1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. دلیل افزایش قیمت اخیر خودروها در بازار چیست؟

دلیل افزایش قیمت اخیر خودروها در بازار چیست؟

24 فروردین 1401
  • 9

عضو اتاق بازرگانی تهران: قیمت دلار یکی از مولفه‌های تاثیر گذار در قیمت تمام شده برخی بازارهاست و بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. طی چند روز گذشته ما شاهد افزایش قیمت دلار از حدود 25 هزار تومان به قیمتی فراتر از 28 هزار تومان بودیم که این موضوع اکنون خود را در بازار نیز نشان داده است.

نجفی منش با اشاره به اینکه قیمت‌ها در بازار با سرعت بالا می‌رود اما به آرامی کاهش پیدا می‌کند، گفت: در صورت تغییر مجدد قیمت ارز و رسیدن دوباره نرخ به مرز ۲۵ هزار تومان، می‌توان انتظار داشت که با گذشت چند روز قیمت‌ها بار دیگر کاهشی شوند.

این عضو اتاق بازرگانی تهران بار دیگر با اشاره به لزوم ایجاد تغییرات کلان در پروسه قیمت‌گذاری خودرو، تصریح کرد: برای کنار رفتن مشکلات این چنینی لازم است که دولت یک تصمیم جسورانه گرفته و قیمت گذاری دستوری را برای خودروسازان متوقف کند. مانند آنچه در دهه ۷۰ تجربه کردیم، با تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار، هم خودروسازان از زیان خارج می‌شوند و هم تقاضای غیرواقعی موجود از بین خواهد رفت.

وی بجز افزایش نرخ ارز، افزایش دستمزدها در سال جدید را نیز دیگر عامل افزایش هزینه تولید دانست و گفت: در حال حاضر با وجود افزایش نرخ دلار با افزایش قابل توجه دستمزدها نیز طرفیم که این مورد نیز هزینه‌های تولید را بالا می‌برد. از این رو با تغییر سیاست‌های دولت و اصلاح نحوه قیمت گذاری، می‌توان انتظار داشت که این شرایط در بازار تغییر کند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز در دولت نشانه‌ای از اعمال تصمیم‌های جدید و قاطع برای خودرو وجود ندارد. رئیس جمهوری اخیرا دستوراتی هشت گانه برای صنعت خودرو ارائه کرده‌اند که در صورت اجرایی شدن آنها می‌توان انتظار ایجاد تغییراتی را در این بخش داشت. به طور خاص در صورتی که دستور هفتم که ناظر بر افزایش کیفیت قطعه‌ها در خودروست اجرایی شود، قطعا امکان ایجاد تغییر در دیگر بخش‌ها نیز وجود خواهد داشت.

منبع ایسنا


نظرات

  • حخا حخا (24 فروردین 1401 ساعت 15:39)

    فعلا همه مسببین این فاجعه را به خدا واگذارمیکنیم قیمت ماشین به ۱۰برابرقیمت واقعی رسیده ومجلس ودولت کاملا خودرا کنارکشیده اند شاید ازروی نیت وشاید ازروی عدم توانایی اما قطعا مدیران مقصراصلی این تراژدی دردناک وبیسابقه هستند وبعدانها دلالان سوداگران ومفت خورها که عادت به خوردن پول باداورده ازجیب مردم بدبخت دارند واقعا نمیدانید دراین کشور بسیاری ازمردم توانایی خرید ماشین ۲۰میلیونی راهم ندارند ازاخرت خوف کنید

  • بی کینه بی کینه (24 فروردین 1401 ساعت 15:05)

    کیسه دوختن برای جیب ملت وقتی خودرو را به قیمت کارخانه که خیلی هم بالاست حاضر نیستند دست مردم بدهند معنی اش چیست؟چرا به دست دلالان مخفی خودشان میدهند و این مصداق این قضیه هست

  • امیرابراهیمی امیرابراهیمی (24 فروردین 1401 ساعت 14:12)

