مدیرعامل شرکت قطعه سازی آذین خودرو با بیان اینکه برخی مسئولان بدون دلیل می گویند قطعه ساز ایرانی توان مهندسی ندارد و صنعتگران را لوس خطاب می کنند، گفت: صنعتگران لوس نیستند، بی پولی بخش زیادی از قطعه سازان را به تعطیلی کشاند.
رضا رضایی با بیان اینکه تعداد قابل ملاحظهای از خودروهای کشور طبق استانداردهای بین المللی از رده خارج هستند، اظهار داشت: اگر رشد اقتصادی بر مبنای توسعه و تولید در کشور انجام شود به طور حتم اقتصاد در کشور روانتر شده و سند چشم انداز صنعت خودرو که همان تولید سه میلیون خودرو است با سرعت بیشتری عملیاتی خواهد شد.
وی افزود: اگر بازار کشور به سمت رقابتی شدن در جهت بهبود کیفیت، قیمت و خدمات بعد از فروش گام بردارد به طور حتم بازار منطقهای خودرو در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت آذین خودرو با اشاره به اینکه اگر نگاهی به نمایشگاههای خودرو در جهان بندازید مشاهده میکنید که خودروهای جدید عمدتا” هر دو یا سه سال یکبار جهت ارتقای امکانات جدید تغییر میکنند، گفت: در همین راستا خریداران میبایست دوره لازم را جهت استفاده از امکانات آنها ببیند، لذا این امر بیانگر این است که استفاده از علم و تکنولوژی هر روز در حال پیشرفت بوده و ما نیز نباید از این قافله عقب بمانیم.
رضایی با بیان اینکه خوشبختانه در چند هفته اخیر هر دو شرکت خودروساز با افزایش تولید و استقبال بازار خرید روبهرو بودهاند، اظهار داشت: به همین جهت روند پرداختهای خودروسازان به قطعه سازان بهبود یافته است.
وی با بیان اینکه مصرف کننده هوشیار و بیدار بوده و حق انتخاب دارد، افزود: امروز وضعیت بخش تولید قطعه حداقل از سال ۹۳ و ۹۴ بهتر شده است. البته درفروردین و ابتدای اردیبهشت ماه امسال تولید شرکتهای خودروساز کمتر از ظرفیت سال قبل بود اما خوشبختانه اخیراً این موضوع تا حدودی برطرف شده است.
رضایی با تأکید براینکه کارفرآینان باید خود خلق ثروت کرده و سرمایه را به سمتی ببرند که دیگران نتوانستهاند، گفت: امروز شرایط تولید برای قطعه سازان از دو سال گذشته بهتر شده است اما به هر حال باید توجه داشته باشیم که صنعت قطعه سازی کشور دچار یک بیماری حاد شده است. یکی از این عوامل را باید مشکلات نقدینگی دانست.
وی اضافه کرد: در گذشته خودروسازان قیمت خرید قطعه را به دلیل مشکلات خود به روز نمیکردند که همین امر آسیبها و خسارتهای جبران ناپذیری را به صنعت قطعه سازی کشور وارد کرد. این امر باعث شد کاهش سرمایه گذاری در بخش مهندسی قطعات و آموزش پرسنل از طرف قطعه ساز صورت گردید که در نتیجه تاثیرمنفی بر رشد دانش فنی و کیفی سازمانها داشته است.
مدیرعامل شرکت قطعه سازی آذین خودرو تصریح کرد: مجموعه بنده دربخش طراحی محصول و تولید قطعات در سطح بین المللی شناخته شده است اما متأسفانه به دلیل مشکلات تحریم در بخش انتقال دانش فنی و به روز کردن سخت افزاری و نرم افزاری به شدت با موانع مواجه هستیم ، به عنوان نمونه آزمایشگاه این واحد تولیدی توسط یک شرکت آلمانی بنام DAKKS استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ بین المللی دریافت کرده است و همه ساله هم حدود سی هزار یورو برای تمدید این استاندارد پرداخت میکنیم، متاسفانه در زمان تحریم شرکت یاد شده از همکاری خودداری کرد اما درسال جاری خوشبختانه این گرید را از مرکز استاندارد ایران دریافت کردیم.
