1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بهترین موتور چهار سیلندری که تا به حال ساخته شده، کدام است؟

بهترین موتور چهار سیلندری که تا به حال ساخته شده، کدام است؟

9 فروردین 1401
  • 1

شکی نیست که تعداد سیلندرها عامل اصلی تعریف کننده یک موتور است. برای چندین دهه، موتورهای V12، V10 و V8 در اکثریت قریب به اتفاق سوپرخودروها و خودروهای اسپرت پیشرو بوده‌اند. با این حال، موتورهای پایین‌تر چهار سیلندر در همین بازه زمانی سهم عظیمی از عامه‌ی مردم را با خود حمل کرده‌اند.

به گفته جی.دی. پاور، بیش از نیمی از خودروهای فروخته شده در سال 2020، زیر کاپوت خود یک موتور چهار سیلندر داشتند. لوگوی برخی از این خودروها ممکن است شما را نیز شگفت زده کنند. شورولت سیلورادو، فورد موستانگ و پورشه 718 باکستر، همگی می‌توانند فقط چهار پیستون داشته باشند.

بدون شک، این موتورهای جدیدتر از پیشرفته‌ترین موتورهای چهار سیلندر تاریخ هستند. به لطف توربوشارژینگ، سوپرشارژینگ، تزریق مستقیم و در مواقعی هر سه اینها، این موتورها اغلب قدرت بیشتری نسبت به یک V6 تنفس طبیعی تولید می کنند.

فورد فوکوس RS با اکوبوست 2.3 لیتری خود قدرت فوق العاده 350 اسب بخاری (260 کیلووات) داشت.  موتور این خودرو حتی برای فراتر رفتن از این رقم نیز قدرت کافی داشت. اما متاسفانه، تولید آن متوقف شده است.

focus-rs-owner-3268-min.jpg

موتور فورد فوکوس RS

در عین حال، فقط خودروهای جدیدتر نیستند که دارای چهار سیلندرهای قابل توجه هستند. برخی از خودروهای قدیمی بسیار مورد تحسین قرار گرفته نیز از این موتورها با موفقیت استفاده کرده‌اند. ممکن است بلافاصله به خودروهایی مانند نیسان 240SX و خانواده آن فکر کنید که از SR20DET بسیار قدرتمند و جاندار استفاده می‌کردند.

اگر چه که این خودرو تنها نیست. میتسوبیشی اکیلیپس GSX و لنسر  EVO از نسخه‌های مشابهی از 4G63 سخت و قوی از نظر گشتاور استفاده می‌کردند که در فرم نهایی خود بیش از 350 اسب بخار قدرت داشت. البته به صورت ویژه باید از هوندا S2000 نیز نام برد چرا که از موتوری استفاده می‌کند که می تواند تا 9000 دور در دقیقه بچرخد.

nissan-sr20det-the-four-cylinder-that-helped-make-drifting-a-global-phenomenon-thumbnail_15.jpg.webp

SR20DET

می‌توانیم به عقب‌تر هم برگردیم. فورد مدل T به صورت اریجینال در ابتدا با یک موتور چهار سیلندر با قدرت 20 اسب بخار (14.9 کیلووات) عرضه شد. اگر بخواهیم در مورد موتورهایی صحبت کنیم که واقعاً پیشگام بودند یا موتورهایی که تأثیر زیادی بر بازار داشتند، این یکی از آن‌هاست.



نظرات

  • حسین حسین (22 فروردین 1401 ساعت 14:51)

    موتور M15 توربوشارژ!