1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. گرانی و نایابی قطعات یدکی خودرو در بازار

گرانی و نایابی قطعات یدکی خودرو در بازار

6 اردیبهشت 1401
  • 1

بر اساس گفته رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو کمبود قطعات یدکی در بازار باعث افزایش قیمت بین 7 تا 8 درصدی لوازم یدکی خودرو شده است. 

طرح جلوگیری از عرضه لوازم یدکی خودروی قاچاق و تقلبی و جمع آوری آنها از بازار  از 15 فروردین ماه اجرایی شده است. بر اساس  این طرح، در مرحله نخست باید باتری و کمک فنر تقلبی از بازار جمع آوری شود.   

این طرح که به موجب پیشگیری از قاچاق کالا و از جانب وزارت صنعت، معدن و بازرگانی اجرایی می شود، اکنون وارد فاز دوم شده و به موجب آن 53 قلم کالایی نیز باید دارای مشخصه و کد رهگیری شوند.

در همین راستا علیرضا نیک آیین به عنوان مسئول اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل با اشاره به اینکه ما موافق طرح برخورد با فروش قطعات یدکی خودرو  هستیم، افزود: ولی متاسفانه روش اجرای این طرح ایراد دارد و هنوز تلاشی برای رفع  ایرادات صورت نگرفته است.

وی با ذکر اینکه در حال آماده حدود   40 درصد بازار قطعات یدکی در دست برند های تقلبی و قاچاق است، گفت:  زمانی که این حجم از کالا را از بازار حذف می کنید باید جایگزینی برای آن تعریف شود . امروز هر کس جنسی هم دارد به دلیل نداشتن ویژگی کالا تمایلی به فروش ندارد و همین موضوع بازار را با کمبود قطعه روبه رو کرده است.

به گفته نیک آیین، کمبود قطعه در بازار باعث رشد 7 الی 8 درصدی قیمت قطعات یدکی خودرو شده است.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تصریح کرد: مراحل گرفتن کد شناسه هنوز برای صنف فروشندگان لوازم یدکی و تعمیرکاران ناآشناست کسی هم در این رابطه اطلاع رسانی لازم را انجام نمی دهد.



نظرات

  • عدالت عدالت (6 اردیبهشت 1401 ساعت 16:37)

    طرح گران کردن اجناس برای جلوگیری از قاچاق یک پوشش برای رانت خوارانی است که سهم می برند.
    این دروغ بزرگ را تمام کنید چون دیگه کف مردم سوادشون از نماینده ها و وزرا و ... بیشتره.
    اونقدر گران کنید تا ایرانی ها نخرن و بعدا همه محصول را بفرستید خارج از کشور.
    مثل همه اقلام دیگه