وی با اعلام اینکه براساس ارزیابی ها این شرکت واقعاً از نظر استعداد چیزی کمتر از قطعه سازان بین المللی ندارد، گفت: امروز نواقص کار خارج از دست قطعه ساز است و باید آن را در شرایط حاکم بر اقتصاد جستجو کرد، هر فعال صنعتی در خارج از کشور منابعی را صرف آموزش و ارتقای مهارتهای نیروی انسانی خود میکند تا با ارتقای این امور قدرت رقابت پذیری خود را افزایش دهد. اما آیا این موضوعات در کشور ما هم اجرایی میشود؟ امروز واحدها برای ابتداییترین هزینهها دچار مشکل هستند چه برسد به هزینههای آموزشی. باید با هم رو رواست باشیم با حلوا حلوا که دهان شیرین نمیشود.
این تولیدکننده با اشاره به اینکه امروز قطعه سازان با مشکلات مالی روبه رو هستند، اظهارداشت: همین موضوع تعداد قابل ملاحظهای از قطعه سازان را به تعطیلی کشانده است. تعداد دیگر هم به صورت لنگان لنگان و با زور به فعالیت می پردازند.
وی اضافه کرد: همانطور که میدانید نوکیا ورشکست شده است این در حالی است که این شرکت تا ۲۰۰۳ برای خودش یک سلطان بود. در جلسهای که برای بررسی این موضوع برگزار شده بود مدیران شرکت عنوان کردند که ما انگیزه و تلاش لازم را داشتیم اما چرا دچار این سرنوشت شدیم. نتایج نشان داد شرکت در ۵ سال آخر در بخش دانش فنی و تکنولوژی و تغییرات دانش بنیان اقدام کار آمدی را انجام نداده بود و در این شرایط رقبا با شناسایی سلیقه مردم بازار آنها را در اختیار گرفتند.
رضایی تصریح کرد: متأسفانه قطعهسازان در این ۴ سال به لحاظ مشکلات و بحرانهای نقدینگی که کرارا گفته شد و فقط هم خودروسازان عامل آن نبودند و بخشهای حمایتی هم مقصر بودند رشد مناسبی را طی نکرده است. دولت در این رابطه باید حمایت های لازم را انجام دهد چرا تولید کننده باید برود در کشورهای خارجی فعالیت کند! در سایر کشورها با سود یک و نیم درصدی رقم قابل ملاحظهای را به صورت وام در اختیار تولیدکننده قرار می دهند تا بتوانند بازار خود را توسعه دهند. در صورت حمایت دولت این امر برای ما نیز میسر خواهد بود.
وی با بیان اینکه مسئولین به خوبی مشکل صنعت قطعه سازی کشور را می دانند، عنوان کرد: گاهاً بدون هیچ مدرک و تحلیلی عنوان میشود که قطعه ساز توان مهندسی ندارد!!! چرا چنین مطالبی بیان میشود؟ دلیل اینکار چیست؟
این تولیدکننده تصریح کرد: در ترکیه یک صنعتگر به لحاظ مسائل اقتصادی-سیاسی اگر هرسفارشی بدهد به راحتی امکان نقل و انتقال داشته و محصول در زمان مشخص تحویل آنها میشود در حالی که تحریم باعث شده تا ارتباطات خارجی صنعتگران کشوربا مشکلات بسیاری روبه رو شود.
رضایی با اعلام اینکه علیرغم اجرای برجام و لغو تحریمها هنوز تولیدکنندگان در نقل و انتقال پول با مشکل مواجه هستند، اظهارداشت: در حال حاضر همان دو یا سه کشوری که زمان تحریم با ما کار میکردند همچنان به همان سیاق قبل کار می کنند. به نحوی که کره اعلام نکرده با اجرای برجام رویکردش در همکارها تغییر کرده است. این موضوعات قطعه سازان را با مشکلاتی روبه رو ساخته که امکان توسعه فعالیتها را از آنها گرفته است
من همیشه گفتهام مردم ایران مردم هوشیار و با ذکاوتی هستند لذا اگر اهداف و راهشان مشخص باشد عملیاتی کردن برنامه هایشان به راحتی امکانپذیر است.
