1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. معاون وزیر صنعت: قرعه کشی خودرو به مرور حذف می شود نه فوری!

معاون وزیر صنعت: قرعه کشی خودرو به مرور حذف می شود نه فوری!

معاون وزیر صنعت: قرعه کشی خودرو فعلا حذف نخواهد شد!
22 فروردین 1401
  • 9

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اعلام کرد: حذف شدن قرعه کشی های فروش خودروسازان به مرور و پس از افزایش تیراژ اتفاق می افتد.

منطقی درباره بحث های پیرامون حذف قرعه کشی‌های خودروسازان در سال ۱۴۰۱گفت: در فروردین امسال هیچ اتفاقی نسبت به اسفندماه سال ۱۴۰۰ برای حذف قرعه کشی‌ها نیافتاده است، وی افزود: صحبت هایی که وزیر صمت درباره حذف قرعه کشی گفته بود کاملاً درست است، امااین اتفاق در ماه‌های آینده، به مرور و با بالا رفتن تیراژ تولید اتفاق خواهد افتاد.

منطقی در ادامه نیز گفت: در حال حاضر تقاضا در بازار زیاد و عرضه کم است که این مورد به تنهایی باعث افزایش قیمت خودرو در بازار می شود. در حال حاضر در عرضه و تقاضای بازار، فاصله معناداری وجود دارد که روشن ترین راه برای حذف قرعه کشی این است که تولید و عرضه خودرو بیشتر شود.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه محاسباتی انجام شد که اصولاً در بازار ایران چه تعداد خودرو باید عرضه شود تا به نقطه‌ای برسد که تقاضا برای قرعه کشی نباشد، گفت: اگر تولید خودرو به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه برسد دیگر کسی به دنبال قرعه کشی نخواهد رفت، بنابراین تولید امسال روی عدد یک و نیم میلیون برنامه ریزی شد که عرضه و تقاضا به هم نزدیک شود.

وی تصریح کرد: بنابراین در ماه‌های آینده متناسب با عرضه‌هایی که در خودروهای مختلف انجام خواهد شد، می‌توانیم بگوییم که تقاضاها پایین‌تر می‌آید و هر چقدر جلوتر برویم تعداد خودروهای بیشتری از فرایند قرعه کشی حذف خواهد شد.

منطقی افزود: حتی می‌شود پیش بینی کرد که در برخی خودروها عرضه آنقدر زیاد شود که فروش نقدی هم داشته باشند و به صورت اقساطی ارائه شوند، بنابراین بحثی که آقای وزیر مطرح کردن کاملاً درست است و با افزایش تولید این اتفاق خواهد افتاد، البته به مرور و در ماه‌های آینده به وقوع می‌پیوندد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت تصریح کرد: وقتی که می‌گوئیم ابتدای سال قرعه کشی حذف می‌شود باید یک اتفاقی افتاده باشد، اما هیچ اتفاقی در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به اسفندماه سال ۱۴۰۰ نیافتاده است، اما وقتی جلوتر برویم و عرضه خودرو یک و نیم برابر شود تقاضا و عرضه به هم نزدیک می‌شود و شاهد خواهیم بود که در اواخر بهار تعدادی از خودروها و در آخر تابستان یک مقدار دیگر از این‌ها و تا آخر سال تعداد بیشتری از خودروها از قرعه کشی حذف خواهند شد.

منطقی در پایان تاکید کرد: وزارت صمت تلاش می‌کند در سال جدید بدهی قطعه‌سازان به صورت مناسب و یکسان و منصفانه پرداخت شود و این موضوع با مدیریت روش نقدینگی که خودروسازان دارند و وزارت صنعت بر آن نظارت خواهد کرد، انتظار می‌رود بدهی آن‌ها به قطعه‌سازان به حد مطلوب برسد تا نهایتاً ظرف ۴ ماه یا ۱۲۰ روز آینده به آن‌ها پرداخت شود.



نظرات

  • مردم مردم (22 فروردین 1401 ساعت 20:53)

    ما سوادمون قد نميده بفهميم حذف قرعه كشي به مرور زمان يعني چه؟!!!
    لطفا اساتيد دكتر ها ي مسئول ،براي بياناتشون زير نويس هم بدن!

  • ... ... (22 فروردین 1401 ساعت 14:55)

    کی دوست داره بازار خودش کساد کنه

    عماد عماد (22 فروردین 1401 ساعت 19:27)

    افزایش تولید خودرو یعنی خودرو چهل ساله صفر کیلومتر آقا مردم لگن های شما رو نمیخوان خودرو روز میخوان چرا باید ملت اسیر مافیا باشه

  • اسدالله اسدالله (22 فروردین 1401 ساعت 14:50)

    راست میگه قرعه کشی حذف میشه!
    با این فرمونی که اینا دارن میرن تا چند ماه دیگه یه سقف شیشه ای میندازن روی خودرویی مثل پژو پارس و ساینا و... بعدش هم قیمت را میرسونند به ۴۰۰میلیون اونوقت دیگه کسی نمیتونه ماشین بخره و قرعه کشی حذف میشه!

  • asdf asdf (22 فروردین 1401 ساعت 14:01)

    تا زمانی که مسئول تصمیم گیرنده سهامدار خودرو ساز باشه انتظار داری به سود مردم کاری بکنه؟

  • asdf asdf (22 فروردین 1401 ساعت 13:42)

    مشکل مردم کیسه های دوخته شده برای خالی کردن جیب مردمه وگرنه این حرفها فقط نمک روی زخمه

  • ايراني ايراني (22 فروردین 1401 ساعت 10:49)

    البته فكر كنم فقط خود وزير باور كرده بود كه با حرف ميشه مشكل ريشه دار صنعت خودرو سازي را رفع كنه و قرعه كشي در سال جديد نباشه !!
    ما كه مطمئن بوديم با اين بي تدبيري و بي عملي اتفاق خيري در راه نيست

  • عین الله عین الله (22 فروردین 1401 ساعت 09:50)

    خوب معلومه نباید قرعه کشی حذف بشه یعنی انتظار دارید مافیا بیکار بشینه
    دیروز کرمان موتور اگهی پیش فروش داد ماشین 7000 دلاری را با قیمت 460 میلیون تومان پیش فروش میکنه 250 میلیون تومان پیش پرداخت میگیره تحویل 90 روز کاری . اگر فقط 20000 نفر ثبت نام کنند میشه 5000 میلیارد تومان پول مردم بد بخت توی جیب خودرو ساز . نه چک زدم و نه چانه عروس امد توی خونه . با پول مردم خودرو میخره از خارج و با دو برابر قیمت میفروشه این شد تولید زنده باد مافیا. ایا واقعا کسی نیست رسیدگی کنه

  • عبدالله عبدالله (22 فروردین 1401 ساعت 09:42)

    اقای منطقی 10 سال پیش 10 سال مدیر عامل ایران خودرو بود باز بعد از 10 سال امده شده معاون وزیر در بخش خودرو
    به این میگن رشد صنعتی کشور