1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. رئیس هوش مصنوعی تسلا در تعطیلات است و سهامداران تسلا نگرانند که برنگردد!

رئیس هوش مصنوعی تسلا در تعطیلات است و سهامداران تسلا نگرانند که برنگردد!

14 فروردین 1401
  • 0

ایلان ماسک اعلام کرد که آندری کارپاتی، رئیس هوش مصنوعی تسلا، در تعطیلات چهار ماهه به سر می برد و علاقمندان تسلا و به خصوص سهامداران نگران هستند؛ چرا که سابقه آن وجود دارد که مدیران ارشدی از تسلا پس از پایان تعطیلات خود به شرکت بازنگشته اند. این در حالی است که تسلا نسخه بتای خودران کامل خود را به کانادا عرضه می کند.

در حالی که تسلا یک تیم قوی هوش مصنوعی ساخته است، کارپاتی هنوز به عنوان یک فرد کلیدی در تلاش های این خودروساز برای دستیابی به خودرانی کامل باقی می ماند.

به همین دلیل است که بسیاری از افراد پس از آنکه مدتی از او خبری نبود، نگران شدند. اکنون ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت در توییتر فاش کرده که این کارشناس ارشد هوش مصنوعی چهار ماه در تعطیلات به سر می برد.

پس از اینکه ماسک این خبر را در توییتر اعلام کرد، کارپاتی خود نیز در رسانه های اجتماعی در مورد تعطیلات خود اظهار نظر کرد:

«پس از تقریباً 5 سال در تسلا، مدتی تعطیلی برای استراحت و سفر نیاز داشتم. مخصوصاً از اینکه زمانی را به صورت متمرکز برای تقویت دانش فنی خود و آموزش برخی شبکه های عصبی داشته باشم، هیجان زده هستم! اگرچه دلم برای همه ربات‌ها و خوشه‌های GPU/Dojo تنگ شده است و مشتاقانه منتظر هستم که دوباره آنها را در اختیار داشته باشم».

با این حال، این موضوع باعث نگرانی برخی از طرفداران و سرمایه گذاران تسلا شده است، چرا که در گذشته نیز برای سایر مدیران تسلا تعطیلات اینگونه شروع شد اما با بازگشت آنها پایان نیافت. برای مثال، داگ فیلد، معاون ارشد سابق مهندسی تسلا، در سال 2018 برای «تجدید قوا و گذراندن وقت با خانواده‌اش» مرخصی گرفت و در آن زمان، تسلا به همه اطمینان داد که فیلد شرکت را ترک نکرده است. اما چند ماه بعد، معلوم شد که فیلد از مرخصی خود باز نخواهد گشت و پس از تقریباً پنج سال فعالیت در تسلا، فیلد به اپل پیوست. اخیراً نیز او به فورد ملحق شده است.

البته در حالی که همیشه این ریسک که کارپاتی که برنامه‌های اصلی هوش مصنوعی تسلا را رهبری می‌کند این شرکت را ترک کند وجود دارد،، به نظر می رسد این مورد با مورد فیلد قدری متفاوت است. چرا که این واقعیت که ماسک موضوع را اعلام کرد و خود کارپاتی نیز تصمیم گرفت که در توییتر توضیح بیشتری بدهد، نشانه خوبی است.

با این حال، مرخصی کارپاتی در زمان خوبی اتفاق نیفتاده است، چرا که ماسک وعده ایمن تر شدن رانندگی خودکار از رانندگان انسانی را تا پایان سال میلادی داده است و انجام این کار بسیار بزرگ بدون مدیر هوش مصنوعی شرکت بسیار دشوارتر است.

tesla-full-self-driving.webp

اما به هر حال سلامتی حرف اول را می زند، و اگر کارپاتی به آن نیاز داشت، خوشحالیم که او فرصتی برای استراحت پیدا کرده است.

منبع الکترک


نظرات