وی اضافه کرد: از مدیران کشورهای صنعتی هیچ چیزی کم نداریم. اما مشکلات تعامل با شرکتهای خارجی برای تبادل دانش فنی باعث شده تا علی رغم پتانسیل بالا نتوانیم از ظرفیتها استفاده کنیم.
رضایی با اشاره به اینکه متأسفانه یکی از مقامات به من حمله کرد که شما صنعتگران لوس هستید، افزود: آقایان میگویند صادرات اما باید بگویم صادرات که لغلغه زبان نیست بلکه باید کالای با کیفیت و دارای استاندارد با تکنولوژی پیشرفته صادر شود تا در بازار متقاضی داشته باشد. در همین زمینه در دنیا صنعت قطعه سازی همراستای صنعت خودرو در حال تغییر و به سمت و سوی تکنولوژی و دانش روز است.
این تولیدکننده تصریح کرد: در این ۴ سال صنعت قطعه سازی به دنبال یک سرماخوردگی شدید متأسفانه دچار یک بیماری مزمن هم شد و این بیماری مزمن باید علاج شود. یک مقام مسئول گله از عدم کیفیت، عدم ظرفیت، عدم کارایی صنعت خودروسازی کرد بنده به عنوان یک قطعه ساز صراحتاً عرض میکنم بیانصافی است.
وی با اعلام اینکه محصولات قطعه سازان کشور در اواخر دهه ۸۰ در سطح کیفیت بین المللی قرار گرفته بود، گفت: حتی شرکتهای رنو و پژو نیز در آن سالها حاضر شدند تا قطعه سازان کشور را در زنجیره تأمین کننده اصلی خود قرار دهند. اما شرایط فعلی ما به صورتی است که خودرو و ماشین آلات فرسوده و قدیمی را در اختیار داریم که اکثر آنها از حرکت بر روی جادههای بین المللی حذف شدهاند.
رضایی اضافه کرد: در شرایط فعلی هنوز هم با تمام مشکلات قطعه سازان داخلی توانایی توسعه و ارتقای کیفیت خود را دارند اما باید توجه کنید که مشتریان قطعه ساز عمدتاً کالاها را با قیمت پایین خریدار میکنند حتی پرداخت ها به موقع انجام نمیشود به نحوی که قراردادی ۴۵ روزه بسته میشود اما در بیشتر موارد به ۶و ۷و ۸ و ۱۰ ماه تبدیل میشود.
وی با اشاره به اینکه همین موارد باعث میشود تا امکان توسعه از واحدهای قطعه ساز به دلیل کمبود نقدینگی سلب شود، افزود: واحد تولیدی که سودی کسب نکرده باید نرخ های سنگین بیمه را پرداخت کند در غیر این صورت حکم صادر میکنند این موضوع تا جایی رسیده که قراردادهای بین قطعه سازان و خودرو ساز هم شامل بیمه شده که این امر خود بسیار مشکل ساز شده است.
این تولیدکننده در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه خوشبختانه دانش قطعه سازان به روز بوده و از لحاط کیفی امکان تولید قطعات خودروهای جدید را دارد، افزود: وزارتخانه اعلام کرده واردکنندگانی که از وزارت صنایع مجوز ساخت خودرو دریافت میکنند باید ۲۰ درصد از قطعات این خودروها را ساخت داخل کنند که اگر این موضوع اجرایی شود به طور حتم وضعیت قطعه سازی کشور سروسامان بهتری خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه توسعه کلان اقتصادی هر کشوری از مسیر رشد تولید انجام میشود، تصریح کرد: رشد تولید، اشتغال- ارزش افزوده و ثروت میآورد. اما برای اجرایی شدن این موضوعات باید تعهدات دولت و مسئولان برای رشد صنعت تولید و ایجاد اشتغال اجرای شود امروز ایجاد هر شغل هزینه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی را میطلبد.
رضایی با اشاره به اینکه دولت در این چند سال مسئولیتهای خود را در مقابل تولید به خوبی انجام نداده است، تصریح کرد: بخشی از مشکلات بنگاههای کسب و کار و قطعه ساز همین پرداخت حق بیمه ها و مالیات ها است. دولت باید بررسی کند وقتی واحدی ۵۹۹ نفر به بالا را استخدام میکند اگر پرداخت بیمه و مالیاتهایش به جای اول ماه آخر ماه شد نباید گردنش را بزنند یا حساب های بانکی او را ببندند.