    سلام
    بذارین کارخونه هم بصورت رقابتی با قیمت بازار ماشین بفروشن هم دست دلال کوتاه میشه وهم کارخونه سود میبره.مردم که خودرو رو به قیمت بازار میخرن.فقط برخی از ما بهترون بجای باج خواهی نقدی حواله میگیرن وتو بازار خودرو میفروشن .بجای قوی کردن باج خواهان کارخونه رو تقویت کنین تا توان کاهش قیمت ورقابت فراهم بشه

  • مرتضی مرتضی (24 فروردین 1401 ساعت 14:08)

    مگه تا حال افزایش قیمت ها دلیل داشت که حالا دلیل رو اعلام می کنید؟؟؟؟؟

  • فینا فینا (24 فروردین 1401 ساعت 14:03)

    بله 20میلیون گران میشه جیک دولت در نمیاد چون نفعشون در اونه اما تا یک میلیون ارزون میشه سریع تو بوغ وکرنا میکنند ،گرانی به چندده میلیون ارزانی به چند ریال اینه برنامه دولت ،حالا برید نزارید خودرو وارد بشه که نکنه کسب وکارتون از رونق بیفته

  • علی علی (24 فروردین 1401 ساعت 13:53)

    آقایان ، سروان محترم علاج این غده سرطانی فقط یک چیز است . زمانی تولید داخلی هرچه هم بی کیفیت است و ارزش پرداخت یک سوم مبلغ نداره تنها راه حل فقط وارد کردن خودرو در سال به تعداد 500 هزار تا میباشد. خورو های وارد شده باید از همه مدل وارد شود تا مردم قشر ضعیف جامعه هم توان خرید داشته باشند. آن زمان تقاضا با عرضه برابر می شود و شرکت داخلی مجبور برای رقابت کیفیت و مرغوبیت خودرو را بالا ببرند ... نه هر روز ماشین را جمع جور کند و چرغ ها ، سپر ، و امکانات داخلی خودرو کم زیاد کنند و بعنوان آپشن به مردم بفروشند... مقصر اصلی دولت مردان هستند که در مقابل این دو خودرو ساز داخلی سکوت کردند... خودرو ساز هم از خدا خواسته ،با تولید کم و با ارزان ترین قطعات بیشترین سود در میبرد... جان و روان مردم برایشان پشیزی ارزش ندارد. مردم عریز مقصر دولت است... دولت تا زمانی برای کسری خودرو آن وارد نکند آش همین کاسه همین

    تاسف تاسف (26 فروردین 1401 ساعت 13:24)

    بعد از 40 سال هنوز نفهمیدین مقصر اصلی کیه؟ واقعا که.....

    *مقصر اصلی خود مردم هستن*
    اگر سال 96 تحمل میکردن و به تمع اینکه با 5 میلیون تومان ماشین دار میشن، آشغال های این شرکت هارو نمیخریدن، الان به این فلاکت نمیافتادیم.
    بماند که بعدش هم دولت و هم این دوتا شرکت حسابی نقره داغشون کردن( هم با کاهش مدت بازپرداخت وام، هم افزایش سود و دزدهای ایران خودرو و سایپا هم که هرچی ماشین مشکل دار بود دادن دستشون.... نوش جانشون)

    پس

    از ماست که بر ماست

    100 سال هم بگذره با این مردم ، وضع از این بدتر میشه ولی بهتر نمیشه. نه فقط خودرو تو همه چیز همینطوریه

  • vahid vahid (24 فروردین 1401 ساعت 12:39)

    تو هر حالتی اینا ضرر میدن از بس دزدی و فساد و رانت وجود داره به اینا ادمهای بی سواد رو هم اضافه کنید

  • Asd Asd (24 فروردین 1401 ساعت 11:08)

    بي سواد،قيمت ها آزاد شوند تا خودروسازها از زيان خارج شوند؟؟؟؟ داره بيش از تويوتا كمري ٢٠٢٢ از مردم ميگيره ، داره ضرر ميده؟ تا كي مردم بايد تاوان نفهمي عده اي دزد را بدهند