده از فرصت‌هایی مانند مسابقات Super Taikyu برای تأیید توانایی‌هایش در استفاده از مخازن 70 مگاپاسکال که فقط برای استفاده در خودروها تایید شده، ادامه خواهد داد.

001.jpg

ویژگی های مدل مفهومی ماژول ذخیره‌سازی هیدروژن

علاوه بر سه نسخه‌ با ظرفیت هیدروژن متفاوت که براساس مخزن پرفشار رزینی هیدروژن مورد استفاده در Mirai ساخته شده، ماژول‌های بزرگی که از مخازن با ظرفیت‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کنند نیز در خط تولید گنجانده شده‌اند.

ویژگی 1: ذخیره و انتقال هیدروژن

واحد ماژول، که مخازن رزینی هیدروژن ایمن مورد استفاده‌ی خودروها را در خود جای داده، با دستگاه‌های ایمنی مختلفی ادغام شده است تا  با نظارت خودکار به وضعیت عملکرد، از ایمنی کامل ماژول اطمینان حاصل شود. از آنجایی که ذخیره و انتقال هیدروژن با استفاده از محموله‌های هیدروژنی ظرفیت بالا می‌تواند با ایمنی بیشتر و کارآمدتر انجام شود، استفاده از انرژی مبتنی بر هیدروژن در طیف وسیعی از مکان هایی که پر کردن هیدروژن در آنها دشوار است، امکان‌پذیر می‌شود، از جمله بنادر یا مناطق کوهستانی.

ویژگی 2: استفاده از هیدروژن

 وقتی از  هیدروژن به عنوان سوخت در محصولات پیل سوختی، در ترکیبی با ماژول سیستم پیل سوختی که توسط تویوتا در مارس 2021 معرفی شد، استفاده شود، امکان کاربری ایمن و آسان در طیف وسیعی از زمینه‌ها به وجود می‌آید، شامل استفاده در وسایل جابجایی مانند کامیون‌ها و اتوبوس‌ها، به علاوه در  قطارها و کشتی‌ها، جابجایی محموله‌ها در بندر و ژنراتورهای پیل سوختی.



نظرات