وی اضافه کرد: زمانی که قطعه سازان خارجی در دانش فنی هزینه کرده و نتیجه مناسب دریافت می کنند از پرداخت ۳۰ درصد مالیات معاف هستند. اما در ایران قطعه ساز در منگنه بحرانهای اقتصادی قرار دارد بطوریکه مشکلات خارج از اراده آنها بوده و نمیتوانند آنها را رفع کنند.
این تولیدکننده با اشاره به اینکه اکثرقطعه سازان کشور به سمت ورشکستگی حرکت میکنند، تصریح کرد: در واحد تولیدی بنده حدود ۴ هزار نیرو کار وجود دارد که یک ریال هم از دولت نگرفتهایم اما برای دریافت مطاب باید مدام دوندگی کنیم. بنده از بعد از انقلاب ۴۰ هزار شغل ایجاد کردهام اما امروز باید بروم دست بهسینه جلوی مهندسی تازه کار مطالباتم را درخواست کنم.
وی در پاسخ به این پرسش که عملاً کیفیت قطعات تولیدی با سفارشات خودروسازان در ارتباط است به نحوی که تولیدکننده جنسی را تولید میکند که خریدار میخواهد، گفت: اولاً خودروسازان خودشان مسئله دارند در جاهایی که به نفعشان است سخن از خصوصی بودن میزنند اما در مقاطی دیگر خود را دولتی معرفی میکنند. البته مدیر شرکتهای خودروساز را دولت تعیین و آنها با تفکر سیستم دولتی اداره میشوند.
رضایی در ادامه گفت: من بعید میدانم خودروساز علاقمند به تولید خودروهای بیکیفیت باشد زیرا برای رقابت با سایر محصولات باید کالای با کیفیت تولید کند تا مصرف کننده درمقایسه با دیگر محصولات اقدام به خرید آنها نماید.
این تولیدکننده با اشاره به اینکه البته خودروسازان ریخت و پاش هایی هم دارند، افزود: آنها حتی باید دستوراتی که از بالا میرسد را هم اجرایی کنند لذا بدیهی است که آزادی عمل در بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی است.
وی با بیان اینکه صنعت قطعه سازی کشور امروز به دنبال توسعه است اما دولت امکانات لازم را در اختیار آنها قرار نمی دهد، اظهار داشت: اگر قطعه ساز منابع مالی خود را در اسرع وقت از خودروسازان دریافت کند و هر ماه به بهانه عدم فروش خودروساز مطالبات آنها با تاخیر پرداخت نشود مسلماً روند توسعه صنعت قطعه سازی کشور انجام میشود.
رضایی با اعلام اینکه امروز تأمین کننده داخلی دچار گرفتارهای متعدد شده است، گفت: حدود سه سال است که قیمتها ثابت نگه داشته شده اما بدهی ها هر روز در حال افزایش و هزینههای تولید هم مداوم اضافه میشود در این میان پرداخت حقوق کارگران هم بر حجم مشکلات افزوده است.
وی اضافه کرد: به نظر من خودروساز اگر واقعاً بایستد و به جای تولید ۵۰۰ هزار خودرو، ۳۰۰ هزار خودروی با کیفیت تولید کنند بسیار بهتر خواهد شد.
این قطعه ساز در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر قطعه سازان امکان درخواست وام را دارند یا خیر، گفت: در حال حاضر مجموعه بنده بخشی اندکی از پولش را از خودروسازان به صورت معرفی به بانکها میگیرد که باید حدود ۴% از مبلغ کل در بانک مربوطه هزینه شود.
رضایی با اعلام اینکه متأسفانه هر طرف که بنگاه کسب و کار میچرخد به دیوار میخورد، اظهارداشت: کلاً بانکهای دولتی تسهیلاتی محدودی را پرداخت میکنند باز هم خدا پدر بانکهای خصوصی را بیامرزد.
وی در خصوص تسهیلات جدید به واحدهای کوچک و متوسط هم افزود: متأسفانه بصورت اجرائی تا این لحظه هیچ اتفاقی نیفتاده است ، و در مورد تمدید وامهای جاری هم مشکلاتی عدیده وجود دارد و اکثراً هم با سلایق بانکها مواجه هستیم ، امیدوارم وعده های داده شده بزودی عملیاتی گردد.
