1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. «اکسید» به ایران می آید؟

«اکسید» به ایران می آید؟

26 اسفند 1400
  • 3

برند EXEED، خودروساز لوکس چینی است که در اولین سال حضور در بازار روسیه با استقبال قابل قبولی روبرو شد و در سال ۲۰۲۰ از سوی موسسه روسی «مدل‌های سال» توانست «جایزه پیشرفت» را دریافت کند، با توجه به این موفقیت، احتمال اینکه مدیران EXEED در سال آینده تصمیم به ورود به بازار ایران بگیرند نیز بسیار است. به همین دلیل در این مطلب به معرفی خلاصه این برند و محصولاتش می پردازیم.

0.webp

اکسید به عنوان یک برند تازه وارد به بازار خودروهای لوکس تلاش کرده تا با استفاده از تجربیات خودروسازان باسابقه اروپایی و به کارگیری جدیدترین فناوری‌های هوشمند خودروسازی چین، محصولاتی را برای رقابت در این سگمنت، به بازار عرضه کند.

این خودروساز، برای تحقق این منظور در مرکز تحقیق و توسعه خود در مونیخ آلمان، بسیاری از طراحان سابق برندهایی مانند «جگوار لندرووِر» و «ب ام و» را به کار گرفته تا از تجربه و دانش آن‌ها برای نزدیک شدن به استانداردهای طراحی روز اروپا بهره ببرد. مشخصاً، پروژه‌های طراحی این برند زیر نظر «کوین رایس» (Kevin Rice) از طراحان ارشد برندهایی چون «اُپل»، «مزدا» و «ب ام و» صورت گرفته است.

1.webp

این موضوع نشان می‌دهد که خودروسازان چینی، پس از نزدیک شدن در تکنولوژی ساخت خودرو به اروپایی‌ها، اکنون وارد مرحله جدیدی شده‌اند و با کمک طراحان نامدار، به دنبال ساخت خودروهایی هستند که در ظرافت های طراحی نیز در مقابل همتایان با سابقه خود، حرفی برای گفتن داشته باشند.


اکسید برای ورود به بازار خودروهای لوکس، پلتفرم اختصاصی خود را در مرکز جهانی تحقیق و توسعه خود با همکاری شرکایی چون Magna، Bentler، Getrag و BorgWarner طراحی کرده است، این پلتفرم به گونه ای طراحی شده تا بتوان بر روی آن خودروهایی در کلاس سدان‌هایA تا C، SUV، CROSS، MPV و خودروهای برقی را توسعه داد..
مهمترین پیشرانه این پلتفرم نیز یک موتور 2 لیتری توربو GDI با توانایی تولید حداکثر گشتاور 385 نیوتن متر و حداکثر قدرت 255 اسب بخار است.محصولات اکسید با ارائه سیستم رانندگی خودکار سطح 2.5; که شامل پکیج کاملی از 12 سیستم پیشرفته ADAS  است عرضه می شوند و توانسته اند در تست های تصادف به 5 ستاره ایمنی موسسه C-NCAP دست یایند.

2.webp

معرفی محصولات اکسید 

کراس اورهای «اکسید تی ایکس» (Exeed TX) و «اکسید تی ایکس ال» (Exeed TX-L) دو مدل اصلی این برند هستند که تفاوت اصلی تی ایکس ال با تی ایکس در طول بیشتر و هفت نفره بودن آن است، این مدل ها با پیشرانه های 1.5 و 2 لیتری توربو GDi عرضه شده اند که در صورت ورود به بازار ایران، انتظار می رود پیشرانه قوی تر گزینه بهتری برای بازار این روزهای کشور ما باشد.

 

امکاناتی چون راهنمای مسیر به صورت واقعیت افزوده، اپ گوشی همراه متصل به خودرو، سیستم خودران کمکی سطح ۲.۵، سیستم شناسایی عابر پیاده، سیستم کمکی در ترافیک، سیستم ماندن خودکار در بین خطوط، تصفیه کننده هوا و شش کیسه هوا، از جمله امکاناتی هستند که در سایت رسمی این برند برای این خودروها ذکر شده.

3.webp

 «اکسید وی ایکس» نیز مدل دیگری از این برند است که بزرگ‌تر از دو مدلی است که پیش تر معرفی شد و پرچمدار این برند به حساب می آید. این مدل ۷ نفره نیز با همان دو گزینه برای پیشرانه در بازار موجود است؛ پیشرانه ۱.۶ لیتری، با حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متری و پیشرانه ۲ لیتری با حداکثر قدرت حدود ۲۵۵ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتن متری.

7.webp
در بازار چین مدل‌های TX و TXL با قیمتی در بازه ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار یوان به بازار عرضه شده اند. قیمت مدل VX نیز از ۱۸۰ هزار یوان شروع می شود.

این برند اکنون در روسیه، برخی کشور های خاورمیانه و آمریکای جنوبی رونمایی عرضه شده و ممکن است یکی از خودروهایی باشد که در سال آینده به بازار ایران نیز عرضه خواهند شد. باید صبر کرد و دید محصولات اکسید در صورت عرضه به بازار ایران توسط کدام شرکت و در چه بازه قیمتی عرضه خواهند شد، دو نکته ای که خود به تنهایی اثر مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت آن خواهند داشت.



نظرات

  • برایان برایان (4 فروردین 1401 ساعت 12:04)

    خب این قیمتش ظاهراً ۲۷ هزار تاس که بیاد ایران با توجه به اینکه باید سه برابر بشه توسط مدیران خودرو میشه حدود دو میلیاردو چهارصد،،یعنی حدود هشتاد هزار دلار که میتونید باهاش یه اتاق ۵ بی ام و صفر بخرید.

  • غلامعلی غلامعلی (4 فروردین 1401 ساعت 01:10)

    متاسفانه باز هم باید ورود ماشینهای از دور خارج شده را شاهد باشیم کشورهای پیشرفته اینگونه ماشینها را در بایگانی خود گذاشته اند وما دنبال این مدلها هستیم

  • نارون نارون (1 فروردین 1401 ساعت 22:38)

    در بازار چین اینا اصلا فروش نداره فقط برند بی وای دی گریت وال