رضایی در این رابطه که واردات قطعات بیکیفیت و چینی تا چه میزان صنعت قطعه سازی را دچار مشکل کرده است، اظهارداشت: با تشدید تحریم ها مراودات خودروسازان با اروپاییها قطع و به ناچار بخشی از نیاز آنها از کشورهای آسیایی تأمین شد. متأسفانه در این کشورها از جمله چین هیچ تعهدی کاری ندارد مشکلاتی به وجود آمد چراکه چین هرچیزی که مشتری بخواهد تولید میکنند. البته اکثر خودروسازان قطعات استراتژیک را توسط خود تولید میکنند
وی اضافه کرد: البته بعید میدانم که خودروسازان عملاً به خاطر اینکه قیمت تمام شده خود را کاهش دهند اقدام به خرید قطعات بی کیفیت کرده باشند اما من این موضوع را رد نمیکنم شاید بعضی از قطعه سازان و خودروسازان خدای ناکرده کارهایی کرده باشند که مشکلاتی را ایجاد کرده باشد. در مجموع کالای چینی با کالای اروپایی حتی در شرایطی که چین کیفیت بالا را هم در نظرگرفته باشد ۳۰ درصد پایینتر است.
رضایی در پاسخ به این پرسش که به صورت کلی در صنعت خودروسازی چند درصد قطعات تولید داخل و خارجی است؟ اظهارداشت: فکر نمیکنم کسی آمار دقیقی به شما داده باشد اما حدوداً سهم قطعات وارداتی بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ درصد باشد.
این قطعه ساز تصریح کرد: البته در بخشی از موارد خودروساز واردات را به گردن قطعه سازان انداخته است و ما ناچاریم بعضی از قطعات را وارد کنیم. اما در مجموع سهم قطعات وارداتی بالای ۲۰ درصد نیست.
وی در رابطه با قاچاق قطعه به کشور نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: قاچاق معضل بزرگی در همه سطوح کشور است و قطعاً در خودروسازی به دلیل بازار داغ و چشمگیرش بیشتر از سایر حوزهها است. بنده قاچاق را رد نمی کنم و امیدوارم در حال حاضر که سیستم گمرک مکانیزه شده با این موضوع برخورد جدی انجام شود.
وی با اعلام اینکه به نظر من تا شش ماه اول امسال هیچ اتفاقی در کشور نخواهد افتاد، گفت: در شش ماه دوم انشالله رشد پایدار شروع شود اما باید این نکته را متذکر شوم که در ماههای آخر دولت، مملکت عملاً ۶ ماه تعطیل است چه بخواهیم و چه نخواهیم به وادی انتخابات میرویم. پس سال ۹۵ تمام می شود.
این تولیدکننده در خصوص حضور سرمایه گذاران خارجی در صنعت خودرو هم افزود: اقتصاد در دنیا رکود است و این امر هم یک استثنا نیست. به همین دلیل اگر قوانین و مقررات بخصوص احترام به حقوق مالکیت – ثبات قراردادها و به وجود آمدن یک بازار رقابتی سالم در کشور داشته باشیم ، یسیاری از خودرو سازها بعلت رکود جهانی علاقمند به سرمایه گذاری مستقل یا بصورت مشارکت در ایران هستند زیرا همیشه اگر یک سرمایه گذار مطمئن از برگشت راحت سرمایه و سود خود نباشد حاضر به سرمایه گذاری نخواهد بود .
وی در رابطه وضعیت فعلی واحد تولیدی خود گفت: وضعیت خوب نیست ولی ما پشتکار داریم و خسته نمی شویم. در دو سال گذشته تعداد زیادی از قطعه سازان ورشکست و ظرفیت آنها به شرکت های بزرگ منتقل شد. البته در شرایط نامناسب فعالیت اقتصادی شرکتهای بزرگ به خاطر چالاکی ساختار، خود را با این اوضاع وقف میدهند اما متأسفانه بخش مهندسی آنها(تحقیق توسعه) ضعیف میشود.
منبع: دنیای خودرو